Det här med vatten...

lektra

Trådstartare
Jag är nybörjare i sporten. Kanske inte helt nollad, men en nybörjare.

Men jag är nyfiken på era bästa tips för hästar som gör allt toppen bra i terrängen förutom gå i vatten som de aldrig gått i förut :idea:(-lampan)

Sv: Det här med vatten...

Jag föreslår att du åker runt till alla möjliga banor och tränar vatten. Du får absolut inte tävla där du inte tränat vatten. Då lär sig hästen att om den inte går i så lönar det sig för då slipper den ju.
Ha med en häst kompis när du tränar. Låt dom gå i först och du bara går runt vattenhindret tills hästen lugnat ner sig. Sedan följer ni efter de andra. Alltså, ha inte för bråttom. Uppmuntra och sitt still, låt hästen ta initiativet till att gå i .
Detta tar tid men oftast så släpper det. Jag har en unghäst som tycker vatten e döäckligt, men som nu börjar bli bättre.
Det finns ju en del bra banor runt skövde. Åk hellre och träna än tävla så ska du se att det lönar sig.
Lycka till

jag håller med föregående, ha inte för bråttom :idea:

Jag var med min häst på fälttävlanskurs för första gången i år. Innan vi kom dit var han jättejobbig med just vatten och framförallt vad gäller att gå i leriga partier. Det gick mycket bättre än väntat på kursen för då hade vi draghjälp av andra hästar och framförallt var det ju fast botten i vattenhindret. Sista dagen skrittade han runt helt lugnt på lång tygel i vattenhindret :love: Jag fick tipset av tränaren att inte gå i vatten som inte har "fast" botten med en sådan häst som min, det gör dem ännu osäkrare. Lycka till! :banana:

:bow:tack för svaret. Jag antog dock att det bara var ut och träna men ville se om någon hade ett specifikt tips.

:bow:tack för svaret. Jag antog dock att det bara var ut och träna men ville se om någon hade ett specifikt tips.

Jag har tagit förvana att ta med de unga hästarna på några rundor när de är 1-2 år gamla. Så då lär de sig att följa med den äldre hästen! Gärna i longerlina!:angel:
Sen har jag åkt till banorna här runt omkring å när de är tillräkligt modiga så följer de med en gamle i .... :( Inte alltid lätt med väldigt enkelt! Slipper man bråka med dem uppifrån. (Ha gärna någon med på marken oxå)
När de väl sen har upp täckt att det inte är farligt så har jag utökat det till en sjö med bra botten, ev havet om det har kännts bra!
Första gången vi var ute med 4:ra åringen i vinslöv så gick hon rakt ut med ryttare på ryggen!
Fullfart var det efter 5-10 min... :love:

(Men det gäller att bygga upp deras förtroende för allt man gör) :idea:
Då får man dem till att hoppa vatten mattor oxå första gången de är hoppade uppsutten.... :d

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 027
Senast: TantAgda
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
589
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka