Det tråkigaste som finns...

Hämta hö är väl inte så kul, men det värsta är ju att det är så TUNGT! Min bonde gör riktigt tunga småbalar ibland. Visst, det är BRA för jag får in fler i hästtransporten, och slipper hämta så ofta, men det är tuuungt att lasta ur... Så hårda att det är svårt att få händerna under balsnörena och jag har alltid blåsor i händerna när jag är färdig.

Ja, och så gillar jag inte att mocka hage precis heller. Maken har grusat och öst bort lera för hand, och DET måste vara något av det tråkigaste/jobbigaste man kan göra!
 
I sådana här trådar blir jag alltid lika förundrad varför hästfolk står ut med så värdelösa arbetsförhållanden (även om det är på sin fritid)?

Lera, vatten och minusgrader finns det ju MÄNGDER av bra lösningar för.

Vi har gödselstacken typ 40 m från stallet. Det är sjukt långa 40 m när det blåser 20+ m/s eller är snödrivor man måste igenom och sedan över för att komma upp till toppen och tippa sin kärra. Men hade jag sett det som ett problem, något som gör att jag inte vill gå till stallet eller om jag så bara tyckte det var riktigt jävla aptråkigt/jobbigt/whatsoever så hade jag ju fixat till det. Det är ju något man måste göra varenda jäkla dag.

Mvh / har många tekniker att ta sig fram med skottkärra på snövallar med halvhård skare i mitten av vallen :p
 
Bara säg till när du är färdig med din uppfinning för jag vill ha en! Kan du ta en lerig oklippt SWB sto i inbyte? Hon är jättesnäll!
Medföljer möjligtvis inte en oavlönad, hängiven, stum och glad hästskötare på köpet? I sådana fall säger jag ja!
 
Håller med om att hämta hö är dödens tråkigt. Dels för att man blir ruinerad på stört men även för att man som jag (som inte har körkort), måste fjäska så någon kör. När man väl har släpat in alla tunga balar så inser man att det inte är långt kvar tills man måste göra om hela proceduren.

Sedan tycker jag att det är astråkigt att hämta häst i hagen när leran går upp över vaderna och hästen står allra längst bort och vägrar komma när man ropar..

Däremot ÄLSKAR jag att packa höpåsar och göra foderhinkar! Vet inte vad det är, men det är bara det roligaste av allt. :D
 
Jag sitter och försöker hitta motivationen för att åka och hämta hö vilket är det tråkigaste jag vet. Jag har mest av allt lust att lägga mig på golvet och slå med nävarna och skrika: -Jag vill inte!!

Vad är den tristaste hästsyssla ni vet?
Försöka fylla vatten när vattenslangen frusit. Mocka ur bäddar eller stängsla hagar. Lasta in alla spån och höbalar.
 
I sådana här trådar blir jag alltid lika förundrad varför hästfolk står ut med så värdelösa arbetsförhållanden (även om det är på sin fritid)?

Lera, vatten och minusgrader finns det ju MÄNGDER av bra lösningar för.

Vi har gödselstacken typ 40 m från stallet. Det är sjukt långa 40 m när det blåser 20+ m/s eller är snödrivor man måste igenom och sedan över för att komma upp till toppen och tippa sin kärra. Men hade jag sett det som ett problem, något som gör att jag inte vill gå till stallet eller om jag så bara tyckte det var riktigt jävla aptråkigt/jobbigt/whatsoever så hade jag ju fixat till det. Det är ju något man måste göra varenda jäkla dag.

Mvh / har många tekniker att ta sig fram med skottkärra på snövallar med halvhård skare i mitten av vallen :p
Man står ut med allt jobbigt för de ljuva minuterna med hästarna där allt faller på plats gör allt slit värt det.
och för att det måste göras så man inte har dubbelt så mycket jobb dagen efter :p.
 
Man står ut med allt jobbigt för de ljuva minuterna med hästarna där allt faller på plats gör allt slit värt det.
och för att det måste göras så man inte har dubbelt så mycket jobb dagen efter :p.

Tror att @the_connemara menar att det finns sätt att förenkla och effektivisera arbetsmiljön. Man kan ju till exempel dränera hagarna ordentligt, man kan ha hömaskin och hökärra för att slippa IKEA-kassarna, man kan ha automatiska fodergrindar och vattenkoppar som inte fryser osv. :D
 
Tror att @the_connemara menar att det finns sätt att förenkla och effektivisera arbetsmiljön. Man kan ju till exempel dränera hagarna ordentligt, man kan ha hömaskin och hökärra för att slippa IKEA-kassarna, man kan ha automatiska fodergrindar och vattenkoppar som inte fryser osv. :D

Ja så menade jag! Tycker det är himla tråkigt att läsa på buke o bloggar varendra höst/vinter faktiskt.
 
En sak till som är tråkigt! Dressyr tävlingar, åtminstone väntan mellan klasserna, antigen så är det tok varmt eller svin kallt. Och det är sällan mindre än 2h väntan..

Buck, som just nu sitter i ett svinkallt ridhus :rofl:. Själva ritten är roliga, men väntan ...
 
att jag eller hästapållarna blir sjuka och inte kan ha roligt
att hästen bestämmer sig för att sparka av sig en sko när det är ultimat ridväder
är att behöva sulla med vatten i minusgrader och bli blöt, kall, förkyld och inte kunna rida
reda ut härvan som blir när en häst försöker permanenta håret med kardborrar
försöka få bilister att fatta att hästekipage inte är hologram som det går att köra rätt igenom
Behöva stressa i stallet ( stort hat på den)
borsta stora leriga hästar och få lerdamm i ögonen och i näsan


Gnälltant är man men ska man slippa allt så lär det bara vara my little ponny kvar och hur kul är det?
 
Senast ändrad:
Nu låter jag väl knäpp... men allt det där som är "tråkigt på riktigt" har jag inga problem med, har jag gott om tid pysslar jag gärna med allt möjligt som behöver göras. Däremot att ta in hästarna (som jag tänker egentligen borde vara det roliga, man får ju umgås med hästarna!) vill jag bara spy på ibland :yuck::o Speciellt nu när det är mörkt och gärna lite blött. Och hästarna har börjat bli jobbiga på riktigt, studsar runt som små idioter som vill in så fort som möjligt och vill inte alls gå snällt i snöre :cautious: Droppen kom väl när till och med stallets snälla klippa till gentleman börjat krångla och studsa när han går i par. Trots att treåringen går jättesnällt bredvid och uppför sig exemplariskt och herrn går jättefint i sytråd när det bara är jag och han. (och, ja, jag vet att det till viss del hänger på den där fjanten i andra änden snöret också, hon har tappat självförtroendet totalt nu :down:)Det bästa som finns är att komma till stallet och så är hästarna redan inne! :up: Eller när någon ur varje hage (de går två och två nu på vintern) är iväg och man bara behöver ta en i den vändan :o.

Jag hör ju hur det låter, vi borde väl skickas på uppfostringsanstalt hela bunten :o
 
Jag sitter och försöker hitta motivationen för att åka och hämta hö vilket är det tråkigaste jag vet. Jag har mest av allt lust att lägga mig på golvet och slå med nävarna och skrika: -Jag vill inte!!

Vad är den tristaste hästsyssla ni vet?

Rykta är ju bara så tråkigt:yuck: fixa staket är underbart mysigt:love: mocka, packa hö, in/utsläpp, putsa, sopa, kratsa hovar etc rätt fint men rykta nej! inte så bra eftersom man gärna ska ta sig tid till det med:angel: men får sällan ro till att stå länge sådär som man ska tyvärr.

tillägg: blanda foder är ju himla roligt med :love: tex pellets och sådant, synd att det går så fort.

Ibland uppskattar jag mer allt kringfix än själva pysslet med hästen :o :) men beror lite på såklart.
 
Senast ändrad:
Älskar att fixa hö och kraftfoder, rykta en redan ren häst, rida när vädret och underlaget är bra.

Det sämsta är att hämta hö och spån! Det ska helst finnas hemma för hela året och av perfekt kvalitet. Och betet. Uuuurk! Min häst blir fet som ett gödsvin hur jag än tränar, stallar upp, promenerar och kämpar. Och fixa staket. Har en rymmarexpert till shettis.
 
Mocka i spån!!! Jag har alltid haft halm men gett upp nu då det är så svårt att få tag i bra kvalitet till rimligt pris här + att hästarna äter enorma mängder och blir tjocka. Jag fattar inte hur man gör och har fått någon form av förslitning i armen på bara ett par veckor. Urk!
 
Packa hö i kasse är det absolut tråkigaste jag visste när man skulle göra det till 25 hästar på skolan, efter det kommer sopa stallgången, jag får liksom kramp i ena armen av det :yuck:

Nu när man har eget stall med egna hästar gör man ju som man vill ;) Därför väger jag aldrig grovfodret (vad är vitsen med det liksom när dom går på lösdrift i samma hage?) och stallgång har jag ingen, mycket praktiskt! Mocka däremot tycker jag är en ganska trevlig syssla om man har tid.. Jo, föresten. Innan jag flyttade hästarna dit dom är nu stod dom på stall, ALDRIG MER säger jag! Usch vad träligt det var att leda dom in och ut varje morgon och kväll, hade ca 200 m till hagen då. Tidsbunden var man oxå... och mörkt var det...
 
packa hö, hämta hö (i alla fall förr när jag köpta småbal), hämta spån, laga staket och köra vatten. rätt drygt att plocka ur transporten efter träning/tävling åxå

Ja, plocka ur transporten och bilen efter tävling kan ibland ta 2 veckor för mig innan allt är färdigt, SÅ tråkigt!
 
Dessutom är jag mer än leds på att göra rent/smörja läder. <- Jag känner hur universum skrattar skadeglatt åt mig när jag skriver detta, för det känns lite som höjden av ironi... Men det är ju så förbannat tråkigt när det liksom aldrig tar slut!

Finns nåt som heter biothane, bara att spola av när det är smutsigt. Mycket bra uppfinning, en del kör det t.o.m i tvättmaskinen emellanåt :idea:
 
Finns nåt som heter biothane, bara att spola av när det är smutsigt. Mycket bra uppfinning, en del kör det t.o.m i tvättmaskinen emellanåt :idea:

Jag har redan biothane-utrustning - har ridit distans med båda hästarna ;) . Skulle aldrig få för mig att göra en sadel av det (och syntetsadlar blir det inte - sadlarna behöver inte göras rent/smörjas tillräckligt ofta för att det ska locka mig :p . Sadlarna är liksom det minst jobbiga att ta hand om.) , inte heller tömkörningsgrejer etc. Tömmar skulle bli alldeles för halt, och stiglädren ger mig tryck mot benhinnorna/muskelfästen (blir öm, de är för smala när jag rider i sadel utan kåpor. Och på läderkåpor gav de brutala slitmärken, så de kommer inte längre i närheten av mina engelska sadlar. Fårskinn vill jag inte ha.). Tyglarna har jag efter några år till slut gett upp, i princip helt - gummi/nylonänden är för breda för mina händer, men det som gör att jag till slut lägger dem på hyllan är tjockleken. Enkla biothanetyglar blir brutalt hala i regn, om man inte vill ha beta. Så jag behöver fortfarande läder, också!
Dessutom är jag sadelmakarstudent = "måste" göra en drös grejer under utbildningen. Det kommer liksom naturligt att hästen då får lite fina saker han med. Måste ju matcha sadlarna :angel:

//Liten, som fortfarande inte kommit sig för att putsa upp de fördömda mässingsspännena på distanstränset - det nuvarande köptes 2011. Mässingsputsning är mycket värre än läder ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Acto
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 909
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp