Det mesta känns hopplöst.....

Lill76

Trådstartare
Som jag skrivit tidigare har min nyligen inkörda 3-åring börjat protestera mot körningen. Vi tog hjälp direkt och har konstaterat att vår maratonvagn är lite för tung för pållen och har fått låna en lättare träningsvagn som vi ska börja köra med istället. Tänkte rida pållen någon dag i veckan vilket har gått alldeles utmärkt tidigare, innan han blev inkörd. Men nu har han gått in för att kolla hur många bockningar som krävs för att jag ska ramla av :( Jag har åkt av nu de 3 senaste gångerna jag har ridit honon ( 3 gånger på 3 veckor kan tilläggas) Kan ju vara så att han är öm i musklerna och det är därför han uppträder som han gör.
Har tänkt vila honom nu i en vecka, ge honom ordentligt med massage och sen köra honom med den lätta vagnen 2 gånger i veckan för att få honom att bjuda framåt framför vagnen igen, men när ska jag blanda in ridningen igen??
Snälla hjälp mig, jag är så rädd att jag förstört min fina 3-åring :cry:

Sv: Det mesta känns hopplöst.....

Jag tror han har kommit in i en testperod.
Det bästa du kan göra är att backa några steg i inridningen och inkörningen (enligt min mening)
Tömkör, ha någon med dig, bråkar hästen är det lättare att vara två.
Longera, funkar det kan du longera med ryttare. När allt fungerar bra så provar du rida igen/köra. Börjar han protestera igen så gå tillbaka ett steg till. låt honom inte vinna och ge inte upp. För du får du en bråkstake på halsen ;)
Tänk på att inte göra något där han kan vinna.
Han vinner lättare om du hanterar honom själv.
På vilket vis har du åkt av. Har han kastat av dig eller bockat av glädje?
Hur är han i övrig hantering. Tänk på att det händer mycket i en unhästs liv. Tandbyte, inlärning, dom växer osv....

Lycka till o ge inte upp!! :bump:

Fast detta handlar om ridning och inte körning, men det är ju min körhäst det handlar om....
Vimsan skrev:
På vilket vis har du åkt av. Har han kastat av dig eller bockat av glädje?

Första gången jag åkte av blev han rädd för något i buskarna samtidigt som en gren petade till honom och då gjorde han en "bakut"-spark som heter duga. Eftersom jag satt på långa tyglar åkte jag av direkt. Nästa gång var det mer av ett glädjeskutt, först bockning och sen spark bakut, men igår försökte han verkligen kasta av mig, han studsade och hoppade enda tills jag ramlade av. Men det är klart nu har han ju kommit på hur han blir av med mig den :devil: Fast jag fick ju upp igen och rida en liten stund till utan att åka av .

Det är så tråkigt när ens häst plötsligt blir som "förbytt"...

När man har tagit ett steg framåt och så tar den två bak..

Jag tycker det verkar som om ni är på väg in i en ond cirkel..och det är ju svårt för oss som inte känner hästen att spekulera i vad det kan vara..

Så mkt låter ju troligt..att han är i stök-o-bök-åldern, att han har "ont", att han har fått dra för tungt..det har gått för fort fram..osv osv..

Jag har själv varit i den sitsen och trasslade in min o hästens relation än mer..till slut så tyckte jag nästan inte ens om honom :o

Jag skrev ju i din förra tråd att jag tror att du behöver ta ett steg tillbaka, att han behöver smälta allt..att även om han var borta två månader så kanske det gick för fort fram för honom just nu..och därför kanske han behöver "tänka" till..
Jag hade inte ridit honom ens utan bara jobbat från marken för att få allting att sitta där först och främst..
Äsch, luddigt o svamligt uttryckt och detta är ju bara spekulationer som sagt!

Men hade jag varit du, så hade jag inte tvekat att ta hjälp nu direkt..INNAN det blir ett enda trassel av allting..

Åtminstonde tagit dit någon för att få ett gott råd..för här på Bukes kan man ju bli än mer villrådig av allting som sägs, eller hur?
Och det är bara du som känner din häst här av oss..

kram :love:

Om han nu är körhäst så koncentrera dig på körningen.
Hade jag varit som du hade jag inte låtit honom vila helt en vecka utan tömkört i stället.
Red ut ett problem i taget. ;)

alltså jag skulle förstås har gett hästen en långvila med promenader och hantering ev....lixom verkligen gått tillbaka till noll nästan och låtit hästen växa till sig och bara få vara häst ett tag igen jag tror det gick för fort fram på inkörningen....sen om du rider och tömmkör/kör o allt möjligt det låter mest som att han blir förvirrad det har blivit så mkt för honom nu...jag kännder det lite på min unghäst 5år islandshäst(samma ålder som din i islandshästår) han e inriden har vatt i ett halvår typ...och har nu börjat med inkörningen och känner att han blir hyffsat förvirrad och det påverkar negativt på gångarter m.m. just nu så han kan komma att behöva en vila senare det blir mkt för dom att tänka på när det är så mkt....jag tror han blivit lite blockad och "fått nog" han kan inte ta in mer i hjärnan han e ju bara ett "barn" de kan inte heller lära sig hur mkt som helst på kort tid lr hur?!

Jag tror att han behöver lite vila bara. kompis. Många har skrattat åt mig och Kotte för att vi är ett udda par. Jag med 1 1/2 ben och Kotte med sin lustiga korsning. Jag är tacksam att han är lite tjock och småful och int en såndär buse som du har. Hoppas att det löser sig för er.

Nu vet jag inget om din häst, men att en maratonvagn skulle vara för tung, är nonsens.
Frågan är förmodligen inte vad du kör, utan hur du kör!

Om hästen börjat protestera under körning, är det dags att fundera över orsaken. Om vi bortser från fysiska fel, som jag antar du har koll på, så återstår alltså den mentala biten.
Faktum är, att hästar vanligen brukar uppskatta vanlig motionskörning, där dom utan större besvär får komma ut och se sig om, samtidigt som dom delar nöjet med sin människa.

Gör körningen till ett nöje för din häst, så kommer ni att få skoj framöver båda två! Även om du väljer tävlingsbanan.

LIA

Det är jag o Gudrun Schyman!
Glappkäftar båda två..jag stormar fram som FI här inne :D

Jag har frågat Nicke Pålsson om hjälp, (om namnet är bekant ;) )och han tror bestämt att min pålle tycker att vagnen + 2 vuxna är för tungt eftersom han inte dragit så tung vagn innan och att han kanske inte är tillräckligt musklad ännu och jag litar fullt på en så erfaren kusk som Nicke !!
Sen ifrågasätter du hur jag kör; vi har bara kört ut på småvägar runt omkring, med bara några små små backar och vi har inte varit ute på några jätterundor utan ca en 20 min/ en halvtimme. Någon gång har vi korsat nån stubbåker och där går det iofs ganska tungt.
Jag har absolut inte krävt något svårt av min häst, bara att han ska gå fram och gå dit jag styr.
Nu försöker vi ta nya tag och få ordning på körningen.

En maratonvagn på ca 170kg med två personer är för tungt till en ny inkörd häst!! Det innebär att den nära på helt omusklade unghästen som inte har så bra dragteknik skall dra i bästa fall 270kg om det är två lätta personer på för jag antar att man vill ha med en medhjälpare på vagnen med en ung häst.
För tung vagn leder till motvilja hos hästen som ofta leder till mera långvariga problem.
/M

Varför frågar du här, om du har all information från Nicke (som du litar fullt på)? :confused:
Är det fel att ta upp frågan om hur du kör? Du hade nämligen inte skrivit något om det! Ursäkta att jag la mig i.

Lycka till med din framtida körning.

LIA

Mia,
jag vidhåller, envis som jag är, att det inte är för tungt. Det handlar, enligt min uppfattning, om hur man kör. Dvs tider, underlag, tempo mm.
Både du och jag kan dra en vagn om 270 kg på en slät, jämn väg, eller hur? Även en "omusklad" 3-årshäst kan det utan problem, eftersom den är oerhört mycket starkare, än vad vi är. "Omusklad" innebär inte, att hästen saknar muskler. ;)

Det framgår att hästen körts en period (hur lång?) innan den började protestera, vilket för mig verkar innebära, att den fått jobba för mycket och/eller på fel sätt. Att t ex köra på en stubbåker med, i detta fallet, en mycket tung vagn, kan jag inte anse vara rätt sätt.

