Detta daltande med unghästar

Sv: Detta daltande med unghästar

Men hallåååååå skryta om dina sena 4:a åringar..Själv har jag en 2½ åring som bara är inriden i 2 månader och är redan utbildad upp till msv både i hoppning och dressyr..

Vad är du för daltande ägare???, 4 år rena rama döing till häst ju*fnys*

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: *ironi*

Men att hästen samlar och länger sej, går i god form och kan genomföra ett enkelt byte är väl knappast MSV nivå?? :confused:

Fan också, nu har jag missat en tråd med pajkastning i den högre skolan. ;)

Vad gör du med 6-åringarna då? Rider OS?

bipsiebop skrev:
Däremot anser jag att man ska jobba hästarna från marken från första början. Kan inte förstå varför man skaffar sig ett föl och sen låter det stå på lösdrift i några år innan man ens leder i grimma. En häst behöver stärka hela sin kropp för att bli hållbar- en häst i rörelse blir starkare.

.

... vad tror du vi har lösdriften till :smirk: ... en häst på stall + sandpaddock ett par timmar har aldrig haft samma möjligheter att bygga upp sej som en unghäst med tillgång till en kuperad lösdrift med varierande underlag.

Jag tror trådskrivaren bara vill provocera, personligen så kommer jag aldrig bli imponerad av en ryttare som måste använda sej av diverse hjälpmedel för att hästen ska kunna gå ordentligt.
Aldrig, inte sedan första gången jag fick rida en riktigt välutbildad skolad häst som kunde gå både öppnor och slutor (allt jag behärskade) i hög fin form med undertramp på hack med hängande tyglar :love:
DET tycker jag är ridning och DET strävar jag efter, att kunna ha en dansande häst som går för fulla kanoner utan att man ska sitta där med skarpa bett, järnhänder, sporrar och de förbannade "hjälp"tyglarna.
Stjälptyglarna skulle jag vilja kalla det.

Min tränare har oxå en fyraåring som kan länga och korta sig och byta galopp men för det går den innte i en ändamåls riktig form för msv kalsser.

Jag föredrar personligen att ha unghästar på lösdrift och lösgalopp 2ggr vecka och i hanterigs väg att hästen kan stå uppbunden, ta över allt på den, leda den, värka hovar alltså bara det mäst grundlägande.
Som tre åringar på våren körs dom in och efter betet inridning ute i skogen, hästarna hoppas in på sen våren som fyra årig (här kan jag oxå länga och korta hästen och gjöra byten men inte så det skulle få G om jag startade i msv), fram tills nu föredrar jag att ha en trygg ledar häst som kan vissa vägen genom skogen och över hinder.
och sedan på hösten som fyraårig börjar jag rida mer såkalade klumelurer och träninghoppa för tränare.

Har märkt att det går mycket lättere om man börjar först när hästen är mogen pykiskt.

Tycker personligen att gramman är ngt amatörer tar till. Varför rida med gramman när det går alldelles utmärkt utan? Jo det finns ett sabbt svar på det. Att skynda på träningen! Verkar som att du mest är intresserad av hästar för tävlandets skull..synd!

Jag kan hålla med dig på sätt och vis. Unghästar ska ju uppföra sig rätt och inte flänga runt men jag tycker INTE att MSV är något för en 4 åring. LB/LA är okej, men MSV... Nu vet iofs inte jag om du menar att de ska göra sakerna helt korrekta. Menar du att dina 4åringar ska klara t.ex. MSV B på tävlingsbanan? För det är ju en stor skillnad om de kan övningarna till MSV B och om de kan tävla det.
Jag red in min häst som 4 åring och han ligger mellan LB/LA (LA påbörjat) och han är 6 nu och jag har tagit det ganska lugnt men inte långsamt, och jag tycker det har blivit väldigt bra... Nu satsar iofs inte jag på OS, men jag tycker att stenhård träning vid 3 inte är bra...

Intressant!

Jag är "ny" på uppfödar fronten :cool: Och jag funderar på hur mycket jag ska kräva av min 1:åring?

Vad brukar du/ni göra med era unghästar från föl-2år? Brukar ni leda åringarna själva eller i grupp? min åring blir väldigt upprörd när jag tar ut henne själv. Tips :bow:

Tack på för hand :bow:

Där håller jag dock inte med... en häst som får gå i en hag ca från 07-20 på kvällen som är kuperad och med skog i har samma chans att bygga upp sig som en på lösdrift har!

Jag hade min unghäst inne han fick gå totalt 4 månader med andra unghästar när han var 2-6 månader.
Resten av tiden gick han i en vanlig hästflock med blandade åldar.
Han lekte och busade med en 4 åring dagarna ända och hade stenkul...

Jag hade ingen tillgång till lösdrift och ääven om jag hade anser jag att man inte ska släppa iväg sin unghäst på lösdrift och komma åter efter 3 år och nu ska man börja hantera den.
Varför bråka med en häst på 500 kilo när man kan ta det som föl då den väger 60 kilo???

Min fölunge kunde stå uppställt på gången utan probem som 2 månader(stoet stod i boxen brevid gången)
Jag kunde kratsa hovarna och han tog upp hovarna på kommando(hov)
Han kunde tas på överallt och borstas överallt.
Han kunde till och med bli duschad utan problem.Kunde gå lugnt och fint till och från hagen!

Ingen klagade på att han var jobbig.. dock kunde han nafsa :D kliade i tänderna så jag band upp en rotviska i boxen som han stod och gnagde på så slapp man bli nafsad på=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: Nielaa
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.