Det här med vatten...

lektra

Trådstartare
Jag är nybörjare i sporten. Kanske inte helt nollad, men en nybörjare.

Men jag är nyfiken på era bästa tips för hästar som gör allt toppen bra i terrängen förutom gå i vatten som de aldrig gått i förut :idea:(-lampan)

Sv: Det här med vatten...

Jag föreslår att du åker runt till alla möjliga banor och tränar vatten. Du får absolut inte tävla där du inte tränat vatten. Då lär sig hästen att om den inte går i så lönar det sig för då slipper den ju.
Ha med en häst kompis när du tränar. Låt dom gå i först och du bara går runt vattenhindret tills hästen lugnat ner sig. Sedan följer ni efter de andra. Alltså, ha inte för bråttom. Uppmuntra och sitt still, låt hästen ta initiativet till att gå i .
Detta tar tid men oftast så släpper det. Jag har en unghäst som tycker vatten e döäckligt, men som nu börjar bli bättre.
Det finns ju en del bra banor runt skövde. Åk hellre och träna än tävla så ska du se att det lönar sig.
Lycka till

jag håller med föregående, ha inte för bråttom :idea:

Jag var med min häst på fälttävlanskurs för första gången i år. Innan vi kom dit var han jättejobbig med just vatten och framförallt vad gäller att gå i leriga partier. Det gick mycket bättre än väntat på kursen för då hade vi draghjälp av andra hästar och framförallt var det ju fast botten i vattenhindret. Sista dagen skrittade han runt helt lugnt på lång tygel i vattenhindret :love: Jag fick tipset av tränaren att inte gå i vatten som inte har "fast" botten med en sådan häst som min, det gör dem ännu osäkrare. Lycka till! :banana:

:bow:tack för svaret. Jag antog dock att det bara var ut och träna men ville se om någon hade ett specifikt tips.

:bow:tack för svaret. Jag antog dock att det bara var ut och träna men ville se om någon hade ett specifikt tips.

Jag har tagit förvana att ta med de unga hästarna på några rundor när de är 1-2 år gamla. Så då lär de sig att följa med den äldre hästen! Gärna i longerlina!:angel: