Det måste vara kul!

nypet

Trådstartare
Hejsan alla bukare, :D
Jag har äntligen börjat komma i gång med min varmblodsvalack som har vart lite skadad sen jag köpte han. Och nu har jag äntligen kommit igång . Men nu till problemet. Jag vill inte tråka ut honom! Har ni några bra stillsamma ridövningar som jag kan få låna? ;D Jag har sån idétorka. Än så länge har vi skrittat över cavalettibommar ridit runt koner, volter och serpentinbågar. Men det blir så långtråkigt om jag bara ska rida så hela tiden tills vi kan börja träna lite sått, och det lär nog ta tid. Jag vill inte ha länktips till typ hippson eller nåt, utan jag vill ha era övningar. Har ni några bra? :) Jag ska tillägga att vi kan inte rida i skogen, det går vildsvin ute i skogarna och det vill jag inte möta så det blir banan nu några veckor framåt.
Inga PÅHOPP tack!

Sv: Det måste vara kul!

Hmm, ajg kanske är fel person att tipsa, då jag är en skogsmullenörd :p
Men eftersom både jag och hästen får panik på ridbanan om det inte händer något nytt varje sekund så har jag en del lekar och skojigheter på lager.

Rida över presenningar (eller genom om hästen är avancerad och orädd). Miljöträning i allmänhet brukar vara bra hjärmgympa.
Rygga i alla möjliga vinklar, allt från rakt till att snurra ett helt varv och rygga tillbaka samma håll igen.
Bommar med olika avstånd, så de måste korta och länga steget om vartannat (lite elakt, men skoj :p)
Inte ha bommarna i rak linje, utan i olika figurer och mönster. Tex i en båge, i en enda hög "plocke-pinn"..
Skritta över bommar upphöjda ca 20 cm utan att riva ner dem.
Vända i en liten ruta utan att trampa utanför kanterna.

Testa att bygga en liten bruksridningsbana! Man kan köpa regelhäfte för en tia på JUF's hemsida, eller googla för mer info om vad det är. Jag berättar gärna mer också, älskar bruksridning!

Jag hade nog tränat halt-start och att han verkligen går igång GENAST när du ber om det.

Sedan tycker jag att det är jättebra att gå i skogen där det inte finns någon stig egentligen, så de verkligen måste lyfta på benen över stockar och stenar. Även om det finns vildsvin längre in i skogen så kanske ni kan rida lite precis i kanten typ mellan hagarna eller liknande.

Och så som du gör, med cavaletti osv.

tack så mycket hörrni :D Jag ska pröva det där med presseningen. Låter spännande:idea:
Får se om jag vågar mig ut i skogen, annars får jag ta med någon som håller utkik ;D

Håller också på att sätta igång mitt vbl efter skada. Har skrittat en månad, precis börjat trava nu..
dock så skulle denna häst bara gå i skogen på rakt spår till en början, ett par varv 2ggr/vecka.

Men vi (jag och min kompis äger honom ihop, och turas om att rida) tränar honom mkt för säte. Eftersom att vi har en så långsam igångsättning så hinner vi verkligen jobba igång honom från grunden,se till att verkligen hitta på honom med hjälp av säte o oså. Alltså göra halt med sätet, tänker extra på våra sitsar för att få dom att bli super också!

Lite flummigt skrivet, menmen..

Lycka Till! :)

tack så mycket :D
Jag har faktisakt prövat att försöka stanna honom med bara sätet eller vad man säger och det går nästan lika bra. :D

Nu har du ett utmärkt tillfälle att finslipa och öva lite basics! Precisionsövningar typ halt/start, sits och följsamhet, öppna/sluta, öka och minska mm mm.

Och mitt största lilla tips är: Om du fokuserar på det ni håller på med och behåller intresset och tycker att det ni gör är kul och att ni har trevligt tillsammans - då blir inte hästen uttråkad i första taget heller! Prova! Du kommer säkert märka att det faktiskt kan va så enkelt! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 430
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 653
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur