Jag skäms lite för att jag har så dålig koll på min ekonomi. Jag pensionssparar inte och fonder, aktier, börs och sådana ord är rena franskan för mig. Jag pratade med banken i telefon för ett tag sedan om ett eventuellt bostadslån och blev i princip idiotförklarad då jag hade så svårt att hänga med i vad hon pratade om.
Jag har aldrig haft ett lån och lever väl egentligen lite samma nu som när jag var yngre och bodde hemma med tillägg såklart att jag nu har stående betalningar i form av hyra osv, ibland får jag påminnelser för att jag glömmer att betala i tid, vilket är pinsamt.
Jag har ganska låga fasta utgifter, det brukade vara ca 4,5-5 tusen i månaden (hyra, el, telefon, a-kassa osv) men vad det är nu när jag köpt bil har jag dålig koll på. Det tillkommer ju försäkringar, bränsle, skatt osv där som jag är osäker på vad det blir utslaget per månad.
Jag har i perioder försökt gå igenom vad mina pengar går till för att kunna göra någon sorts budget men tappar fort intresse. Tjänar relativt lite, ca 18k efter skatt. Jag har ett sparkonto jag sporadiskt för över typ 5000 kr till ibland men har inget fast sparande egentligen.
Skäms som sagt och önskar jag hade bättre koll och kunde bli mer ekonomisk, framförallt när det gäller pension och man läser så mycket skräckhistorier om det men på grund av ointresse och dåligt mående känns det övermäktigt att ta tag i.