Detta daltande med unghästar

Sv: Detta daltande med unghästar

Liquid Diamond skrev:
Jag tycker att människor inom trav- och galoppsporten också verkar ha för bråttom.
Undersökningar visar att det är bättre att börja tidigt än sent, när det gäller hästar som ska tåla de påfrestningar o belastningar trav o galopp hästar utsätts för..
Tyvärr är det det många som har lite för bråttom och tränar för hårt/fort för tidigt.. men rätt utfört är det bara fördelar :)

Iofs.
Kombinerat är det säkert oslagbart.
Men jag förstår de med tidsbrist som låter hästen gå på lösdrift tills det är dax att rida in den. Det är ju väldigt mycket bättre än att unghästen istället för stå på stall med lite utevistelse varje dag i en liten hage.

En annan fördel med hästar på lösdrift i en så naturligt sammansatt flock som möjligt är att hästen lär sig hästspråk på riktigt. Och en häst som kan hästspråk på riktigt är enklare att komunicera med en än som umgåtts mest med människor i sitt liv.
Enklare att komunicera med = mer väluppfostrad

Liquid Diamond skrev:
Jag tycker att människor inom trav- och galoppsporten också verkar ha för bråttom.

bråttom. det bästa är att som som åringar får gå på lösdrift med andra åringar och sen på hösten börjar inköringen och hanteringen och jag ahr inte varit med nångång att det har gått dåligt för nån häst. månhga av hästarna vi började handskas med och köra in i september har nu gått premielopp (det går dom som 2 åringar) och endel har gått 1-2 2 åringslopp med fina resultat. det bästa enligt mig är "dom får inte bli uttråkade alltså håll inte på med dom i flera timmar 10 minuter är tillräckligt varranan var tredeje dag.

emelit skrev:
Iofs.
Kombinerat är det säkert oslagbart.
Men jag förstår de med tidsbrist som låter hästen gå på lösdrift tills det är dax att rida in den. Det är ju väldigt mycket bättre än att unghästen istället för stå på stall med lite utevistelse varje dag i en liten hage.

En annan fördel med hästar på lösdrift i en så naturligt sammansatt flock som möjligt är att hästen lär sig hästspråk på riktigt. Och en häst som kan hästspråk på riktigt är enklare att komunicera med en än som umgåtts mest med människor i sitt liv.
Enklare att komunicera med = mer väluppfostrad

Håller med, förutom att jag anser att de med tidsbrist (annat än temporär då) så grav att de inte har en timme två - tre gånger per vecka kan skaffa cykel istället :devil:

Men i övrigt håller jag helt med, att lösdrift i sig är oslagbart av en massa anledningar, och bättre än stall massa timmar/små hagar/liknande.

Men den tränar inte hästen för annat än att..vara häst ;) Vilket på många sätt är en VÄLDIG fördel, men rent påfrestningsmässigt för leder, senor och skelett ska stärkas så det klarar framtida rid/körhästliv så är det inte lika bra.

Immer skrev:
Jag har läst igenom dina tidigare trådar, men tyvärr inte hittat några bilder.

Men jag undrar bara: Du lovordar bl a rollkur, och du skriver att du kombinerar graman och kandar. Är detta metoder du praktiserar även på dina tre- och fyraåringar?

Immer

Det måste vara Frodo som har bytt nick :angel: :rofl:

4 åriga hästar får inte tävla högre än LB dressyr
5 åriga hästar tom medelsvår.

Möjligen har dina djur en krök på nacken och utför rörelserna som krävs i medelsvår. Det kan man piska in i dom, utan problem. Särskilt om det är en ridbar häst byggd i uppförsbacke.

Men aldrig att du kan lura i mig eller någon vettig människa här (eller någonannanstans) att dina hästar är lugnt och systematiskt UTBILDADE till medelsvår klass som fyra-fem-åringar. Att du har harmoniska hästar som går i medelsvår samling och utför rörelserna avslappnat och förtroendefullt. Att du vinner medelsvåra klasser med dessa djur. Den domare som gör annat än att döma ner sådan ridning är blind och borde sluta döma.

Men med graman, kandar, spö och sporrar kan man nog prägla in det som behövs, med sprättande framben. Men det är inte ridning, inte utbildning, utan djurplågeri.

Kanske skämtar du för att retas, men då är du kass i allafall för sådant är inte roligt.

//Pansi - som hämtar både popcornskålen och stridsyxan

fio. skrev:
4 åriga hästar får inte tävla högre än LB dressyr
5 åriga hästar tom medelsvår.

Men fan.. :devil: Nu förstörde du ju mitt fina upplägg. Jag frågade ju om hon gick 'rakt ut' i MSV med sina fyraåringar då eller startade LC först. Med baktanken att svaret skulle kunna säga en held el just eftersom fyraåringar inte får starta MSV. Men nu sabbate du ju allt :cool:

(Och nej, jag är inte arg på riktigt - alls! :bump: )

Personligen tycker jag och tror att så som du rider din 4 åring kommer den inte hålla många år
MSV för en 4 åring är väldigt snabba takter sen när man kan rida in sin häst beror ju på hästen.Vissa är sena vissa tidiga i sin utveckling=)
Min 5 åring var som 3 år väldigt omogen och växte oerhört mkt. att rida in han som 2½ hade inneburit att han troligen gått sönder!
Han var klar som 3½ år och det gällde att ta det lugnt eftersom han är så stor.Han växer än idag som 5 år så han är idag bara hoppad upp till 90 cm och grundriden i dressyren!
Sent tagen.. men jag får en hållbar häst :D

Alexandra_W skrev:
Nej, din dam räknas som två, i höst räknas hon som 2½.

Sen, jag har en dam av samma ras som är jämngammal med din som är insutten ochs krittad (typ 100 meter). Hon har utvecklats fint och är 'tidig' rent kroppsmässigt. Naturligtvis är det fortfarande unghäst och regelrätt ridning handlar det inte om. Men inga problem att hitta sadel, eller sitta in nu.

Men just din dam och min dam visar det där att säga att hästarna ska göra ditt när de är X ålder är farligt eftersom olika individer utvecklas så olika, även om de är exakt jämngamla =)

/Alexandra - med en arabdam född 14 april 03, dvs en tvåårig sådan =)

Men rent tekniskt så är det väl ändå som så att alla hästar fyller år 1 Januari och är således 1 1/2 år i typ juni.

Även om det inte är så i verkliga livet dvs

jag tror minsann att trådskaparen flytt!!!

Tack. Det var det jag var ute efter. Själv räknar jag inte lilldamen som två förrän hon verkligen fyller det. Jag kanske är daltig?

Jag förstår inte vad ditt gnällande om detta ska vara bra för. Sköt ditt så sköter andra sitt? Nästa häst jag köper ska jag med alla sannolikhet tävla i dressyr men jag kommer satsa på att ha en häst som går msv i 6 års åldern. Däremot kommer jag att dressyrtömköra den från tre års åldern och rida den rakt fram och i skogen. Jag tycker att det är viktigt att hästen får utvecklas i sin egen takt och om det sa ta fem år gör inte det mig någonting. Hästen är trots allt en häst och inte en tävlingsmaskin i grund och botten. Den ska ju hålla också..Däremot tycker jag ,som du säger många ouppfostrade unghästar . När det gäller uppfostran tycker jag att en häst ska tas tidigt och vara lydig och fin , det gäller att vara där från början! Men som jag sa , vad gäller inridning spelar det väl ingen roll vad andra håller på med? Så länge man rider sunt och hästen mår bra är det väl ett litet bekymmer att bry sig om.. :confused:

olgaklara skrev:
Men rent tekniskt så är det väl ändå som så att alla hästar fyller år 1 Januari och är således 1 1/2 år i typ juni.

Även om det inte är så i verkliga livet dvs

Jo, och från juni som 2½-åringar. 'Hösten som 2½' är ju ett hyfsat vanligt uttryck.

Men nu är alltså en häst född 03 att räkna som 2½ åring. Oavsett om den är 2 på pricken, 1! på pricken eller nästan 2½ på pricken. Fast inte så länge till, ge det några månader till så.

'på hösten/vintern som 2½-åring' används ju ganska ofta (när det gäller inridning t ex) och då börjar det ju bli riktigt inkonsekvent ftersom det sällan stämmer varken med 'riktig' ålder eller 'årsräknande' (dvs 03:or är nu 2 år osv)

Jaha, dags att citera mig själv tydligen :smirk: Att folk inte är läskunniga, o lord :crazy:

_gimlet_ skrev:
Mina 4-åringar går motsvarande MSV- klass (dressyr) och tränas för tävling.

Så var det med det om detta

Hmm, menar du att motsvarande msv-klass är att kunna länga sig/korta sig och göra ett byte i språnget? Det är vad du skrivit på ett ställe att dina fyraåringar gör. Men sen skriver du att du mycket väl vet vad som ingår i msv-klass, vilket jag dock tvivlar på då det är liiite mer än ovanstående...

Dagens dressyrridning är enligt mig miltal från där den borde vara, tyvärr mycket pga sådana som du. Hästarna blir forcerade av ryttare som tycker att det är käckt när hästen kröker på nacken och sprattlar på benen. Det värsta är ändå inte det faktum att det kryllar av dessa ryttare, det värsta är att dommarna gillar det och dom vinner på tävlingar...

Min fyraåring går i en ändåmålsenlig form som är ganska låg. När galoppfattningarna sitter ska hon också lära sig byten i språnget. Tycker att det är nyttigt att hästen kan det inne på en hoppbana. Men om jag då plockar upp formen på henne-då är ju hon också på msv-nivå!! :idea: :devil:

Folk är läskunniga, du behöver inte oroa dig för det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: Nielaa
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.