Jag hoppas att det här "bara" var en tanke som inte var riktigt färdigtänkt, men jag vill ändå bemöta det då det är ett mycket problematiskt resonemang på flera sätt.
Det är inte "bara" olagligt att betala någon för sex, sådär "bara ändå". Det är olagligt på mycket goda grunder. Sex bygger på ömsesidigt samtycke, och när en ersättning kommer in i bilden försvinner samtycket. "Sexköp" är alltså inget annat än ett betalt övergrepp, vilket förstås är ett mycket dåligt sätt att "få en trevlig sexdebut".
Jag förstår att du förmodligen tänker att den du skulle betala skulle "få ut något" av det, oavsett hur långt du skulle vilja gå. Att det på något sätt skulle vara "mer okej" att avbryta, om du ändå betalade personen. Men det är ett väldigt självcentrerat tankesätt, som lite grann avhumaniserar sexpartnern. Som sagt - sex bygger på samtycke. Om du betalar någon för sex, lägger du en press på den personen och suddar ut gränserna för dennes samtycke. Även om du säkert tänker att du inte skulle tvinga någon till något, och att det skulle vara okej om personen sa stopp, så lägger det en psykologisk press och förväntan på personen om att hen "är skyldig" den betalande något.
Sex är helt enkelt inte en transaktion. Du ska aldrig känna att du "behöver" gå längre än vad du vill göra, och du ska aldrig utsätta någon annan för att känna att hen "behöver" gå längre än vad hen vill göra. Då är det inte längre sex, utan ett övergrepp.