Det krävs ju ofta väldigt lite snällhet, för att män ska tolkas som snälla. Och motsvarande med kvinnor och bitchighet.Jag har hört det många gånger speciellt i de fall då männen " är snällast i världen" men kvinnan "ju är lite bitchig."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det krävs ju ofta väldigt lite snällhet, för att män ska tolkas som snälla. Och motsvarande med kvinnor och bitchighet.Jag har hört det många gånger speciellt i de fall då männen " är snällast i världen" men kvinnan "ju är lite bitchig."
Jag såg några inlägg på Facebook i trådar om Josefin Nilsson där män skrev att
"Det vore ju bra om detta innebär att kvinnor väljer oss snälla män istället."
De vore ju bra om de männen som slår slutar slå.Så vämjeligt. De tar alltså tilfället i akt att marknadsföra sig själva.
Jag känner verkligen inte igen det. De jag har pratat med om liknande tycker att det finns ingen ursäkt för att slå. De har alltid valet att gå därifrån, även om de skulle bli provocerade.
Edit: Blir bara så paff att de finns de som resonerar så. Då verkar de tycka att det finns giltiga anledningar till att slå. WTF liksom.
Jag förstår det också. Men jag tycker attityden uttåt är som ett extra påhopp.Mitt ex sa:
Jag vill inte slå dig, men du ger mig snart inget val.
Du vill att jag ska slå dig.
Tror du att han skulle svara dig att han tycker det är ok att slå någon för att man blir provocerad?
Nej. Han skulle säg exakt samma sak som dina vänner sagt till dig.
Jo fast jag tänkte mer på de som inte slår, utan passar på i misahandelsdiskussioner att marknadsföra sig som snälla killar.De vore ju bra om de männen som slår slutar slå.
Killen framstår inte särskilt sympatisk direkt.
Nej jag hängde med i svängen. Blir så sjukt provocerad. Det handlar ju om att killar tror att alla tjejer vill ha en Alfa-hane och är man snäll och ensam så är det alla andras fel. Tänker framförallt på de rundgångar en viss användare dragit 70-11 varv i diverse trådar.Jo fast jag tänkte mer på de som inte slår, utan passar på i misahandelsdiskussioner att marknadsföra sig som snälla killar.
Jag förstår det också. Men jag tycker attityden uttåt är som ett extra påhopp.
Jag inser nu att mitt förra inlägg kunde tolkas som detta. Det var inte alls vad jag menade med det, så jag vill förtydliga. De fallen jag skrev om var där männen inte misshandlar kvinnan också, utan där bara kvinnan är förövaren. Att de misshandelfallen innebär också allvarliga konsekvenser för offren, även om psykologiska såna.Jag tror inte heller att det anses okej. Direkt. Men som en privatsak, med tillägg att man nog tänker sig att kvinnan är rätt jäklig hon också, mot honom. Man möter ju ibland någon idé om att kvinnors psykiska våld är väl så illa som män fysiska våld. Och att det fysiska våldet närmast är ett självförsvar mot det psykiska våld mannen antas vara utsatt för.
Tycker du?Då vet man åtminstone var man har folk.
Du har ingen aning om vad de som svarat dig faktiskt gör när det kommer till kritan.
Ja precis. Det där bittra.Nej jag hängde med i svängen. Blir så sjukt provocerad. Det handlar ju om att killar tror att alla tjejer vill ha en Alfa-hane och är man snäll och ensam så är det alla andras fel. Tänker framförallt på de rundgångar en viss användare dragit 70-11 varv i diverse trådar.
Tycker du?
Att om en person som är, satt runt fikabordet och diskussionen kom upp, hade det känts bra om alla instämmer i att det är den slagna kvinnans fel?
Sen betackar jag mig kommentarer om mina falska vänner.
Jag förstår också att man inte vet allt bakom stängda dörrar. Men så länge fler och fler tycker att det är fel, så måste det ses som positivt?
Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.Det skrivs av flera i tråden att det är män som, fysiskt och psykiskt, misshandlar kvinnor i relationer. Trots att det är väl belagt att det lika ofta är kvinnor som gör det. Vågar man inte se det är det väldigt svårt att kunna förbättra situationen, för det är sannolikt samma mekanismer som ligger bakom.
Att som några gör bara se till de grövre fallen av partnervåld där män är kraftigt överrepresenterade, är det inte samma sak som att säga att om en kvinna slår sin partner är det inget att bry sig om eftersom hon oftast inte slår så hårt att att det orsakar allvarligare skador? Gäller samma i så fall också när det är en man som misshandlar, att om det är mindre allvarligare former av våld så är det något som kan accepteras?
Jag tycker det är stor skillnad eftersom män nästan alltid är så mycket fysiskt starkare vilket gör att det fysiska hotet blir på en annan nivå men argumentet skaver ändå lite för mig, det känns inte helt rätt att resonera så.
Så vämjeligt. De tar alltså tilfället i akt att marknadsföra sig själva.
Obs med reservation för att jag inte vet exakt hur vanliga de olika fallen är pga mörkertalen. Men jag tror att de manliga förövarna är mera vanliga och att folk reagerar helt korrekt i tex den här tråden på den sortens våld.Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.
Men sett till den juridiska straffskalan så är det helt rätt, allvarligare skador ska ha allvarligare straff. Det är så det ska vara.
Min släkting blev ju skakad mitt på dansgolvet av sitt ex som hon var rädd för utan att någon gjorde något öht, varför tror du att utomstående reagerar mer på att en kvinna får en örfil än att en man får det? Vad är det för reaktion du efterlyser? Jag som inte ens såg det inträffade utan bara fick trösta henne efteråt letade i timmar tills jag hittade honom och upplyste honom om vilka konsekvenser det skulle bli om han inte gav fan i att bråka mer med henne.Jag håller med att det skaver sett till attityden i samhället, det ses lättare över när kvinnor slår "lätt" sina manliga partners än tvärtom. De psykologiska effekterna tar ju sin del på de männen. Jag minns en brittisk dokumentär om kvinnors våld där de genomförde ett experiment med två skådespelare, en man och en kvinna, som öppet bland ovetande människor genomförde ett skådespeleri där en partner anklagade den andra för otrogenhet och slog till sin partner på kinden. Och bytte roller. Det var uppenbart att när kvinnan var offret så reagerade omgivningen mer, vilket var bra och förståeligt då det är så sant att mäns våld oftare leder till allvarligare och dödligare konsekvenser. Men när mannen var offret så satt alla kvar och sa inget även om de efteråt sa att de reagerade på det, min åsikt är att folk reagerade helt rätt och förståeligt på det kvinnliga offret men att man bör även reagera på det manliga offret.
Men sett till den juridiska straffskalan så är det helt rätt, allvarligare skador ska ha allvarligare straff. Det är så det ska vara.
Hear hear!Det krävs ju ofta väldigt lite snällhet, för att män ska tolkas som snälla. Och motsvarande med kvinnor och bitchighet.
Om man ser sig själv som snäll så kan man ju inte begå något elakt... Det går emot självbilden som dessutom ofta bekräftas av andra. 'Han är ju så snäääääll, inte kan han göra något sånt' Ärligt talat blir jag alltid vaksam och försiktig om jag träffar någon som beskriver sig själv som snäll. De ser sällan fel hos sig själva utan det beror alltid på andra.Jag såg några inlägg på Facebook i trådar om Josefin Nilsson där män skrev att
"Det vore ju bra om detta innebär att kvinnor väljer oss snälla män istället."
Jag blir så trött på den synen. Alla de fall jag känner till där det funnits fysiskt eller psykisk misshandel har ju varit fall med "snälla män". När jag hade en relation som blev osund var det också en person som ansågs vara så snäll.
Och eftersom han såg dig själv som så snäll så såg han inte när han betedde sig illa eller att det var fel att säga åt mig att jag inte borde ha vänner.