Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?
Tänkte på dig när jag skrev mitt inlägg och hoppades att du inte skulle se det.
Tänkte på dig när jag skrev mitt inlägg och hoppades att du inte skulle se det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom finns det kanske en anledning att hästar inte lever vilda i den här delen av världen? Vildhästar finns mig veterligen på platser med ett helt annat klimat än det vi har i Sverige idag.
Nu har jag tänkt på det här i flera år och nu tycker jag att räcker detta med lagen om att hästar får bara vara ute max 16 timmar per/dygn.
Jag tycker ni ska ompröva lagen för inte bygger ni vindskydd åt älgarna i skogen och hästarna är lika mycket vilda djur som älgarna i skogen.
Och ge mig inte det att nu är de inte vilda hästar för de skulle bli vilda så fort man släppte dem fria, det är den enda skillnaden på häst och älg är att vi håller dem fångna.
Jag tycker om er lag när det gäller folk som inte tar hand om sina hästar alls men när det gäller vi som verkligen tar hand om våra djur drabbas av att inte få vara ute dygnet runt när vädret är fint.
Jag kan tycka att nu är det så fint ute så mina hästar kan få vara ute och då ska jag kunna det men går inte pga denna idiotiska lag med 16 timmar/dygn.
Varför ska mina hästar få drabbas av denna lag när de egentligen skulle gå ute som vildhästar dygnet runt i vilket väder som helst om de var vildhästar.
Här tycker jag att lagen får vara lite flexibel och att man får dömma från fall till fall om ägaren har ett bra omdöme eller ej.
Jag har varit med om att jag har haft inspektörer ute och kollat om hästarna varit ute dygnet runt och det enda de pratade om var ligghall mm.
Men inget ljud om hur hullet var på hästarna eller om de fick mat och vatten de tittade inte ens under täcket på hästarna vilket jag tyckte var dåligt.
För om hästarna har mat och vatten och ett bra hull så skulle det inte göra något om de var ute när det var 3 minus ute och det var stjärnklart och fint ute.
Då kanske ni ska sätta en lag om hur länge en häst får stå inomhus också för det är många hästar som knappt får vara ute alls istället...om det nu inte finns en sån för jag har inte läst alla regler som finns.
Vad ska behövas för att denna idiotiska lag försvinner eller blir omformulerad så att det inte blir ett tabu att ha hästarna ute när vädret tillåter??
Jag vet att det är fler hästägare som tycker lika som mig och jag skulle gärna skrapa ihop protest listor om det skulle behövas för att ni ska ompröva eller omformulera denna lag så det passade alla även de hästar som inte har det bra.
Sen fattar jag inte att ni inte åker runt och tittar på ridskolorna som har pyttehagar till sina hästarn när de går ute på dagen.
Nu har jag hört att ridskolan i #### ska ha sådan hagar till sina hästar när de är ute.
Och det är tillåtet?
Och det har jag sett även på privatstall att de har boxhagar till hästarna sen klagas det när hästar får gå ute fast det inte finns något vindskydd (vissa nätter) ja det är ju så man kliar sig i huvudet ibland och undrar om det verkligen är hästkunnit folk som sitter på dessa poster!!!
Ja, Jag är en hästägare som är besviken på systemet vi har här i sverige och våra djur ska ändå ha det bra här, och då så behandlar vi våra hästar som om det skulle vara människor istället för djur och i vissa fall och tvärs om.
Och ge mig inte det att nu är de inte vilda hästar för de skulle bli vilda så fort man släppte dem fria, det är den enda skillnaden på häst och älg är att vi håller dem fångna.
Här kan alla "förståsepåare" läsa en kunskapsbaserad och enkel artikel om hur nutida hästen fungerar, så får ni en fingervisning om hur det ligger till sett utifrån hästens synvinkel och inte utifrån eran. http://www.capactiva.se/eto.htm (bra och enkelt beskrivet tycker jag, sedan finns det fördjupade kunskaper för den som vill)
Det viktigaste i all hästhållning torde vara att ha ett bra "hästöga" där man varje dag ser varje individ och kan avgöra om allt är O.K. eller om man bör förändra eller sätta in temporära resurser för att hästen ska ha ett kvalitativt liv.
Håller absolut med om att häst och älg är jämförbart utifrån ett naturperspektiv. Men inget behöver ju drivas in absurdum; vi håller oss med dessa husdjur för vår egen njutning och glädje och vill givetvis inte att någon individ ska duka under p.g.a. naturens hårda villkor.
Bäst för hästen är givetvis att sträcka sig så långt som det bara går att den får leva i samklang med sin natur och få utrymme att utveckla sina instinkter och det sociala samspelet i flocken som det flykt och flockdjur den är.
Sedan är det viktigt att passa på om en individ blir sjuk, skadad, hängig etc. och erbjuda den den vård som krävs. Även randlåga djur eller djur som presterar onaturligt mycket mer måste få en tillvaro som matchar behoven.
Jag förstår att samtliga vill sina hästar det bästa och forskning finnes för att uppnå det.
Förut var det 12 timmar men det insåg myndigheterna var för kort tid och ändrade till 16. Siffran är givetvis satt godtyckligt som en sådan siffra måste sättas men den är till för att folk inte ska kunna slänga ut ett gäng hästar och låta dem gå där, ibland på mindre lämplig mark, utan att kunna söka skydd. Givetvis finns det ställen där ligghall är överflödig men i de fallen får man antingen ta att bygga ändå eller försöka få dispens för övriga hästars skull.Lagen om ligghall får gärna fortsätta finnas för min del, men jag förstår inte varför just 16 timmar utan hall är gränsen - varför inte 15 eller 17 timmar?
Den lag som började gälla nu i somras var en början på detta. Jag tror inte ett ögonblick att den lagen är målet utan jag tor att den är till för att börja skapa en förändring.Och varför finns ingen lag som gör gällande att hästar måste få gå ute i flera timmar varje dag?
Av någon underlig anledning verkar det ofta som om de hästar vars ägare frivilligt bygger ligghall för att ge hästarna en torr liggplats. I de fallen verkar det som om hästarna är villigare att använda ligghallen, medan de hästar vars ägare ogillar idén med ligghall, där används ligghallen enligt ägarna som häst-toalettDå får du komma över till mig och se mina hästar när de faktiskt är i sin lösdrift ganska mycket nu på vintern. Har tre hästar tillsammans (ett äldre sto med sitt årsföl, plus en åring), och de utnyttjar faktiskt sitt hus ganska mycket. Men, alla är väl olika![]()