Detta kan väl inte stämma???

L

linnea 82

En tjej som min sambo jobbar med har två hästar. Hon e en person som gärna överdriver. Min sambo sa att vi var glada över att ha fått tag på ett hö med över 70 i smrp då sa hon att hon måste säga till bonden att sluta gödsla för hennes hö ligger nog på över 180 i smrp(ej analyserat)kan ett hö ha sa höga värden hur mycket man än gödslar?

Sv: Detta kan väl inte stämma???

Låter lite som en överdrift... men jag hade också otroligt höga värden i mitt hö en säsong, 140 någonting... Men då var mitt sto dräktigt så det fungerade ändå, men en liten shettis hade ju blivit tjock som en köttbulle. :)

Det kan vara så att analysen är gjord för kor. Jag är inte helt säker dock.

Alternativt analys på hösilage där summan anges per kg ts, och inte per kg foder

Jag hade ensilage för några år sen där analysen visade på 150 g smb rp/lg ts.
Fast det fick man ta med en nypa salt, för det var tredjeskörd och ganska blött, så ganska stor andel av det beräknade proteininnehållet var sannolikt s.k NPN, dvs kväveföreningar som inte är proteiner. Att det var så stöds också av att unghästarna blev tunna över rygg och rumpa trots fri tillgång på detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 300
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18