Det tråkigaste som finns...

Allting när jag inte har någon lust att kliva ur sängen. Hästarna är eg extremt lättskötta med lösdrift (ligghallen har djupströbädd som halmas med storbal som hästarna strör nästan helt själva), fri tillgång på grovfoder och varmvatten i slang från badrummet och 20m till hagen.

Men när det öser ner har jag ingen lust. Alls. Blä.
 
Jag kom på en syssla som jag faktiskt tycker är liite värre än att mocka ur bäddar och köra iväg balplast. Och det är att försöka morgonfodra från en stelfrusen hösilagebal. Du är klar lagom till lunchfodringen. Ej att rekommendera! :D

Andra något extrema stallsysslor jag gjort är att gräva fram staket efter en lavin som täckte en tredjedel av en hage och att hinka vatten ur en kubikmetersdunk till baljor i den uppvärmda sadelkammaren. Gjorde det två gånger i veckan i en hel månad, för att vattenledningarna hade frusit men tjugo hästar skulle ändå ha vatten. Hade grymma triceps/biceps/random ceps. :up:

Jämför jag mina sysslor som "tvåhästägare" i jämförelse med att vara anställd på en ridskola på ett fjäll så tycker jag att packa höpåsar låter som rena drömmen. :p
 
Är er traktor ofta paj?
:)

Förra stallägaren tyckte inte den var viktig att fixa... jag blev en jäkel på smarta lösningar till sist som att dra balen med draglinor bakom bilen och använda hötjuga instucken i balen för bättre grepp.

Har flyttat hästen till en fullservice-lösdrift nu :d
 
Jag sitter och försöker hitta motivationen för att åka och hämta hö vilket är det tråkigaste jag vet. Jag har mest av allt lust att lägga mig på golvet och slå med nävarna och skrika: -Jag vill inte!!

Vad är den tristaste hästsyssla ni vet?

Faktiskt så är det just grovfoderhantering jag avskyr..t o m packa påsar i stallet.
Sedan kommer nog på plats nr 2 mocka hage på vår och höst

Allt annat ser jag inte som vidare jobbigt.

Mitt framtida stall, mitt egna drömstall om det någonsin blir av.. ska kunna skötas för traktorhjälp eller maskinhjälp i det mesta har jag bestämt. Från mockning till foderhantering och grovfoder blir i en stor foderhall som ska vara i anslutning m stall och hagen så man slipper packa, släpa och ha sig! En välgjord och välplanerad lösdriftsanläggning prio 1 som kan skötas dagligen av 1 person i allt.

(slipper dock allt en tid framöver :( )
 
Senast ändrad:
Precis allting den här tiden på året. ALLT är meningslöst och jobbigt och tråkigt. Blä.

Annars är det helt klart att byta täcken. Innetäcke av, minst ett utetäcke på. Och vice versa. Då heter det dock "lerigt, blött utetäcke ovanpå lerig, blöt häst eftersom hästen simulerat Titanics undergång i en lerpöl".

En dag ska jag uppfinna en tunnpälsad, modern, kylimmun, vattenavvisande, självrengörande och självtorkande supersporthäst. Sanna mina ord.
 
Jag älskar att hämta hö och greja med staket. Får jag komma och hjälpa till? :D

Bland det värsta jag vet är att mocka ur boxar som det har varit bädd i sedan flera år tillbaka. Men att köra iväg hela årets ensilageplast till återvinning på vårkanten, det är nog värre. :yuck:

Du är välkommen till oss och sätta upp staket- vilken dag som helst!!!
 
Förra stallägaren tyckte inte den var viktig att fixa... jag blev en jäkel på smarta lösningar till sist som att dra balen med draglinor bakom bilen och använda hötjuga instucken i balen för bättre grepp.

Har flyttat hästen till en fullservice-lösdrift nu :d
Haha smart att slippa slit och släp.. :)
 
Vatten :yuck: Knacka frusna hinkar, släpa vatten fram och tillbaka till hagen eller dra en kall och lerig slang som alltid krånglar. Det tar sådan tid och är ju ett jäkla evighetsgöra dag ut och dag in. Och självklart välter hästen hinken när man precis efter mycken möda har fyllt den :meh:

Hovar. Leriga, blöta, kalla hovar med inpackad lera och bajs, eller på vintern när man får stå med ledbrutna, frusna fingrar och hacka loss is :wtf:

Och byta om. Ja, faktiskt! Jag som inte körkort utan måste byta om på plats i stallet, dessutom en lösdrift (och tidigare kallstall) där det inte finns något varmt och gosigt människorum, när det är iskallt och blött och man är frusen och stå med bara fötter på ett kallt cementgolv och dra på sig kalla ridbrallor :arghh: Visst, en skitsak i jämförelse med mycket annat, men jag hatar det. Det här året ska jag fixa ett par termobrallor att bara dra över jeansen.

Överlag det mesta den här tiden på året blir ju bara sju resor värre. Just all den här vidriga lersörjan som ser ut som Montezumas hämnd-diarré, och mörkret! Rida i totalt beckmörker utan en endaste snöflinga som lyser upp. Och fullmåne kan man ju inte hoppas på heller när det är molnigt hela tiden.
 
Precis allting den här tiden på året. ALLT är meningslöst och jobbigt och tråkigt. Blä.

