Det som inte fick hända hände

N

Novum

Idag kl 8 hade jag en tid på kliniken för kastrering och det betydde att vi var tvungen att börja lasta 05.45 i snöyran.

Han gick på transporten å en gång men kastade sig av då bommen nte gick att sätta fast direkt. Efter ca 10 min gick han på igen, rätt lugnt, vi stängde bommen men baklämmen gick inte igen (is hade bildats emellan). Hästen började kasta sig, kastade sig så mycket att bommen bak gick sönder (som tur är så sätter jag aldrig fast hästarna innan baklämmen är uppe) och han sprang till stallet igen.

Grejen är den att han går på transporten direkt står lugnt men sen börjar kasta sig. Hinner vi få upp baklämmen så känner han att han inte kommer ut och står sedan kolugnt hela resan men blir det som idag så fortsätter han kasta sig tills han kommer ut. Det här var första gången jag lastade honom själv, köpte han i slutet av december och då vi hämtade honom så kastade han sig 3-4 gånger men då hade vi fått upp baklämmen.

Jag är van hästar som inte går att lasta men jag är INTE van hästar som går på och sen kastar sig av. Hur tränar man bort det?? Hur ska jag gå till väga?:confused:

Sv: Det som inte fick hända hände

Vad har du för transport?

Jag skulle öva på att hästen går på, som vanligt, ingen bakbom ska sättas på utan hästen ska stå kvar därinne tills det är ok att gå ut.

Själv praktiserar jag "repsnurr" när jag lastar, dvs:

Häst+westerngrimskaft (alt ett grövre rep, längre än ett vanligt grimskaft).

Fäst grimskaften i grimman på sidan av grimman, med andra änden så vevar du som en propeller frammåt nedåt, du står vid sidan av hästen. Backar hästen, så klatschar du till den med repänden på rumpan.

Hästen kommer att tycka att du är skitjobbig, den kanske tilloch med kan hota dig, så det gäller att själv vara uppmärksam, hjälm kan vara bra.
Lasta igen, som vanligt, gör om.

En normalhäst lär sig på 15 minuter att det enda stättet att få matte att sluta veva med det där j*vla repet är att stå kvar i transporten.
Och så fort hästen försöker gå därifrån så får man repstumpen i röven. Det gör inte ont, men det är hutlöst irriterande.

Enklast är att lära hästen vad snurren betyder på en öppen yta.

Man kan fuska lite i början och ha någon inne i transporten som lockar men en havrehink eller nåt godis.

Min kompis daskade till sin med en sopekvast i aslet. Efter det har den aldrig backat ut innan man har bett om det.

Min kompis daskade till sin med en sopekvast i aslet. Efter det har den aldrig backat ut innan man har bett om det.

Det handlar inte om att backa ut innan man har bett om det utan att han i full panik börja försöka kasta sig ut. Sen när han väl har åkt ett tag i transporten så står han hur lugnt som helst och vägrar nästan backa ut. Jag förstår mig inte alls på hästen.

Vad har du för transport?

Jag skulle öva på att hästen går på, som vanligt, ingen bakbom ska sättas på utan hästen ska stå kvar därinne tills det är ok att gå ut.

Själv praktiserar jag "repsnurr" när jag lastar, dvs:

Häst+westerngrimskaft (alt ett grövre rep, längre än ett vanligt grimskaft).

Fäst grimskaften i grimman på sidan av grimman, med andra änden så vevar du som en propeller frammåt nedåt, du står vid sidan av hästen. Backar hästen, så klatschar du till den med repänden på rumpan.

Hästen kommer att tycka att du är skitjobbig, den kanske tilloch med kan hota dig, så det gäller att själv vara uppmärksam, hjälm kan vara bra.
Lasta igen, som vanligt, gör om.

En normalhäst lär sig på 15 minuter att det enda stättet att få matte att sluta veva med det där j*vla repet är att stå kvar i transporten.
Och så fort hästen försöker gå därifrån så får man repstumpen i röven. Det gör inte ont, men det är hutlöst irriterande.

Enklast är att lära hästen vad snurren betyder på en öppen yta.

Man kan fuska lite i början och ha någon inne i transporten som lockar men en havrehink eller nåt godis.

Idag så hade jag lånat ridskolans Rekotrailer (tvåhästars). När jag tänker efter så har jag faktiskt ett långt grimskaft med läderflärpar i änden så jag kanske ska prova det här men då är verkligen hjälm ett måste.. Han testar alla gränser men tar tillsägelser på en gång som tur är.

Tyvärr så måste jag verkligen få in han i transporten helst nu då jag bara har en tillfällig stallplats och stallet dit jag ska flytta är 3 mil bort och kliniken är 5 mil bort. Det är inte direkt idealt med tidspress i en sådan här situation.

.

... och om hästen tycker att lastupplevelsen är obehaglig och kastar sig därför har du gjort mer skada än nytta. :smirk:

Samma sak: utmärkt sätt att göra en rädd häst ännu räddare och mer benägen att få panik. Grattis!

Idag så hade jag lånat ridskolans Rekotrailer (tvåhästars). När jag tänker efter så har jag faktiskt ett långt grimskaft med läderflärpar i änden så jag kanske ska prova det här men då är verkligen hjälm ett måste.. Han testar alla gränser men tar tillsägelser på en gång som tur är.

Tyvärr så måste jag verkligen få in han i transporten helst nu då jag bara har en tillfällig stallplats och stallet dit jag ska flytta är 3 mil bort och kliniken är 5 mil bort. Det är inte direkt idealt med tidspress i en sådan här situation.

Det enda som har hjälpt på min häst är att träna att backa ur så fort hästen visar en tendens att vilja gå bakåt. till slut tar du kommandot över "backningen" och hästen vågar stå kvar.

Samma sak: utmärkt sätt att göra en rädd häst ännu räddare och mer benägen att få panik. Grattis!

Alla hästar som gör så är inte rädda. Min tjej är inte rädd för att gå in i transporter. Men kan börja tok backa och sen när hon kommer lös kan hon gå fram igen..

Detta gör hon överallt. Alltså inte bara i transport. Vanligast är i stallgången. Backar tills grimm/grimskaft går sönder. Sen går hon och ställer sej på samma plats igen.

Sen en sopkvast i rumpan betyder inte att de slog hästen hårt så hästen blev rädd..

Idag är hon dock bättre och inte ett grimskaft o inte en grimma har gått sönder på snart 1 helt år.

Alla hästar som gör så är inte rädda. Min tjej är inte rädd för att gå in i transporter. Men kan börja tok backa och sen när hon kommer lös kan hon gå fram igen..

Detta gör hon överallt. Alltså inte bara i transport. Vanligast är i stallgången. Backar tills grimm/grimskaft går sönder. Sen går hon och ställer sej på samma plats igen.

Det är väl ganska uppenbart att TS unghingst inte har din hästs olater vid uppbidning? I så fall hade hästen inte gjort sönder bakbommen!

Det lät ju verkligen som en sund hästägare.. :crazy:

TS: Tänkte på en sak,
din häst kanske slänger sig bakåt bara för att han vet att snart ska rampen upp.
Vissa hästar kan tycka rampen är obehaglig när den ska upp,
men sen när den väl är uppe funkar det bra.
Och vet han om att efter bommen så kommer rampen kan det ge en förklaring till varför han gör som han gör.
Testa att bara få in honom, stå kvar ett tag och sen ut igen.
Kör rampen sen när han fått uppleva att det är en bra upplevelse.

Min häst är just rädd för rampen.
Hon är jättesvår att få in och får man in henne så går det antinget fort ut eller står blixtstilla (rädsla) tills allt är klart.
Har kört transport utan ramp och det har funkat bättre!

Lycka till!

Hade samma problem.Jag löste det med en fronturlast.Fällde ner fronten,gick in ,vid tendens att slänga sej bakåt så ledde jag ut i fram istället.När hon var inne i transporten gick man lite för långt fram sen när det var stängt bakom henne så backade man henne på plats,satte fast henne och sen stängde fronten.I mitt fall så funkade det.

En fråga..
Hur kommer det sig att nämnda "panik-häst" står snällt om backluckan tas upp??
Vad jag vet så skulle en "panik-häst" gå bärsärkargång i släpet då..i så fall..eller :confused:

AM

En fråga..
Hur kommer det sig att nämnda "panik-häst" står snällt om backluckan tas upp??
Vad jag vet så skulle en "panik-häst" gå bärsärkargång i släpet då..i så fall..eller :confused:

AM

En möjlighet är att hästen försöker fly bakåt så länge baklämmen inte är uppe och det kommer in ljus, men att den stannar i trailern när den väl är uppe och då inser att det inte går att backa. Att hästen kastar sig ut och springer till stallet är väl en ganska säker indikation på obehag för mig!

En möjlighet är att hästen försöker fly bakåt så länge baklämmen inte är uppe och det kommer in ljus, men att den stannar i trailern när den väl är uppe och då inser att det inte går att backa.

Men då skulle väl hästen också kasta sig ut vid urlastning och inte stå och sega lungt i transporten och motsträvigt komma ut?

På TS beskrivning låter det som att hästen fått för sig att det går att göra- inte att transporten är hemsk eller så, utan att han kanske provat att kasta sig ut (av rädsla) någon gång och fått för sig att han ska fortsätta det beteendet nu också..

Men då skulle väl hästen också kasta sig ut vid urlastning och inte stå och sega lungt i transporten och motsträvigt komma ut?

På TS beskrivning låter det som att hästen fått för sig att det går att göra- inte att transporten är hemsk eller så, utan att han kanske provat att kasta sig ut (av rädsla) någon gång och fått för sig att han ska fortsätta det beteendet nu också..

Det vet vi inte! Och i avsaknad av fakta är det rätt korkat att gå lös med repändar och sopkvastar, det är min syn på saken. Det finns betydligt bättre metoder oavsett vad hästen känner och tänker.

Min häst har reagerat på liknande sätt - hon var rädd för att backa ut - och var lugn (istadig trodde många) på ytan. Innerst inne kokade hon och slängde sig ur transporten en dag så hon fick sys med 100 stygn. Många, många erfarna hästmänniskor hade då diagnostiserat hästen som dum, istadig, tjurskallig, märrig och helt enkelt bara korkad.

Det vet vi inte! Och i avsaknad av fakta är det rätt korkat att gå lös med repändar och sopkvastar, det är min syn på saken. Det finns betydligt bättre metoder oavsett vad hästen känner och tänker.

Nä jag skulle inte direkt slå hästen- inte min första tanke. Men det är ju min åsikt. Men ditt förslag om att han vill ut till ljuset tycker jag inte verkar hålla faktiskt.
Det enda jag kan komma på är om han inte gillar rampen eftersom han inte vill in och vill heller egentligen inte lastas ur heller (TS sa att han var lite motsträvig?).

Nä jag skulle inte direkt slå hästen- inte min första tanke. Men det är ju min åsikt. Men ditt förslag om att han vill ut till ljuset tycker jag inte verkar hålla faktiskt.
Det enda jag kan komma på är om han inte gillar rampen eftersom han inte vill in och vill heller egentligen inte lastas ur heller (TS sa att han var lite motsträvig?).

Det är inte helt ovanligt att hästar kastar åt det håll som de uppfattar är vägen ut. Därav ganska många olyckor med hästar som går över bommen om framluckan är öppen.

Det här är väl antagligen en mycket ung häst, drygt åring, som kanske inte har åkt så mycket alls i sitt liv. Det är klart att det kan uppfattas som otäckt att backa på en ram som sluttar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 271
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 896
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar