Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?
Ja jag vet att det var rörigt, jag var ganska upprörd när jag skrev plus att ibland så hoppar mina ögon över ord som jag tror står så meningar blir fel ibland.
Tyvärr så håller jag inte med dig.
Jag har haft frigång men där jag bor just nu finns det inte tillgång till det.
Och när jag hade frigång så var mina hästar nästan aldrig inne i frigången utom när jag gav dem hö där inne, på sommaren var de inne varje dygn då det var mycket mygg och odjur (då en vis tid på dygnet).
Det jag var ute efter i brevet till Jordbruksverket är att jag som ägare till mina djur ska kunna avgöra själv om mina djur ska få gå ute ett helt dygn utan att behöva vara olaglig eller som de kallar det enligt lag att ha brister eftersom det inte finns en ligghall/frigång
.
Och idag så går inte det, och det är det som jag tycker är fel för om jag anser att det är fint väder och när jag är ute strax innan midnatt och ser en stjärnklar himmel och mina djur vill inte gå in för att de trivs ute så går inte det.
Den största anledningen till varför hästar vill gå in är för att de vet att de får mat där men skulle de få mat ute så skulle de inte alls vara så intresserade av att gå in.
Sen får ni säga vad ni vill om det för det är min åsikt, jag har haft hästar hela mitt liv med boxar utan boxar och frigång och jag har lite år på nacken också för den delen och man lär sig hela tiden mera.
Nu var det inte tänkt att jag skulle ha dem ute dygnet runt utan frigång utan bara då och då när jag tyckte vädret var bra.
Och mina hästar har bra hull och päls så för dem skulle det inte vara några problem att få vara ute när vädret tillåter.
Om man sätter sig ned och verkligen tittar på hästarna hur de är mot varandra och som jag la märke till med min frigång när jag hade frigång för 1 gången så förstod jag hur fel man har tänkt för de var ute när jag skulle ha släppt in dem och inne när jag skulle ha släppt ut dem.
Ja och mycket mera.
Såsom jag har förstått/hört så kan man ha hästar inne 22 timmar och ute 2 timmar per dygn enligt Jordbruksverkets regler och jag har letat i deras regler var det står hur länge en häst får stå inne och jag hittar det inte så jag har inte svart på vitt här men känn er fri att rätta mig den som vet.
Och det ska vara ok tycker ni ?

Jag tycker inte att det är klokt....om detta stämmer.
Lika lite jag tycker om dessa små hagar som många ridskolor och privatstall har.
Men detta ska vara om enligt lag??
Sen måste jag bara kommentera detta med älgarna/hästar och tala om att om ni släppte era hästar fria och lät dem gå, så skulle de bli vilda och vilda hästar skulle klara sig precis som de alltid gjort.
ja, de skulle svälta och leta mat så som älgarna gör och som hästar alltid gjort innan vi människor fångade dem.
ledsen att det vart rörigt men som sagt jag var inte så glad när jag skrev det först brevet.
Hoppalong