Annars är det helt klart att byta täcken. Innetäcke av, minst ett utetäcke på. Och vice versa. Då heter det dock "lerigt, blött utetäcke ovanpå lerig, blöt häst eftersom hästen simulerat Titanics undergång i en lerpöl".

En dag ska jag uppfinna en tunnpälsad, modern, kylimmun, vattenavvisande, självrengörande och självtorkande supersporthäst. Sanna mina ord.

Bara säg till när du är färdig med din uppfinning för jag vill ha en! Kan du ta en lerig oklippt SWB sto i inbyte? Hon är jättesnäll!
 
Min hatgrej är att ens gå ut denna årstiden. Är jag väl ute kan jag pyssla med det mesta.

Men packa IKEA-påsar borde vara förbjudet, så därför sysslar jag inte med sånt. Släpar inte vatten heller, eller mockar boxar - jag har effektviserat :)
 
Packa höpåsar, göra i ordning kraftfoder/mineraler/blablabla-hink, skrubba ur vattenhinken och fylla den samt att mocka (dvs vardagssysslorna i stallet) går fort för min del - har bara en häst och han är renlig i boxen. De sakerna finner jag viss ro i att göra, och det går fort och effektivt.
Däremot att packa och packa ur bilen inför/efter tävling eller träning eller öht nåt där det ska åkas med hästen - inte min grej. På nåt sätt blir det alltid en biljon grejer som ska med (ja, så känns det även när det bara är sadel, träns, hjälm i bilen...) och det känns som att det tar hundra år fast det tar några minuter. Packa är värre än att packa ur - jag kan göra hur många listor som helst och ändå känna mig säker på att jag glömt något.
Dessutom är jag mer än leds på att göra rent/smörja läder. <- Jag känner hur universum skrattar skadeglatt åt mig när jag skriver detta, för det känns lite som höjden av ironi... Men det är ju så förbannat tråkigt när det liksom aldrig tar slut!
 
Att köpa plastat grovfoder, ångest. Är kvaliten bra? På alla balar?

Och sedan då att öppna varenda bal, hela vintersäsongen, ha en klump i magen och undra "Är detta bra?"

Hatar det! Varför kan man inte köpa grovfoder i affären, i en fin påse av utmärkt, likadan kvalite på varenda bal :)

(nej, jag har alltså inte hittat någon bonde jag vill fortsätta köpa av ännu)
 
FYLLA PÅ OCH BYTA VATTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :arghh::arghh: Värsta jag vet!!
Önskar, önskar, önskar verkligen att vårat stall införskaffar vattenkoppar.
Sen tycker jag inte att hovslagarbesöken är särskilt rockiga heller.
 
Slita av tuss efter tuss från en stelfrusen silagebal med stelfrusna fingrar, när man ska fylla en hel hökärra till 10-20+ hästar och alltid har tidsbrist. Det är en del från häst-och stallskötartiden som jag faktiskt inte saknar så mycket.:angel:
Sen fylla och bära vatten när man inte har tillgång till fyrhjuling/traktor/eller långa slangar. Har en skadad ryggkota+disk som säger ajajaj vid dom tillfällena..

Men däremot så älskar jag att exempelvis måla, städa ur transport eller buss, tvätta hästar, eller sätta upp nya staket (utöver att jag alltid får ont i rygghelvetet, suck..).
Det blir ju så fint!:D
 
Allt som har med hagskötsel att göra. På sommaren går det väl an, men resten av året är det ju bara lera, trilsk och elände.
Mocka hagen är värst, det TAR JU ALDRIG SLUT. :arghh:
Skottkärran kör fast, välter när den är full, grepen fastnar i hagens enda grässtrå. Tuppjuck.
Fylla vatten i hagen är väl okej om slangen ligger ute och inte är djupfryst. Men köra/bära ut vatten känns också som ett evighetsgöra. Trassla ut slangen ska vi inte ens prata om.
Hö i hagen hoppas jag ska gå bra denna säsongen, nu när vi har dränerat och grusat fram till och runt hela höhäcken. :up:

Plocka fram och bort hinder är också bland det tråkigaste jag vet. Tungt, smutsigt.

Samt klippa min ponny, som måste klippas flera gånger om året pga en hudåkomma. Det ÄR inte lätt att klippa en pytteliten, klipprädd shettis som dansar jazz över stallgången, med en päls så tjock (tänk skumgummi) att maskinen tuggar fast efter typ två "drag". Jag får pausa, borsta rent och olja maskinen varannan minut = det tar typ två timmar att helklippa. Minst.
 
Att köpa plastat grovfoder, ångest. Är kvaliten bra? På alla balar?

Och sedan då att öppna varenda bal, hela vintersäsongen, ha en klump i magen och undra "Är detta bra?"

Hatar det! Varför kan man inte köpa grovfoder i affären, i en fin påse av utmärkt, likadan kvalite på varenda bal :)

(nej, jag har alltså inte hittat någon bonde jag vill fortsätta köpa av ännu)
Åh, jag håller med! Det är riktig ångest!

Jag vill ha gräs året runt, foder på bal är jobbigt:yuck:
 
Leta efter djuren i alldeles för stor, mörk och lerig hage.
Fylla vattendunkar hemma i badrummet den kalla årstiden. Blörk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Acto
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 917
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp