Det som inte dödar oss- M4

Nebraska

Trådstartare
Jag har väntat på att någon skulle starta en tråd, men nu kan jag inte vänta längre :p. Fast det är med mycket blandade känslor jag ser fram emot boken. Kanske det är gravplundring. Och givetvis är det ett kommersiellt jippo. Men jag vill verkligen inte att karaktärerna ska dö med Stieg Larsson.

Men jag vill verkligen inte att karaktärerna ska dö med Stieg Larsson.
Det vill jag. Ändå kommer jag inte att kunna låt bli den.

Läste ett utdrag i Aftonbladets bilaga igår. (Massiv marknadsföring ...) Jag vet inte om jag känner igen Lisbeth.

Och mest rädd är jag för att Stieg Larssons samhällsyn och feministiska ansats ska vara borta, att det är en vanlig spänningsroman. Eller så är det lika bra att det är så.

Jag har väntat på att någon skulle starta en tråd, men nu kan jag inte vänta längre :p. Fast det är med mycket blandade känslor jag ser fram emot boken. Kanske det är gravplundring. Och givetvis är det ett kommersiellt jippo. Men jag vill verkligen inte att karaktärerna ska dö med Stieg Larsson.

Jag kommer inte läsa den och inte heller se en filmatisering. I mina ögon är millenium-serien avslutad i och med Stieg Larssons död. Jag finner det också svårt att acceptera att man inte tar någon hänsyn till den avlidnes vilja utan bara tänker på profiten.

Jag är högst tveksam till om jag kommer läsa. Har svårt att tro att det kommer bli bra. Att hans närstående är emot lanseringen gör också att det tar emot att läsa.

Nåja, vi måste nog acceptera att hans bror är en närstående. Oavsett hans motiv till boksläppet.

Jag kommer inte läsa den och inte heller se en filmatisering. I mina ögon är millenium-serien avslutad i och med Stieg Larssons död. Jag finner det också svårt att acceptera att man inte tar någon hänsyn till den avlidnes vilja utan bara tänker på profiten.
Jag hade hellre sett att Eva Gabrielsson, om det nu är hon som sitter på det fjärde manuset, hade avslutat det.

Samtidigt: jag tror inte att ens Stieg själv kunnat hålla liv i karaktärerna i tio hela böcker som var avsikten. Fast det är klart, han hade kanske lyckats om han hela tiden utökat persongalleriet, som Arne Dahl gjorde. Men frågan är hur länge Salander och Blomkvist hade hållit utan att kännas urvattnade.

Jag hade hellre sett att Eva Gabrielsson, om det nu är hon som sitter på det fjärde manuset, hade avslutat det.

Samtidigt: jag tror inte att ens Stieg själv kunnat hålla liv i karaktärerna i tio hela böcker som var avsikten. Fast det är klart, han hade kanske lyckats om han hela tiden utökat persongalleriet, som Arne Dahl gjorde. Men frågan är hur länge Salander och Blomkvist hade hållit utan att kännas urvattnade.

Jag med. Hon var med när de andra böckerna växte fram och hade nog varit den som bäst kunnat avsluta Stiegs verk. Det är ju dock möjligt att han inte hade velat det.

Jag med. Hon var med när de andra böckerna växte fram och hade nog varit den som bäst kunnat avsluta Stiegs verk. Det är ju dock möjligt att han inte hade velat det.
Men hon är väl inte författare?

Till alla: jag tycker inte att det är så självklart att Eva ska ha ensamrätt på att avgöra om ngn annan ska ta över Stiegs skrivande. Det känns som att hennes omdöme styrs av att hon inte får några arvspengar eller intäkter av utgivningar. Hon har ju satt sig i en tråkig sits, och Stieg har också satt henne där, trots att de båda ska vara feminister. Och ändå kvinnofällan 1a. Det är ju nästan tragikomiskt. Jag tror säkert att boken blir helt ok. Nya författaren aspirerar ju inte på att skriva som Stieg. Man får nog bedöma boken som om det också. Jag ser fram emot den. Jag lär ha läst sämre böcker m behållning.

Peter Curman har gjort ett bra inlägg på facebook

"Är det rätt att stjäla en annan människas själ och sen marknadsföra den som sin egen?
Det är ju precis det som David Lagercrantz gör. I 40 länder för 80 miljoner kronor. Vad skulle verklighetens Stieg Larsson ha sagt? För att inte tala om Olof Lagercrantz?
Vem ger ut August Strindbergs ”Hemöborna” del II? Upphovsrättsligt är den fri. Vem känner sig manad? På torsdag kommer enligt uppgift Aftonbladet att dra sitt strå - särskild bilaga -till denna skammens höstack."

Men hon är väl inte författare?
Le Stieg var ju inte heller deckarförfattare innan han skrev den fantastiska ettan. Tvåan och trean når ju egentligen inte ens halvvägs som romanbyggen i jämförelse, men då var jag så fast i hans universum att det inte gjorde något.

Peter Curman har gjort ett bra inlägg på facebook

"Är det rätt att stjäla en annan människas själ och sen marknadsföra den som sin egen?
Det är ju precis det som David Lagercrantz gör. I 40 länder för 80 miljoner kronor. Vad skulle verklighetens Stieg Larsson ha sagt? För att inte tala om Olof Lagercrantz?
Vem ger ut August Strindbergs ”Hemöborna” del II? Upphovsrättsligt är den fri. Vem känner sig manad? På torsdag kommer enligt uppgift Aftonbladet att dra sitt strå - särskild bilaga -till denna skammens höstack."

Nej, jag håller med. Man stjäl inte någon annans värld. Det här kan väl jämföras med fan fiction, jag har aldrig läst sådan och jag förstår mig heller inte på idén. Till en författares huvudsakliga uppgift ska väl höra att skapa en värld, inte att sno någon annans.

Svår fråga. Just nu känns det inte som om jag kommer att läsa den. Jag tyckte att allt kändes avslutat i och med trean, och det känns inte särskilt lockande att någon annan skrivit en uppföljare. Rätt vad det är så har jag kanske läst den i alla fall, så jag ska inte säga stenhårt nej. Om någon jag känner och som har bra smak (t ex här på buke:D) läser den och ger den bra kritik, så kanske.

Kan inte känna något engagemang för detta. Möjligt att jag läser om några år, men idag känns det mest som att man exploaterar en död människa.

Om någon jag känner och som har bra smak (t ex här på buke:D) läser den och ger den bra kritik, så kanske.

Vad jag kunde se i Aftonbladets utdrag (som ligger på plus nu) var att han har bra språk. Bättre än Stieg. Lisbeth vet jag inte om jag kände igen, behöver läsa mer för att avgöra det. Men jag irriterade mig på att det som förekom av Mikael var grubblerier om huruvida hans förhållande med Erika Berger var så himla rätt. Och ska Lagercrantz normera in honom - och alla andra - i vanlig tvåsamhet blir jag lite trött.

Mera gnäll:

till och med titeln på boken har irriterat mig sedan första gången jag hörde den. Det som inte dödar oss. Oss. Jag gissar att titeln anspelar på "talesättet" Det som inte dödar härdar - och där är inget jävla oss. Jag gillar inte såna fel.

Lite som tv3:s program Kniven mot strupen - det gamla uttrycket är faktiskt kniven strupen.

mvh borde skaffa sig ett liv.

Förlaget på facebook:

EFTERLYSNING! ÄR DU LISBETH SALANDER?

Vi efterlyser Lisbeth Salander-look alikes. Ta fram din inre eller yttre Lisbeth och kom till nattöppet på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan 26/8 kl 22.30!

I vinstpotten ligger en eftertraktad biljett till releasefesten på Södra Bar 27/8 och chansen att bli först i världen med att köpa boken… Alla Lisbethar bjuds på pizza från 22.30. Se till att vara först och bäst! En jury från förlaget väljer ut max 3 vinnare!

Man kan väl inte direkt säga att de hedrar Stieg Larssons minne :grin:

Förlaget på facebook:

EFTERLYSNING! ÄR DU LISBETH SALANDER?

Vi efterlyser Lisbeth Salander-look alikes. Ta fram din inre eller yttre Lisbeth och kom till nattöppet på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan 26/8 kl 22.30!

I vinstpotten ligger en eftertraktad biljett till releasefesten på Södra Bar 27/8 och chansen att bli först i världen med att köpa boken… Alla Lisbethar bjuds på pizza från 22.30. Se till att vara först och bäst! En jury från förlaget väljer ut max 3 vinnare!

Man kan väl inte direkt säga att de hedrar Stieg Larssons minne :grin:
Åh,nej.........

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
683
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 001
Senast: miumiu
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka