Det mesta känns hopplöst.....

Sv: Det mesta känns hopplöst.....

Kör du på morgonen? För det kan ju vara så enkelt att han är morgon trött. :idea:

Tyvärr har det inte gått sådär jättebra ännu. Vi har inte kört honom så jättemycket, men de gångerna vi kör växlar han mellan att gå jättebra och gå katastrofalt dåligt. Men det är väl bara att träna på och inte ge upp. Han som körde in min häst kommer och ska titta till oss nästa vecka och sen har jag ringt en equiterapeut som också ska komma ut se över pållen.

Vilken vagn använder du nu?
Intresserad, med tanke på diskussionen ovan.

LIA

asså jag fattar inte hur du ens kan säga "emot" någon som miamiamia va jag har fattat det så är hon mkt kunnig inom detta.

jag håller fast vid att jag tycker att en så pass ung häst efter en inkörning ALLTID ska få en vila för att tänka igenom allt...

Håller inte med där faktiskt. Om en häst MÅSTE få vila och tänka igenom allting EFTER inkörningen har man gått för fort fram enlit mej. Däremot ska hästen få tid att "tänka" när den utbildas.
För vad mena du annars, att den ska stå i hagen och tänka på moment 1 sen moment 2 osv :smirk:

Nog för att de är stora filosofer men så där tror ja inte de tänker :D

Min spontana reaktion är att en maratonvagn knappast är lämplig som första vagn åt en nyss inkörd treåring. Kan inte minnas att vi någonstans under mina olika körutbildningar använt så pass stora vagnar till omusklade unghästar.

öh nu fattade jag inte riktigt men det jag menade var att efter en inkörning(grundkörd kan stopp o stanna ha vagn på sig ev trava lite) som inridning (grundriden) så ska hästen få¨en långvila och tänka igenom vad den varit med om det tror jag ger otroligt mkt igen. och så är ju hästen mkt ung oxå.

jag tycker oxå att vagnen verkar hiskeligt tung en sån vagn spänner man väl bara på bakom en tränad häst alltså som redan har musklerna och konditionen och sen kör man ju inte med den varje gång heller mest för att träna styrka.
jag skulle sattsat på en så lätt rockard som möjligt och så lätt parter som möjligt brevid hehe.
för hästen verkar ju ha tappat lusten att dra när det blivit för tungt.

Mina svar bygger, förutom på etablerade fakta såsom t ex lagar och regler, på mina egna kunskaper och erfarenheter. Om dessa pekar på annan slutsats än vad "min diskussionspartner" framför, så vidhåller jag min uppfattning. Inte svårare än så att fatta.

Menar du att en person, "den som kan mest", ska diktera vad som gäller? Medan alla andra bara ska :bow: :bow: :bow: ?
I så fall är jag ännu mer oförstående till att du "säger emot" i dina olika inlägg.

LIA

Nu använder vi den lätta träningsvagnen där det bara är plats till kusken. Igår när jag körde hästen gick det faktiskt jättebra, jag börjar känna igen honom nu och han drog lätt och villigt vagnen, så jag hoppas att det börjar rätta till sig. :)

Menar du att en person, "den som kan mest", ska diktera vad som gäller?
Jag måste oxå ifrågasätta detta från din synvinkel, miamiamia är mig veterligen mycket erfaren och säger att det är fel tillvägagångsätt att ta en så pass tung vagn till en ung häst.
De karlar som lärt mig det mesta jag kan inom finkörning har aldrig heller proklamerat för att spänna för en ung omusklad häst för en stor vagn utan där har lättare vagnar använts under lång. Kan man inte lita på några av Sveriges bästa inom detta gebitet och ta till sig deras samlade kunskaper är det nog dags att slå upp ordet ödmjuk i SAOL och börja samla frimärken istället....

Så bra!
Tänker du på att göra körningen så intressant och omväxlande som möjligt för hästen, ska du se att du får en positiv medhjälpare framöver.

LIA

Jaja,
efter ett sådant initierat och klargörande inlägg, förstår jag att hästar och körning inte är för mig. Inte deltagande i körforumet här heller längre, eftersom man ändå inte läser vad som skrivs numera.

Ut med hästar och vagnar på annons, och för pengarna ska jag köpa frimärksalbum!

LIA
PS! Någon som är intresserad av fullkomligt misslyckade och felinkörda körhästar? DS

LIA skrev:
Jaja,
efter ett sådant initierat och klargörande inlägg, förstår jag att hästar och körning inte är för mig. Inte deltagande i körforumet här heller längre, eftersom man ändå inte läser vad som skrivs numera.

Ut med hästar och vagnar på annons, och för pengarna ska jag köpa frimärksalbum!

LIA
PS! Någon som är intresserad av fullkomligt misslyckade och felinkörda körhästar? DS
Jag tyck att du ger bra råd och tips. Jag tyck du är duktig. Men det kanske int ränkes vad en gammal dam tyck? :o

roslagen skrev:
Jag måste oxå ifrågasätta detta från din synvinkel, miamiamia är mig veterligen mycket erfaren och säger att det är fel tillvägagångsätt att ta en så pass tung vagn till en ung häst.
De karlar som lärt mig det mesta jag kan inom finkörning har aldrig heller proklamerat för att spänna för en ung omusklad häst för en stor vagn utan där har lättare vagnar använts under lång. Kan man inte lita på några av Sveriges bästa inom detta gebitet och ta till sig deras samlade kunskaper är det nog dags att slå upp ordet ödmjuk i SAOL och börja samla frimärken istället....

bra svarat :bow:

Har läst igenom flera trådar inom körningen här och fattar inte. Är inte detta ett diskussions forum kanske? Där man kommer med sina idder och kunskaper. Om det högsta hönset ger råd varför tar ni inte och pm:ar denna och endast det.
För något annat behövs tydligen inte här :eek:

Inget ont till den kunniga men man måste väl få lov att yttra sig här. Du Gullan Tjejen, varför frågar du saker alls? Du verka ju kunna detta annars har du idolerna att spöra :angel:

mia säger att en vagn på 170kg är på tok för mycket för en omusklad häst.
Jag kan inte se nånstans att du skrivit att din vagn faktiskt har just den vikten.
Jag har då träffat på maratonvagnar som skiljer sig väldigt mycket åt.

En maratonvagn jag körde med var knappt värd namnet maratonvagn pga den extremt lätta vikten. Den gick finfint att köra det mesta med. Var nog lättare än vissa rockarder jag träffat på.
Medans en maratonvagn av märket kühnle var en riktig bjässe, dötung! jag fick nästan kämpa när den skulle fram.
Så man ska ju inte säga att en 4-hjulig vagn är för tung rakt över.
Beror ju på vilken slags omusklad häst man har också. En ardenner drar ju mer än ett varmblod, musklad eller ej.

Men jag har träffat på hästar som genomgått likadana perioder som din utan att ha varit överansträngda.
En tonårsgrej helt enkelt, så vila från arbetet är absolut inte fel ute.
Inte för att hästen ska stå och tänka över vad den har lärt sig för det kommer den inte att göra. Utan den vill slippa lite krav ett tag. Lite lov som ungarna i skolan och bara hänga runt med kompisar, precis som tonåringar gör.

Minimivikten för maratonvagn enbet är, såvitt jag kommer ihåg, 150kg och för par och 4-spann betydligt mer (350/600 kg eller nåt sånt).

Jag tror liksom du på andra orsaker än vagnens vikt.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 198
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar