Detta daltande med unghästar

Sv: Detta daltande med unghästar

Det verkar som att du har fått många emot dig _gimlet_ och tyvärr måste jag hålla med alla andra. Vist, lite daltande är de FÖR de kan göra massor med andra saker innan de är 3år. Man kan träna dom för att gå in i transport, kanske sätta träns på dom och gå över bommar, i olika natur för att tränna dom att fundgera ihop med människan... Men att rida in en 2,5 åring- aldrig i livet. 3 år, då kan man börja lägga på sadeln och om man sen rider dom rätt så kan man mycket väl få en fin dressyrhäst i 5-6års ålder, varför så brottom?
Ingen tvingade dig att börja gå när du va 2månader. Eller börja tävla till os-nivå i höjdhopp när du va 5år? :smirk:
Har du aldrigf lärt dig att en unghäst är egentligen inte fullvuxen i skelettet och senorna fören flera år efter de vi börjar rida på dom? Dina hästar måste verkligen vara fördärvade efter några år, de kommer aldrig hålla i kroppen om du rider dom så... Och de där med gramar och kandar? Så jävla onödigt... Visa hästar kan ridas med ett enkelt gummibett eller i bara grimma och gå hur fint som helst så varför sätta på och tvinga hästen till saker som du gör och alla andra som ska till med sånna medel? :crazy:
Fick du hästen i julklapp eller? :confused:

Du skojar va!? Man får börja rida och träna hästen när den är mentalt och fysiskt redo. När denna ålder infaller är högst individuellt. Men ju längre man väntar med att rida in sin häst, desto längre tid kommer den hålla sig fräsch som gammal. Folk har alldeles för bråttom idag och inser inte att var sak har sn tid. Du säger inte jag att man ska låta föl och unghästar gå vind för våg och stå i boxen eller frimärks hagar. De ska ha kuperade stora hagar, men jämnåringa kamrater. Och när de tränas ska det vara med måtta och efter deras dagliga form. Hållbara hästar får man INTE genom att rida in så tidigt som möjligt och genom att rida så mycket som möjligt. Utan igenom att använda sitt huvud och inse när man bör och inte bör låta hästen vila.

Håller med! Vi satt faktiskt och diskuterade just detta ämne i stallet för att par dagar sedan. Det var då vi såg planschen som hänger i stallet: Hästens bön! Den har väl funnits i X antal år? Har den människa som skrivit denna helt fel? Man bara undrar....

Det är skrämande att höra vad det svenska halvblodet har för medeltislivslängd!!! Min arabdam fyller två i slutet på april. Hon räknas väl som 2,5 nu eller hur? Skulle ALDRIG börja sitta på henne nu! Hon ser ju för tusan ut som en baby i kroppen! Ryggen är fortfarande så pass kort att den enda sadel som kan ligga där utan att vara för lång är en barbi häst sadel!! Nån som har en x-tra? :smirk:

Jag tycker inte att en 3-4 årning bara ska gå i en hage om den är helt frisk. Men att tävla och tränas hårt för MSV klasser är mycket tufft och det krävs mycket av hästen.

Attans.. inga popcorn.. jag får försöka rota fram nått annat. =)

Du är modig du _gimlet_ :bow:

Håller med men samtidigt inte - Tycker att det daltas mycket med yngre hästar, varför ska man vänta tills hästen är 2,5 -3 år med att jobba hästen??? Jag säger inte att den måste vara insutten eller riden som 3-åring - det är helt och hållet beroende på individens utveckling. Däremot anser jag att man ska jobba hästarna från marken från första början. Kan inte förstå varför man skaffar sig ett föl och sen låter det stå på lösdrift i några år innan man ens leder i grimma. En häst behöver stärka hela sin kropp för att bli hållbar- en häst i rörelse blir starkare.

Bommar på marken till och från hagen - små skutt redan från fölstadiet, promenader i skogen, i vatten, lyfta hovar, stå uppbunden, longering - mkt korta stunder - bara så att unghästen förstår vad den ska göra, lastning, etc.

Så länge man ger hästen tid att tänka igenom vad den just gjort och låter den vila när den är inne i en tillväxtperiod. Det handlar ju inte om att den ska bli svettig och jobba hårt i 45 min. 10-15 min ger mycket mer.
Unghästar är nyfikna - utnyttja det.

Det här är ett intressant och högaktuellt ämne och jag tror att vi ridmänniskor har väldigt mycket att lära av travsport och galoppsport när det gäller unghästhantering. Men som i allt annat så gäller SUNT FÖRNUFT och att se till HÄSTENS bästa.

För övrigt så anser jag att ALLA friska grundutbildade hästar ska kunna gå LA hopp och dressyr samt lätt ft.

Senast ändrad av en moderator:

Varför göra allt mer komplicerat och onaturligt än vad det är?

Jag önskar att jag kommer att sköta mig så väl att jag aldrig kommer att behöva sätta ett träns på min unghingst överhuvudtaget...

Jag tycker att människor inom trav- och galoppsporten också verkar ha för bråttom.

I min värld är inte färdigutbildad eller mkt utbildad synonymt med att hästen inte är ridbar/hanterbar.
Fö så är väl inte en 6-åring startberättigad i msv? Är lite dålig på dressyr, men i hoppklass går ju hästen som unghäst hela sexåret ut. Och man får inte starta hur höga klasser som helst på dem heller så länge de är unghästar (sexåret ut).

Många vill ju ha sina hästar högt utbildade tidigt, men en hel del hästar som utbildas mkt snabbt, håller ju tyvärr inte.
Men om ekonomin styr mkt, då är säkerligen många beredda på att ta risken att hästen går sönder, bara de kommer upp i klasserna fort på den unga hästen = man kan sälja för stora pengar.

Personligen anser jag att de riktigt skickliga ryttarna mkt väl kan rida 3-årstester, kvalitetstävlansfinaler, tillåtna tävlingsklasser osv.
För de skickliga ryttarna känner ju om det blir för mkt för hästen, och kan då avbryta alternativt trappa ner/ändra träningen.
Vilket många "Kalle Kallesson" inte har tillräckligt med kunskaper för att känna.

Dessutom är det ju arbete på olika underlag samt omväxlande arbete som gör en unghäst till en hållbar vuxen häst som är arbetsbar långt upp i åren.
Och stirrar man för mkt på utbildningsståndpunkt, då är ju risken stor att unghästen inte får den omväxling den behöver.
Och den unghästutbildare/unghästägare som missar att känna att träningen blivit för mkt för hästen (det är ju mkt individuellt hur mkt en unghäst "klarar"), blir ju lönad med en trasig häst.
En häst som får förslitningsskador redan som unghäst och inte får arbetet anpassat, den blir ju inte gammal...

Jag tror dessvärre personen är alvarlig... eftersom samma person har ett inlägg på en fråga från någon på Gnägg om de bör köpa ett jättetrevligt, väl riden 5 årigt fullblod utan skador, och hennes kommentar är något i still med, "nej köp inte, men det beror ju på vilka ambitioner du har förstås". Både fördomar och framför allt brist på kunskap, vilket är en konstig kombination med tanke på detta inlägg om du frågar mig eftersom hon tydligen är otroligt rutinerad och proffsig eftersom hästarna går MSV och det är "standard", och alla andra som har 4 åringar som inte gör det är bonntölpar och amatörer... :angel:

_gimlet_ skrev:
Jag tycker att det i sverige finns ett utbrett daltande med unghästar. Unghästar som inte kan utföra arbete på nåt sätt bara för att de är unghästar. De kan inte ridas ordentligt och får bete sig hursomhelst bara för att de är.. just det unghästar!
Många 3-4 åringar är knappt ridna rakt fram :eek: och är helt "gröna". Vad är det för daltande??
Mina 4-åringar går motsvarande MSV- klass (dressyr) och tränas för tävling. De är väluppfostrade, vana vid att transporteras till träning och tävling. De vet hur man beter sig och de tränas regelbundet och målmedvetet. När sjutton tänker folk att de ska börja träna sina unghästar? Ska de gå och lalla runt hela unghästtiden för att sedan helt plötsligt knalla in i Svår klass.. eller?? Det är ju tragiskt när man ser sex, sjuåringar som inte är mogna för LA-MSV klass. Det är ju vanlig hederlig grundridning! :crazy:

Någon fler som uppmärksammat samma sak??

