Det närmar sig nyårsafton..

Etoile

Trådstartare
Kanske redan finns en sån här tråd? Hittar den inte iaf..
Men, har någon något tips på hur man håller hunden lugn under nyårsafton, med tanke på smällarna?
Förra året blev min hund så rädd så han kissade på sig.. en stor pöl blev det på golvet :(

Sv: Det närmar sig nyårsafton..

Enklare tips för hundar som inte är så berörda. Sätt på musik hemma som överröstar lite. Tänd alla lampor så att det inte blir ljusblixtar in. Var som vanligt!!! Ömka inte hunden eller gör någon affär av det.

Etoile skrev:
Kanske redan finns en sån här tråd? Hittar den inte iaf..
Men, har någon något tips på hur man håller hunden lugn under nyårsafton, med tanke på smällarna?
Förra året blev min hund så rädd så han kissade på sig.. en stor pöl blev det på golvet :(

Finns även lugnande medel som vetrinären skriver ut om det är alldeles för jobbigt för hunden.

Okej, jag har försökt med bomull i hans öron samt att inte hålla på och trösta honom och så.. vilket inte hjälper :(
I värsta fall får jag nog hämta ut lugnande till honom.
Tack för tipsen!

Förutom att tända inne kan man även dra ner persienner/dra för gardiner för att få bort ljusblixtarna från rakterna.
Själv har jag turen att ha en liten hund som tycker att det inte finns någonting i hela världen som kan hota henne bara hos får sitta i famen så förra nyåret sov hon bort i min mammas famn. Jag tror inte ens hon märkte nåt. :D

Inte något illa till Dig, men varför börjar man tänka på detta när det nästan bara är en vecka kvar?

Visst, vill/måste man ge lugnande, så är det ok. Men varför inte ge det ett års träning om man vet med sig att hunden blir rädd?

Jag personligen skulle absolut påbörja smällträning på min hund om den visade sig reagera på nyår/påsksmällare, allt för att slippa ge lugnande eller sövande. Gillar inte sånt. :crazy:

Har redan hållt på med smällträning, men gett upp hoppet.. tyvärr :smirk:

se till att få tag i en vet somkan skriva ut lugnande. det borde du nästan gjort för ett tag sedan. är hunden så rädd att den kissar på sig bör den inte vara helt "nykter" på nyår.

En jag känner brukar gå in i badrummet med hunden, sätta på fläkten och servera mat under tolvslaget.:) Därinne hörs nästan inga ljud alls.

Annars är mitt tips, förutom de du redan fått, att hålla till på den mest ljudisolerade platsen i hemmet, kanske hänga tex filtar för fönstren för att stänga ute lite ljud?

Sedan är ju lugnande medel, exempelvis Nozinan, en god idé. Bättre det än en rädd hund.:crazy:

Förresten, provat fyrverkeri-cd? (lite sent påkommet detta år förstås)
Ser att de säljs lite här och var...

Ok, ja då är det bättre att ge lugnande. Huvudsaken hunden inte blir så rädd. Hamnar de i chock kan det bli mycket farligt.

Lycka till och hoppas det smälls mindre i år.

I värsta fall får vi åka ut till stallet med hunden, där tror jag inte det smälls så mkt..

Hur reagerar hon på enstaka smällare? Är det vid 12slaget som det är värst för henne?

Han reagerar så på alla smällare.. Man kan sitta inne eller vara ute en varm och ljus sommardag och något smäller till, så kopplar han det till nyårafton typ :crazy: :(

Trist!

Då har han en jobbig tid framför sig då. Jag har redan sett/hört de första smällarna för redan några dagar sedan. :mad:

jag har tur min hund bryr sig inte ett dug..
Men mitt råd är att stoppa in bomull i öronen och sen får hunden vara inne.
Sätt på musik(rätt högt) från 23:55 och sen så länge de håller på som värst de brukar hjälpa=)

Tack så jättemycket för alla tips! Ska skaffa fram lugnande till hunden, samt proppa öronen med bomull och ha musik på i huset!

God Jul allihop :bump: :bow:

Jag drogar ner hanen, tiken är helt oberörd.

Jag har gett upp ang hanen, jag fick honom när han var 6 år och han var hysteriskt rädd redan då. Han är inte bara rädd för fyrverkerier, utan för gevärsskott, bilar som baktänder och ÅSKA.. Jag har provat mig igenom alla tips innan, inkl provat desentisiering men utan MINSTA effekt. Och efter det år han gick in i chock vid tolvslaget, av att höra svaga puffar/knallar från grannbyns fyrverkerier tar jag inga chanser.

Jag bor på landet och ingen i byn skjuter, men byarna runtomkring skjuter och det hörs som dämpade, dova knallar/smällar men det räcker för hanen.

Så två år nu har han fått Nozinan som har fungerat om man drogat honom nästintill medvetslöshet (han har fått stöttats för att kunna gå). I år provar vi Plegicil. Jag har 'testdrogat' honom och 1½ h efter jag gav honom så var han helt 'klar' i huvudet, men jag kunde både skjuta knallpulver utanför fönstret, skjuta knallpulver i köket och sen skjuta med ena handen och klappa honom med den andra. Så fungerar det lika bra på raketer har vi en HIT i år, där han kan vara 'vaken' men inte blir rädd.

Lilltiken var också rädd men inte lika mycket, där räckte det att spela musik HÖGT och ha alla lampor på, samt ev göra en 'filtkoja' under köksbordet.

Jag är så GLAD att jag bor på landet, härs kjuts det på nyårsafton - punkt. När jag bodde i stan fick jag droga tiken från slutet på nov till slutet på jan för att hon skulle kunna gå ut och kissa, pga alla jävla smällare.

knapplån
Vet någon om man kan ge Stesolid eller Sobril till en liten hund ? Har en tik som redan är nervvrak pga smällande ,bor mitt i Malmö så här håller det på fr dec -jan kan ju inte droga henne hela tiden men på Nyårs afton tänkte jag ge något :Vad är bäst? Inte Nozinan är själv super allergisk mot det får andningsbesväre o klåda.

Du ska INTE experimentera med lugnande själv utan du ska få det via veterinär.

Saker som om hunden har lite hjärtproblem ( t ex blåsljud etc) och annat spelar roll för doseringen. Dessutom är vissa raser känsligare än andra, äldre hundar ofta känsligare än yngre osv osv. Så insättande av lugnande ska ske i samråd med veterinär och INGET annat.

Säg att grannens hund som väger 20 kg fått 5 mg av ett lugnande preparat, och du ger din 10 kg:s hund 2.5 mg av samma preparat - med lite otur kan du ta kål på din hund, fast du trodde att du hade koll.

Så slå istället en pling till veterinären och far förbi där i mellandagarna. De flesta veterinärer är väl medvetna om och rustade för nyårsproblemet och tillhandahåller piller 'över disk' (dvs utan recept, du får det du behöver med anvisning om dos etc). Brukar kosta ca en femtiolapp för tabletterna, en del tar betalt för ev undersökning med, andra inte. Har du en veterinär du brukar gå till som kan hundens status brukar det inte vara nödvändigt med undersökning heller.

Stackars dig... hoppas det går bra!

Min hund är helt oberörd av smällare/raketer. Men när vi går ut så blänger han bara på oss och lägger sig ner. Sen snarkar han sig igenom kvällen. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
633
Senast: Hawaii
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar