Ja det är orimligt. Det håller jag helt med dig om. De misshandlande män jag känt/känner har en sak gemensamt. De är väldigt rädda för att stöta sig med omgivningen. Dvs. de vänder kappan efter vinden och försöker ofta fjäska in sig hos de som de ser en poäng med att ligga väl till hos. Kanske är det därför så många blir förvånade när misshandeln kommer fram. De ser den där mannen som socialt fungerande, harmlös, möjligtvis lite löjlig på ett sätt just för deras ständiga försök att ställa sig in.En sak jag har tänk på när jag har läst igenom tråden är det där att det skulle vara något uppenbart mentalt fel på männen som misshandlar "sina" kvinnor. Är det inte fullständigt orimligt att det skulle vara så med tanke på att det (i alla fall oftast) är så att det bara är den kvinnan de lever ihop med de är våldsamma mot. De är inte våldsamma mot alla andra kvinnor. Eller ens mot andra män. Snarare tvärtom; de är socialt välfungerande. Det är BARA den kvinnan de lever med de brukar våld mot.
Det "sjuka", alltså sjukt som i märkligt, inte som någon sjukdom, tycker jag är att de just ses som så ofarliga för att de inte är farliga mot andra än den de lever med/har en relation med. Inte så att någon hade vunnit på att gå omkring och vara rädd men han borde ses som så farlig som han faktiskt är!
En person som har begått brott mot en annan individ i nära relation skulle banne mig inte få leva med/ha en relation med någon mer. Såklart omöjligt att kontrollera men det gör mig vansinnig att misshandla och/eller försöka ha ihjäl den man säger sig älska inte ses som ett större socialt stigma än vad det gör. Folk hittar gärna på diverse historier runt istället så att de i slutänden kan skylla på henne. Det är ett större socialt stigma för många om någon är snål än om han har misshandlat sin partner! Helt vansinnigt är vad det är.