Då säger jag i egenskap av van unghästutbildare, stackars "dina" unghästar, skulle vara intressant att veta hur dom är psykiskt när dom är en 7-8 år..... Jag börjar också rida in mina vid 2.5, men man "rider" ju inte i ordets rätta bemärkelse en 2.5 - 3 åring. För dina hästars skull hoppas jag inte du menar allvar, om du gör det hoppas jag att någon i din omgivning reagerar och ger dig något att fundera på och att unghästarna får en positiv, stabil, trygg och rolig tillvaro utan daltande, men man kan vara ödmjuk.

Det beror väl helt och hållet hur denna lösdrift ser ut?
Får unghästen gå i kuperad terräng i sällskap med andra hästar i en stoooooooor hage så stärker den sin kropp på ett naturligt sätt.

Zmulan skrev:
Det är skrämande att höra vad det svenska halvblodet har för medeltislivslängd!!! Min arabdam fyller två i slutet på april. Hon räknas väl som 2,5 nu eller hur? Skulle ALDRIG börja sitta på henne nu! Hon ser ju för tusan ut som en baby i kroppen! Ryggen är fortfarande så pass kort att den enda sadel som kan ligga där utan att vara för lång är en barbi häst sadel!! Nån som har en x-tra? :smirk:

Nej, din dam räknas som två, i höst räknas hon som 2½.

Sen, jag har en dam av samma ras som är jämngammal med din som är insutten ochs krittad (typ 100 meter). Hon har utvecklats fint och är 'tidig' rent kroppsmässigt. Naturligtvis är det fortfarande unghäst och regelrätt ridning handlar det inte om. Men inga problem att hitta sadel, eller sitta in nu.

Men just din dam och min dam visar det där att säga att hästarna ska göra ditt när de är X ålder är farligt eftersom olika individer utvecklas så olika, även om de är exakt jämngamla =)

/Alexandra - med en arabdam född 14 april 03, dvs en tvåårig sådan =)

emelit skrev:
Det beror väl helt och hållet hur denna lösdrift ser ut?
Får unghästen gå i kuperad terräng i sällskap med andra hästar i en stoooooooor hage så stärker den sin kropp på ett naturligt sätt.

Fast det där är en sanning med modifikation. En veterinär uttryckte det ganska bra en gång, det där med lösdrift kontra träning, om lösdrift ersätter tidigt, försiktig träning (= belastning av hästen medan den fortfarande växer) med:

Vad är jobbigast tycker du, gå i tre timmar i skogen och plocka svamp, eller att gå en rask promenad i friskt tempo i 20 minuter?

Det är rätt stor skillnad på att skritta och skritta t ex, om det ena är i hagen och det andra efter väg i grimskaft (bara för att ta ett exempel).

Däremot är lösdrift oslagbart som komplement, man jag tillhör de som inte gillar att hästarna BARA står på lösdrift tills de ska ridas in. Utan komplettera gärna med träning (kroppslig dito) avpassad efter hästens ålder, 2 - 3 ggr/vecka.

sasucatu skrev:
Alltså, jag brukar inte kritisera eller lägga mig i folks ridning/utbildningssätt, men nu ifrågasätter jag verkligen din ridning. Borde du inte se över den om du är i behov av att kombinera kandar med graman för att hjälpa hästen på sk rätt sätt?

Kära någon :o

:bow: du tog orden ur munnen på mig. :cool:

*lånar knapp*

Alla sätt är bra UTOM de DÅLIGA...

Men håller med om underhållsvärdet i denna tråd...

*hämtar mitt glasspaket*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: Nielaa
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.