Detta daltande med unghästar

Sv: Detta daltande med unghästar

Såg visserligen att det står att hon bor i U-län, men är det detsamma som U-land? :confused: :D

Immer

Jag har inga knep som används på alla hästar. Jag anpassar metoderna efter vad jag anser passar just den individen. Men jag ser inget problem med kombinationen graman/kandar bara den används på ett genomtänkt och målmedvetet sätt. Målet är ju att hästen ska gå in på tävlingsbanan utan graman självfallet, men kan gramanen hjälpa till i utbildningsskedet och i den dagliga träningen så att hästen når de uppsatta målen på tävlingsbanan, är jag öppen för den metoden

Immer skrev:
Såg visserligen att det står att hon bor i U-län, men är det detsamma som U-land? :confused: :D

Immer

Japp! ;)

Jag som har varit borta från ridhästar ett tag tycker dock att det verkar intressant, för om nu "riktiga" ryttare kan få hästarna att gå MSV som fyraåring, varför är de som tävlar på hög nivå så himla gamla? Ställs de då av ett par år eller vad är det som händer?

Alltså, jag brukar inte kritisera eller lägga mig i folks ridning/utbildningssätt, men nu ifrågasätter jag verkligen din ridning. Borde du inte se över den om du är i behov av att kombinera kandar med graman för att hjälpa hästen på sk rätt sätt?

Kära någon :o

Jag skulle oxå gärna se bilder på när du rider medelsvår dressyr på dina unghästar... Jag tycker tvärtom att dagens utbildning av unghästar är ganska forcerad... men även om man pressar rejält lär det vara omöjligt att komma till den utbildningsnivå du beskriver. Eller är du bättre än svenska landslaget på att utbilda unghästar?

Mycket underhållande, du lyckas iallafall ;)

Jag blir mer nyfiken på hur dina hästar fungerar om sisådär 10-12 år.
Ska man gå MSV samling som 4åring så är dina hästar högoddsare.

Jag är hungrig så jag ska ha en kaviarmacka i stället för popcorn.
:p

_gimlet_ skrev:
Men jag ser inget problem med kombinationen graman/kandar bara den används på ett genomtänkt och målmedvetet sätt. Målet är ju att hästen ska gå in på tävlingsbanan utan graman självfallet, men kan gramanen hjälpa till i utbildningsskedet och i den dagliga träningen så att hästen når de uppsatta målen på tävlingsbanan, är jag öppen för den metoden

HUR kombinerar man graman och kandar på ett 'genomtänkt oh målmedvetet sätt'???

/Alexandra - som har massa popcorn och en popcornmaskin men som måste sova NU, eftersom hon ska upp fem imorgon och jobba.. :cry: :devil:

_gimlet_ skrev:
Nej, om jag börjar vid 2 1/2 så har jag (såvida du är räknekunnig) lite tid tilgodo där :smirk: :smirk:
Jag ser ridning på MSV nivå som vanlig hederlig grundridning. Hästen arbetar i god form, samlar sig och länger sig. Ett byte i språnget exempelvis ser jag knappast som en "krumelur" eller en svårighet.

Rider du 3/4 åringarna på kandar också??

Slutor/öppna?

Halvpiuretter?

Samlad skritt/trav/galopp?

:smirk:

Hästarna rids självfallet inte in på kandar.. men sedan övergår vi till kandaret så snart som möjligt eftersom hästarna ändå ska tävlas på detta i senare skede

Förövrigt behöver du inte tala om för mig vilka moment som ingår i MSV klass :smirk: :smirk:

min yngsta häst är 11 månader och henne kommer jag att markarbeta och miljöträna tills hon är 3 ½ då jag tänkt börja skol longera henne och lära henne hjälper,så vid fyra års ålder skall jag sitta upp och ge samma hjälper som från marken,jag har inte bråttom med mina hästar,det får ta sin tid.

det är två individer som samförs och det skall vara respekt från båda håll.
att ta en så ung häst och rida den till MSV anser inte jag rätt,hästens kropp är inte färdigväxt och att prestera så mycket vid så låg ålder kommer bara att slå tillbaka ju äldre den blir.

ridning är till för häst och ryttare,det skall vara på bådas villkor.
min 13 åring går nu Svår dressyr och han fick jag som 11 åring,utdömd och skulle avlivas.
med sakta markarbete och förtroende har han stärkt sig och vågar slappna av och lita på mig.

vad jag egentligen vill komma fram till är att inridning vid 2½ års ålder då finns inte känslan för hästen där utan bara ens egna prestationer som skall se bra ut.

sen en fråga,jag läste att du förespråkar rollkur och nu när jag läser detta har jag bara sån lust att spänna in dig och hoppa upp på din rygg och rida runt tills du är svettig och går i form som fyraåring i ett MSV program,jag vet inte i vilken kategori jag ska sätta dig

*okunnighet
*dumhet
*förmågan att njuta av att plåga hästar

kanske det,jag blev bara arg tänkte inte på att det kanske va oseriöst :D jag ska upp tidigt och iväg med min valack som vart sjuk i 17 dagar och nu äntligen tar sjukhuset emot oss,är nervös och lättad.
tar på krafterna så man hänger inte riktigt med ;)

Varför så brottom? Jag förstår inte meningen med att arbeta så fort. Låt hästarna växa färdigt i lugn och ro istället.

Att rida in ALLA hästar vid en viss ålder skulle jag aldrig göra med mina. Man ser till individen när den är redo i kropp och själ. Sen finns det självklart undantag, tex. galopphästar som rids in tidigt och tränas tidigt för att hålla för just det dom är till för.

Men förövrigt tycker jag att man ska se till individen och ta det lugnt och försiktigt.

_gimlet_ skrev:
Nej, om jag börjar vid 2 1/2 så har jag (såvida du är räknekunnig) lite tid tilgodo där :smirk: :smirk:
Jag ser ridning på MSV nivå som vanlig hederlig grundridning. Hästen arbetar i god form, samlar sig och länger sig. Ett byte i språnget exempelvis ser jag knappast som en "krumelur" eller en svårighet.

Jag undrar vem som har problem med matematiken ;) Dina fyraåringar är utbildade och tränar MSV, säger du. När de ska tävlingsdebutera, går du då rakt ut i MSV-klass menar du?

Eller tar du din MSV-utbildade fyraåringen och går ut i en LC?

Det är en otroligt underhållande tråd det här, men kan du inte ge oss ett typexempel på utbildning från 2½ - 4 år? Och gärna tala om namnet på iaf EN av dessa hästar eftersom jag antar att du nte utbildar dem till MSV för att ria hemma i skogen? *vissel*

¤¤hmmm, intressant.. :angel: ¤¤

Kanske just därför ridhästens ålder sjunker...dom tar slut i förtid?? :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 581
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 445
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 973
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025