Det tråkigaste som finns...

Vatten är pisstråkigt, sommarn dricker dom som kameler, och man gör inget annat än att köra vatten. På vintern är det tungt, tråkigt och kallt att hålla på med vatten. (inte i nuvarande vinter stall, vattenkoppar både inne och ute)

Packa grovfoder påsar är oxå dödens tråkigt. Även detta har nuvarande vinterstall en lösning på. Ute fri tillgång. Inne en rundbalsupprullare i en stor kärra som man sedan kör in i stallet med, och slänger till varje häst me vi fodring. super smidigt.

Alla sysslor som innefattar lera.
 
Mocka apgrisiga boxar! Då menar jag dom där boxarna där man kan tro att ett tornado har dragit förbi. Som består av 95% nerkissat spån, mikroskopiskt söndertrampat bajs och det enda man vill göra är att hämta en skyffel och ta bort precis allt!
Lyckas alltid ta mig an just dessa hästar när ställer upp som hästvakt :banghead:
 
Jag har förra årets Thermobar 65 Eco. Den har "propp" eller vad man vill kalla det. Var det så du menade?
Nej jag menar: köp en slang, sätt en änden i vattnet den andra änden utanför. Sug i den andra änden tills att vattnet nästan kommer in i munnen, sen kommer vattnet att sugas upp av självtryck. Som när bovar slangar bensin.
 
Jag gillar inte att fixa vattnet till hästarna. Den rörelsen med lyftet gör ont i min axel. Vi har vattenhinkar uppsatta på boxväggarna. Synd att det skall göras dagligen...

Om du har en extra hink så kan du fylla på båda till hälften så du bär i var hand och får jämnvikt, hänga upp din hink och sen fylla på med den andra. Inte alls lika tungt :)
 
Jag sitter och försöker hitta motivationen för att åka och hämta hö vilket är det tråkigaste jag vet. Jag har mest av allt lust att lägga mig på golvet och slå med nävarna och skrika: -Jag vill inte!!

Vad är den tristaste hästsyssla ni vet?


Jag gillar faktiskt allt med hästarna. UTOM när man har en skimmel man nyss borstat otroligt noga och man vänder sig om en halv minut och den är skitig as hell direkt :banghead::p:D Hihi. Charmen med skimmlar i guess :love:
 
Det tråkigaste jag vet är att packa höpåsar och hönät. Det kräver varken tanke eller fysisk insats. BLÄÄÄ.

Hämta hö känns helt ok, jag ser på det som träning :D
 
Det tråkigaste jag vet är nog mocka ur boxen när man har haft bädd. Tar en bra stund, är slitigt och stinker!
 
Mocka apgrisiga boxar! Då menar jag dom där boxarna där man kan tro att ett tornado har dragit förbi. Som består av 95% nerkissat spån, mikroskopiskt söndertrampat bajs och det enda man vill göra är att hämta en skyffel och ta bort precis allt!
Lyckas alltid ta mig an just dessa hästar när ställer upp som hästvakt :banghead:

Och där har vi anledningen till att mina hästar går på lösdrift, jag äger två gris-tornados. De hade ruinerat mig på strökostnader om de hade stått på box...
 
Hmm, har aldrig behövt sköta staket, tömma gödselstack m.m. så det kan jag inte säga så mycket om.

Men det tråkigaste är nog att mocka åt någon annan. Jag sysslar hellre med min egen. Jag tycker det är harmoniskt att mocka. Stå och tänka lite. Min häst är dock renligheten själv.
Efter en natt i box. Lite skit i höger hörn bara. Han har bädd.
img_20141029_170649_546271429606ee430ebf311c.jpg


Så ja, mocka andra hästars boxar överlag. Alla känns apskitiga när jag jämfört med min häst.
 
Tömma skottkärran....

Jag tycker om att mocka men är mindre förtjust i att tömma skottkärran. Kan bli så irriterad om jag inte rymmer allt i samma. Gå 2 gånger finns inte i min värld...därför är det oftast ganska mycket mer innehåll i skottkärran än vad som egentligen ryms ;)
 
Vatten!! Allt som har med vatten att göra, sommar som vinter. Hatar att hantera vattenslangar som aldrig gör som de ska, eller bära i hinkar, lat som man är fyller man ju två och tar en i varje näve och så svär man över att det är så tungt... Suck =P

Täcken.... lägga på och ta av täcken är nog det tråkigaste som finns. Särskilt byta täcken för då måste man göra proceduren två gånger.
Vet inte vad som är värst, ett blytungt blött lerigt täcke eller en häst man får göra en arkeologisk utgrävning på för att se vilken färg den är =P
 
Det mesta är ok när vädret är bra.
Lite halvmysigt sätta upp sommarhagen en solig majdag, ok packa höpåsar med en bra ljudbok i lurarna och så en massa påsar så man under helgen kan packa för hela veckan.

Fixa med slang och fylla vatten i hagen, helt ok en solig junikväll.

MEN på vintern, när det inte går med slang (långt avstånd så slangen behöver ligga framme hela tiden om det öht ska funka=funkar inte med slang vid minusgrader) och man ska bära vattenhinkar till hagen, eller sån där plastsäck i skottkärran... och det första de eländiga hästarna gör när man släpper ut, är att dricka typ tomt direkt, så det bara är att släpa mer... Nej vatten hantering är tråkigt och jobbigt då.

Foderbord delar vi med kalvarna, eller rättare sagt lånar kalvarnas när de inte längre finns. Så jobbigt släpa hö till hagen från okt till dec, släpa ut och fylla i upphängda nät, till alla hästar som ska kunna äta fritt kl 8-20, så det blir några kg hela tiden. Sen dec fram till våren har vi foderbord med hel bal (som inte jag fixar fram ;-))

Och visst tvätta släp osv är bajstrist, men försöker göra det när det är ok väder. Jag är inte en sån som gör det varje gång jag kör, eftersom jag kör 2-3 dagar i veckan.

Mocka hage är däremot aldrig roligt...
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Acto
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 909
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp