Det här kommer visserligen inte ens i närheten av en förhoppning om att ingen såg (I wish!) men jag kan bjuda på den ändå, en tabbe var det i alla fall milt uttryckt.
Jag var i yngre tonåren i New York, första resan utomlands i mina drömmars stad. Vi besökte Empire State Building och skulle självfallet ända upp till utsiktsplatsen. Högt hus det där, många rulltrappor. Jag föreställer mig att ni är bekanta med rulltrappor, de brukar inte vara föremål för några större bryderier, går ofta parallellt med en upp och en ner
Här gick det dock två bredvid varandra upp mellan några våningar.
Jag hade just kommit upp för en trappa med föräldern strax bakom och gick väl med huvudet bland molnen och såg mig storögt omkring på väg mot nästa trappa upp. Bara det att de återgick till ordningen en upp och en ner, något jag uppenbarligen inte registrerade, eftersom
jag gick upp i fel trappa!! Den som gick neråt!!!!!
Eller gick och gick, jag kom inte så långt, men inte för att jag inte försökte!
Det var ungefär samma känsla som
@aiquen beskrev när en panikslaget stampar på bromsen för att den stillastående bilen rullar, när det egentligen är bilen bredvid som gör det.
Min hjärna fick tydligen total black out och
vägrade inse att trappan gick åt fel håll utan
jag fortsatte desperat försöka ta mig uppför!!!! under några fullständigt oändliga sekunder innan det klickade till och jag insåg vad jag höll på med.
Vet ni hur många människor det alltid finns i Empire State Building????
Jag är bara innerligt tacksam för att detta var före smartphones tid, annars hade jag väl hamnat på youtube, World's dumbest tourist!