Jag vet av egen erfarenhet :o , att det är lätt att överskatta hästarnas kapacitet. Därför resonerar jag som jag gör. Dvs, hellre anpassar min körning än vagnens vikt.

LIA

miamiamia skrev:
En maratonvagn på ca 170kg med två personer är för tungt till en ny inkörd häst!! Det innebär att den nära på helt omusklade unghästen som inte har så bra dragteknik skall dra i bästa fall 270kg om det är två lätta personer på för jag antar att man vill ha med en medhjälpare på vagnen med en ung häst.
För tung vagn leder till motvilja hos hästen som ofta leder till mera långvariga problem.
/M

Tänkte bara nämna...... När våran ardenner var2år så gick han i skogen för att lära sig grunderna. Då drog han 1 normal stock eller 2 små. Och då får du tänka på att han är ganska stor. Jag tycker att det hela låter väldigt tungt för din häst. Jag skulle inte dra så tungt.Även om det bara är korta turer. Man vill ju ha kvar körglädjen hoss hästen.

LIA skrev:
Det framgår att hästen körts en period (hur lång?) innan den började protestera, vilket för mig verkar innebära, att den fått jobba för mycket och/eller på fel sätt. Att t ex köra på en stubbåker med, i detta fallet, en mycket tung vagn, kan jag inte anse vara rätt sätt.
LIA

Min pålle var på inkörning i ca 2 månader där han blev mycket körd i par med tyngre vagn och när han blev körd ensam var det med en lätt tränings/inkörningsvagn. Vi hade honom hemma i ca 1 månad innan han började krångla för oss. Vi körde honom ca 3 gånger i veckan lättare turer, men jag håller helt med dig, att stubbåkrar är ingen höjdare för en unghäst, men vi har inte dom bästa körvägarna här och för att undvika att köra på tex en stor trafikerad väg har vi korsat någon stubbåker, då inte förståss varje gång vi körde.
Efter att han börja protestera när vi körde, drog vi ner körande till 2 gånger i veckan ca 10 minuter/ gång, men han ville fortfarande inte gå fram rejält och dra på rätt vis.
Berätta gärna hur du hade lagt upp träningen för en häst som min.
Jag är intresserad av allas åsikter därför frågar jag här. Och förlåt om jag lät lite vass :o i ett svar till dig. Jag ville bara tala om att jag tagit hjälp av någon kunnig för att inte förstöra mer än jag redan gjort!!

Hjälp kan man aldrig få för mycket av. :)
Jag vet inte hur jag skulle göra i ditt fall. Känner ju inte hästen. En tanke har jag dock, nämligen att ni kanske hamnat i en negativ spiral.
Så här: Hästen har från början inga direkt negativa åsikter om att dra vagn, det är ju inget större arbete utan ger lite variation i vardagen. Men så blev körandet tjatigt och tråkigt, kanske också lite jobbigt, och då är det bättre att slippa och det visas med ovilja. Du drar ner på passen, men inställningen finns kvar och accentueras vartefter. Körning är inte något hästen vill vara med om.

Hur bryta denna tänkta trend? Om jag det visste! Svårt utan hästen. På något sätt måste spiralen vändas. Gör körpassen roliga och intressanta. Rockard i skogen, kanske? Hälsa på hos grannen och käka äpplen? Kappåka med riden hästkompis? (Nu stönar Mia ;) ). Lägga in små dressyrvarianter på vägen för att ge hästen något att tänka på? Svårt, som sagt. Min tanke kanske dessutom är helfel. Fler vinklar?

Jag förutsätter att hästen är OK och att allt praktiskt runt körningen också är det. En viss fysisk grundträning har tydligen hästen iom inkörningsperioden samt månaden hos dig, varför jag envisas med min uppfattning om vagnen. :angel:

LIA

Senast ändrad:

Stönar var milt sagt!!! ;) Ligger halvdöd under skrivbordet och flämtar efter luft :eek: är en bättre beskrivning på ditt kappkörningsförslag. Speciellt eftersom hästen verkar vara ganska bocknings benägen och slår bakut!
Men jag håller med om att hästen behöver ha roligt och glömma att det är jobbigt!
/M

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 198
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar