Det kommer inte gå vägen. Vad ska jag välja för ras?

TinyWiny

Trådstartare
Min älskade lille hund har fått sin dödsdom. Det kan handla om veckor. Jag är totalt förkrossad och tanken på att vara utan honom gör att jag går sönder. Men jag vet att utan hund kan jag inte leva. Jag måste ha en liten vän...

Jag vill ha en sådan som honom. Pigg och glad, runt 10-15 kg, inte högre än ca 35 cm. Inga mängder pälsvård utan en genomborstning i veckan bör räcka. Ingen underull då det gör mig så allergisk och inte heller någon som fäller drivor men gärna något längre päls. En socialt tillgänglig hund utan stress. En robust hund som kan hänga på i stallet. Som kan slappa lika väl som han är pigg på att hänga med på allt jag kan tänkas hitta på. Min nuvarande skulle varit en dansksvenskgårdshund, det var vad jag var helt inne på då men när jag klickat in mig på annonsen var det kört. Jag såg ögonen och han var bara min och det är och har han verkligen varit fullt ut. Det kvittade att han inte var renrasig (dsg/jrt) och alldeles för stor. En omplacering är nog vad jag vill ha den här gången med och då av den typ som min är. Dvs. inga kortnosar, ingen klent byggd hund.
Men jag vet inte vad jag ska leta efter. Sällskapshund är självklart. Jag vet mina begränsningar.

Jag ær så ledsen før din och hundens skull :cry:
Men jag har en kænsla av att någon som læser hær kommer att hitta en underbar hund till dej (som kanske ær av en helt ovæntad modell).
Jag ær øvertygad om att din lille væn har haft det bæsta liv en hund kan ha.
(Ursækta att mobilen skriver danska)

Jag ær så ledsen før din och hundens skull :cry:
Men jag har en kænsla av att någon som læser hær kommer att hitta en underbar hund till dej (som kanske ær av en helt ovæntad modell).
Jag ær øvertygad om att din lille væn har haft det bæsta liv en hund kan ha.
(Ursækta att mobilen skriver danska)
Tack. Min dotter sa faktiskt det när hon fick beskedet och jag grät över det vidriga faktum att jag inte kan göra något för honom. Hon sa, -du har redan gjort det. Du har gett honom ett helt fantastiskt liv. Och det vet jag ju. Jag vet hur rädd och stressad han var, jag vet att han aldrig hade klarat ett "normalt" hundliv men att han här har fått vara precis som han är och jag vet hur harmonisk han är nu men jag vill så gärna göra mer... Han har gett mig så mycket och jag önskar så att jag kunnat göra mer.

Min älskade lille hund har fått sin dödsdom. Det kan handla om veckor. Jag är totalt förkrossad och tanken på att vara utan honom gör att jag går sönder. Men jag vet att utan hund kan jag inte leva. Jag måste ha en liten vän...

Jag vill ha en sådan som honom. Pigg och glad, runt 10-15 kg, inte högre än ca 35 cm. Inga mängder pälsvård utan en genomborstning i veckan bör räcka. Ingen underull då det gör mig så allergisk och inte heller någon som fäller drivor men gärna något längre päls. En socialt tillgänglig hund utan stress. En robust hund som kan hänga på i stallet. Som kan slappa lika väl som han är pigg på att hänga med på allt jag kan tänkas hitta på. Min nuvarande skulle varit en dansksvenskgårdshund, det var vad jag var helt inne på då men när jag klickat in mig på annonsen var det kört. Jag såg ögonen och han var bara min och det är och har han verkligen varit fullt ut. Det kvittade att han inte var renrasig (dsg/jrt) och alldeles för stor. En omplacering är nog vad jag vill ha den här gången med och då av den typ som min är. Dvs. inga kortnosar, ingen klent byggd hund.
Men jag vet inte vad jag ska leta efter. Sällskapshund är självklart. Jag vet mina begränsningar.
Gräsligt:cry: mina varmaste tankar till dig:heart

Det låter ju ändå som att en dsg är det du söker? Råder dig att kontakta uppfödare, de har ofta hundar som ska ut på foder. Finns även en stor facebookgrupp och på hemsidan för rasklubben omplaceras hundar. Världens bästa ras :love:

Det låter ju ändå som att en dsg är det du söker? Råder dig att kontakta uppfödare, de har ofta hundar som ska ut på foder. Finns även en stor facebookgrupp och på hemsidan för rasklubben omplaceras hundar. Världens bästa ras :love:
Ja kanske. Samtidigt som jag bara älskar de egenskaper han har som är typiskt dsg så är jag lätt kluven. Han går ju aldrig att ersätta och en liknande hund.... Jag vet inte. Allt gör bara så ont nu :cry: Foder är inte intressant alls. Min hund ska vara bara min. Omplacering däremot. Vet du vad deras sida på fb heter?

Ja kanske. Samtidigt som jag bara älskar de egenskaper han har som är typiskt dsg så är jag lätt kluven. Han går ju aldrig att ersätta och en liknande hund.... Jag vet inte. Allt gör bara så ont nu :cry: Foder är inte intressant alls. Min hund ska vara bara min. Omplacering däremot. Vet du vad deras sida på fb heter?
Dansk-svensk gårdshund. Tror det är 8000 eller 10000 medlemmar :)

Beklagar TinyWiny, så oerhört ledsamt!

När det gäller fb-grupper för dsg så finns det även en som heter DSG/Valpar/Fodervärd/Omplacering

Beklagar:(

Jag tänker också DSG, särskilt om du vet att det funkar med din allergi.
Tack.
Ja. Nu vet man ju inte, individer är ju individer men pälsen som sådan klarar jag iallafall så även om jag blir allergisk så lär det inte vara värre än att det går.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 520
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har pratat om att skaffa hund ett bra tag. Vi har levt med hundar runt oss hela våra liv och håller på att gå åt i väntan...
2
Svar
29
· Visningar
2 886
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?