Det här med val av hund

Mirre

Trådstartare
Nej det är inte en rasvaltråd:p

Utan mer en om hur man väljer hund.

Vilka egenskaper söker ni hos en hund?

Vad använder ni hunden till?

Hur mycket erfarenhet hade ni innan ni skaffade hund?

Gör ni allt ni tänkte med hunden eller har ni bytt inriktning?

Vad har ni för ras?

Sv: Det här med val av hund

• Tydlig av/påknapp
  • Samarbetsvillig
  • Bra arbetsmotor och lättmotiverad
    • Tydlig av /påknapp
  • Ej för vaktig och lätt för att bilda ny flock
  • Gå bra ihop med andra hundar
  • Människokär
  • Sund i både kropp och psyke

Valet föll ganska naturligt på jaktgolden då jag tyckte att den rasen hade allt jag sökte efter :)

Nu är min hund bara sju månader än så länge, men tanken är att vi ska tävla lydnad, bruks, viltspår och även prova på en del jaktapportering. Om vi blir tillräckligt bra ska vi nog starta prov. Sen är han ju så klart sällskap, fotvärmare, stressboll (ja, en sån man kramar när man känner sig stressad alltså), tröst/glädjespridare, gosegris och avfallskvarn också :D

Detta är min andra hund, så lite erfarenhet hade jag ju :) Tillräckligt för att veta vilka egenskaper jag saknade i den första samt hur man gör med grunderna. Inte tillräckligt mycket för att förbereda mig på hur stor skillnad det var att uppfostra olika raser ;)

Jag tror nog att jag kommer att kunna göra allt med Sune. Med min första hund, Goliat, däremot har jag fått anpassa aktiviteterna efter hans tycken. Så där blir det mest promenader, trixträning och lite agility när möjlighet erbjuds.

Vad har ni för ras?
En kooikerhondje, 4 år, och en jaktgolden, 7 månader.

Jag tycker att man ska välja hundras efter hur ens liv ser ut och om man kan tillfredsställa hundens behov av motion, träning, arbete osv. Eller, det är ju egentligen en självklarhet men tyvärr inte alla som gör.

Egenskaper som jag söker: Självständig, lugn hund som inte stressar upp sig och är av större modell. Inte allt för krävande arbetsmässigt men gärna aktiv motionsmässigt. Jag lockas av hundraser som inte är inställsamma och förarveka utan som kräver stort engagemang av mig för att samarbeta, jag vet inte varför men jag gillar känslan av att lyckas med något när alla andra säger att det är omöjligt. :D Samtidigt gillar jag att ändå ha lite hund att jobba med. Många tror att min ras är fjompiga porslinshundar, så är verkligen inte fallet.

Jag använder mina hundar till lure coursing, utställning, sällskap och så klickertränar jag trick och lite vardagslydnad. En är certifierad terapihund och honom använder jag i mitt företag för arbete med främst barn och ungdomar, de andra två är under utbildning men behöver landa lite innan dom är redo. Rasen mognar sent så dom är för fladdriga än så länge.

Min ras fanns redan i familjen när jag föddes. Sedan dess har jag vuxit upp med lite olika hundar, och när jag fick hem min första egna hund - en omplaceringsdobermann så hade jag redan en hel del kunskap med mig i bagaget.

Jag gör det mesta jag hade tänkt. Ska köra lite freestyle också tänkte jag, men hundarna är unga och jag har ingen brådska.

Jag har afghanhundar.

jag vill ha en lätt hund, i perioder mår jag ganska taskigt och orkar inte gå jättepromenader eller träna en massa. Hunden ska inte må dåligt över det. Jag vill ha en hund som vill sammarbeta med mig, jag tycker om att träna! men eftersom jag samtidigt inte har några större planer på att tävla eller träna på hög nivå så räcker det ju att hunden tycker det är roligt, alltså inte en alltför ointresserad eller självständigt hund. Ingen jakt

sällskap, träning av diverse, gillar lydnad, tricks och lite agility på sommaren.

Ganska lite egentligen, hade tränat andras hundar innan och sådär. Men jag var så inställd på att ha hund så det kändes naturligt när jag väl fick chansen.

Inte med hund nr 1, hund 2 är egentligen mer av det jag letade efter, men kräver också betydligt mer! det gör mig inget, men det kan bli problem om jag är dålig längre perioder. Jag är ganska lat i grunden, så att hunden säger jag vill! får mig att göra saker, det är definitivt bra. Men som sagt är man i en dålig period så lider jag för att jag inte kan ge hunden allt jag vill, och hunden tycker jag är sämst för att jag inte ger honom allt han vill ha.

Jag tycker man ska fundera lite över tidsaspekten också. Om man tex gillar lydnad, är det på planet "träna lite lydnad då och då, kanske en tävling någon gång i framtiden" eller är det flera gånger i veckan, i kanske 10 år? det är nog lätt att få för sig att bara för att man gillar något så vill man ha en hund som "tål" det, sen inser man att hunden vill betydligt mer än man själv vill efter 1-2 år :cool:

Vad har ni för ras?

Har en kinesisk nakenhund och en tax/york plus sambons bostonterrier

- Aktiv, jag är själv en aktiv person
- Det ska vara en frisk ras
Sedan går jag lite på magkänslan, jag vill gärna träffar hundar utav den rasen innan jag bestämmer.

Eftersom jag är relativt ny i hundvärlden använder jag honom till det mesta, men satsar på en agilitykurs i höst.

Jag var uppvuxen med hund, men jag skulle säga att jag var oerfaren.

Trodde aldrig att jag skulle tycka lydnad var kul.

Vad har ni för ras?
Finsk Lapphund :)

Det här gäller för min nuvarande hund:

Jag ville ha en liten, sund, robust hund med tålig päls. Det var jätteviktigt att hunden skulle vara bra mentalt utan diverse rädslor. Dessutom fick den gärna funka att jobba med men det var inte den viktigaste punkten.

Agility, viltspår, rallylydnad, stall- och sällskapshund.

Det här är min tredje hund, jag hade varit hundägare i 16 år när Leia kom. SBK-handledare, MH-figurant och agilityinstruktör samt att jag gått en hel del hundkurser i alla möjliga inriktningar, kanske främst hundmentalitet och problemhundar eftersom en av mina tidigare hundar var ganska problematisk.

Leia blev så mycket bättre än jag hade väntat mig, jag hade tänkt att hon skulle vara främst en sällskapshund som jag kunde träna litegrann med i väntan på en "riktig" brukshund men jag har inte upptäckt några gränser träningsmässigt hittills (förutom fysiken, det går inte att komma ifrån att hon är 30 cm hög och har korta stubb-ben):).
Rallylydnad hade vi inte alls tänkt oss, då jag ärligt talat tyckte att det var lite töntigt innan jag fastnade för det:o.
Funderar även på att testa gryt med henne men det är bara på planeringsstadiet än så länge.

Vad har ni för ras?
Cairnterrier, och hon är allt jag någonsin önskade, framför allt har hon en kanonmentalitet:love:.

- Älskar människor
- Går bra ihop med andra hundar
- Så lite jakt, vall och vakt som möjligt
- Liten men robust
- Gilla att samarbeta

Just nu enbart sällskapshund

Enbart ägt en hund innan tillsammans med sambon.

Vi har inte börjat med det vi tänkt, utan det blir till våren/sommaren när vädret passar bättre, samt han blivit tillräckligt stor.
Tanken är att vi ska testa lite lydnad, agility och wp så småningom.

Vad har ni för ras?
Staffordshire bullterrier

Jag ville ha en hund som jag kunde göra en himla massa med men som inte hade riktigt samma intensitet som en brukshund/ren vallhund. Vilket ju såklart betyder att vi kanske inte kommer lika långt tillsammans men ännu har inte rasvalet hindrat mig från att göra något, får se hur det går när vi börjar komma ut på tävlingar.
Specifika egenskaper jag ville ha var snäll och förarbunden (vallhund eller liknande). Aktivitetsbehovet ville jag skulle vara "lagom" och ännu känns det lagom för hunden har inte tackat nej en endaste gång, jag ville vara ärlig mot mig själv och visste faktiskt inte hur mycket tid och ork jag skulle ha att lägga varje dag (nu visade det sig vara att jag har en en hel del ork tji fick jag ;) ).

Jag är lite besatt av att testa och lära oss nya saker, älskar det och känner att jag alltid kommer vara allätare. Tiden får utvisa vad vi pysslar mest med.

Det vi gör änsålänge:
Lydnad, uppletande, personspår, viltspår, treibball, drag, klövjebär.
Tänkt prova på:
Skyddsgrunder (herrn ääälskar att kampa, blir ju inte direkt seriöst dock, fel ras, gillar han de kanske det blir en ärm härhemma eller nåt) Brukslydnaden kanske vi provar på nångång i framtiden om jag blir sugen på att tävla i spår, jaktlicens ligger i faggorna också.

Tävlingsambitioner:
Lydnad och viltspår (helst eftersök tillslut!).

Min första egna hund! Är inte direkt omringad av hundar som håller igång ordentligt i tränings och tävlings kretsar så min tidigare erfarenhet har varit av rena sällskapshundar (betyder dock inte att det var sällskapshundraser ;) ). Jag har redan från början varit sugen på att komma in i tränings och tävlingskretsen och håller väl så småååått att börja göra detta men vovv nu. Familjen haft två hundar. Allt är nytt för mig, allt från att känna ett sånt samhörighet med en hund till att verkligen få arbeta tillsammans och träna under ordentligt uppstyrda former. Mycket nytt, spännande och kul, jag älskar det!

Pga av en sjukdom han hade under en del av sitt unga liv var jag rädd att det bara var att ge upp allt hopp om någon sorts seriös träning överhuvudtaget MEN nu är det så att ju mer vi gör fysiskt ju bättre, vilket är en sporre i sig, att hålla hunden i topptrim muskulärt, det kräver liksom sitt så jag tror att jag kommer ha svårt att tappa motivationen.
Älskar ju också somsagt variationen men vi får se vad vår "huvudinriktning" blir, tror jag är lite för splittrad för att det ska bli någon, men man vet aldrig!

Vad har ni för ras?
Norsk Buhund. Urgårdshund med vall/vakt och jakt och orken att hålla igång dagut och dagin. Pga rätt få individer här i världen (ca 600 i Sverige) försöker man få de att framstå som "den perfekta sällskapshunden" och många är säkert det, men inte den här killen som bara suuuuuger i sig aktivitet efter aktivitet och sen har energi över till diverse egna påhitt! :devil:

alert, lättlärd, stor personlighet,

ren sällskap, (vidare definerat=passande min livsstil=aktiv)

det har alltid funnits hundar omkring i min uppväxt, inte mina föräldrar men morföräldrar och vänner m.m. så mer än det? ingen. detta är min första hund

jag hade som plan att träna mer agility men ryggskada samt barn har ruckat på planerna, men tränar på hobbynivå hemma, ibland blir det en stund på klubben då o då, men inget planerat kontinuerligt.

Vad har ni för ras? tollare (nova scotia duck tolling retriever)

Stor arbetsvilja, samarbetsvilja, nyfikenhet och anpssningsförmåga, naturlig apporterings- och söklust, bra av- och påknapp, samt ett lättsamt och trevligt temperament utan handikappande rädslor.

(Tänkt använda till; )Jaktapportering, lydnad, viltspår och bruks.

Vid första hundköpet - väldigt lite! Men sedan dess har jag, tack och lov, lärt mig och utvecklats en hel del så nu vill jag kalla mig "väl förberedd" ;) Jag vet vad jag vill ha och varför.

Hunden i fråga är än bara 6 mån, så än håller vi oss på rätt spår :D Med min första hund Zipper hade jag inget spår alls från början, men nu håller vi stadig kurs inom lydnad!

Vad har ni för ras?
Flatcoated Retriever (och en flat/pointer-korsning på snart 5 år)

Senast ändrad:

Har min första hund nu som är 2. Skriver med både tankarna inför att vi skaffade honom men även inför hund nr 2 som vi börjat planera lite smått.

När vi skaffade hund: En hund som är med på allt men som kan ta det lugnt och inte mår dåligt av att ta det lugnt i perioder. Sambon ville dessutom ha en liten hund.
Inför nästa hundköp: En arbetsnarkoman :p Vill ha en hund som älskar att arbeta och har högre motivation och koncentrationsförmåga.

Tanken inför hundköpet var att prova på allt möjligt. Agility visste jag att jag ville hålla på med. Idag tränar vi lydnad, agility, freestyle och lite spår.
Nästa hund kommer få göra samma sak och ev. sök och vallning om jag kan få till nåt sånt.

Det är min första hund jag har nu. Innan dess hade jag hjälpt till med grannens hund några år och tränat med henne, samt en del teoretiskt från djurinriktad utbildning.

Allt och lite till. När vi skaffade hund visste jag att jag tyckte om att träna hund men visste inte om intresset skulle hållas brinnande under en lång tid när det blev mer regelbundet. Men det blir bara större och större!
Agility, som var det enda jag var säker på att jag ville hålla på med, har dock inte riktigt så stor del av träningen som jag trott den skulle ha. Vi får se hur det blir i framtiden.

Vad har ni för ras?
Dvärgschnauzer. Nästa hund blir aussie.

Vad har ni för ras?

Jag ville/vill ha en hund med mycket motor och arbetslust, bra avknapp (förväntar mig att på är standardläge), en hund som är förig och lätt att ha lös. En tränings och tävlingshud utan att gå till ytterligheter. Sedan ville jag ha en hund som funkar både till arbete och i utställningsringen

Hunden i fråga är ung och sent mognad men planerna är vilspår (eftersök), jakt och tävlingslydnad.

Ingen eller massor kan man säga, uppvuxen med hund av samma ras haft en egen omplacering med en del mentala issues efter det och läst massor, hängt på jaktprov och tävlingar. Samtidigt så hade jag aldrig haft en valp, aldrig haft en jakthund och aldrig tränat för tävling.

Kör än så länge på enligt planerna ställer även ut lite och har börjat bli nyfiken på freestyle...

Hunden i fråga är en Engelsk springer spaniel hane på drygt ett år

Senast ändrad:

Alert, mycket energi(!) men ingen arbetsnarkoman, social med familjen, vänlig, hälsosam ras, lätt i typen, inte för stor och att det finns ett "givet" aktivitetsområde för hunden.

Hon är bara 7 månader så vi har inte "använt" henne så mycket än ;). Framförallt är hon en familjemedlem. Än så länge tränar vi mest lite vardagslydnad. Men tanken är att vi ska ägna oss åt race, lure coursing och kanske även ställa ut lite. Jag springer mycket själv och vill gärna kunna ha med mig hunden på de korta till medellånga rundorna i framtiden. Vill gärna även träna lite mer lydnad i framtiden då hon verkar tycka att det är kul.

Framförallt gillar hon att bli aktiverad. Jag sa till uppfödaren att jag ville ha en hund med mycket energi. Det roliga är att det finns ett ordspråk som säger "Var försiktig med vad du önskar dig, du kan råka få det". :D

Haft hund i mer än 25 år. Men jag kan inte påstå att jag är särskilt erfaren. För det har inte varit många hundar genom åren. Få, men långlivade.

Jag har bara haft henne i tre månader så det återstår att se. Man får ju vara beredd på att hunden får andra intressen än de man har tänkt sig. Om inte annat, när hunden åldras så måste man ju ändå ta hänsyn till att hunden kan behöva aktiveras på annat sätt och att den inte längre kan delta i, eller finna intresse i, sina vanliga aktiviteter.

Vad har ni för ras?
Whippet

Jag sa till uppfödaren att jag ville ha en hund med mycket energi. Det roliga är att det finns ett ordspråk som säger "Var försiktig med vad du önskar dig, du kan råka få det". :D

Ah, hjälp, det där skulle jag ALDRIG våga säga till någon :eek: :o

Innan Wahidah föddes så önskade jag mig en aktiv saluki, som gillade att arbeta på alla möjliga sätt, gillade att vara nära och göra saker MED mig. Samtidigt ville jag att hon skulle vara vinthundstypisk och tänka lite själv, ta egna initiativ, vara modig och glad osv.
Jag fick en vild dåre, som vill vara så nära mig att hon säkert skulle krypa in under skinnet på mig när vi ska sova om hon bara kunde. Hon har en sjuhelsikes massa åsikter, är aldrig rädd för något och ser hela världen som en stor lekplats :p

Hon är en skitkul hund, men ÅH vad jag blir trött på henne ibland och undrar varför jag inte önskade mig en lättuppfostrad soffpotatis :o

Då: en glad hund som gillade att röra på sig ute och sova med mig inne.
Nu: samma som ovanstående, men gärna mer träningsvillig hund och kanske något mindre.

Framförallt promenadsällskap, men även tävlingslydnad, tricks, agility, personspår, lure coursing och kapplöpning.
Nästa hund vill jag ha mer som tävlingshund inom lydnad och agility.

En del. Hade bott på kennel periodvis ett tag innan jag "kidnappade" en av deras hundar. Innan jag sedan köpte min första valp hade jag hunnit med att bo där mycket, varit hundvakt åt olika hundar, fått träna för duktigt folk med duktiga hundar osv. Jag hade nog en bra grund, men vet mycket som ska göras annorlunda med nästa...

Jag har inte bytt inriktning, men jag gör nog mer än vad jag trodde att det skulle bli. Jag ville testa allt, men hade kanske inte tänkt mig att satsa så mycket på olika hundsporter som jag faktiskt gör.

Vad har ni för ras?

Saluki, två sådana :)

Älskar sin familj, gå bra med andra hundar helst, glad, lätt lärd men inte för lätt lärd, stor hund i litet format, gilla att arbeta, gilla skogs promenader och vilja vara med nästan överallt men endå självständig.

Vad ska ni använda hunden till?
Lydnad, agility på låg nivå, sällskap på promenader, i stallet och mysa i soffan. Jag funderar även på att gå kurs i spårning till hösten om jag hittar någon lagom nära.

Hur mycket erfarenhet har ni innan ni
skaffar hund?
Mycket, är uppvuxen med hundar av alla de raser från tibetansk spanniel till jakthundar.
Köpte min första egna valp när jag var 15 år. Valde då inte enklaste rasen, men det slutade bra.

Gör ni allt ni tänkte med hunden eller har ni
bytt inriktning?
Det vet jag inte riktigt än, hämtar hunden inom kort. Men om vi går kurs i spårning så har jag ju ändrat lite på det iaf för det hade jag ingen tanke på när jag valde honom.

Vad har ni för ras?
Det är meningen att det blir en affenpinscher/tysk spets.
Åter kommer när jag hämtat honom.

Jag fick en vild dåre, som vill vara så nära mig att hon säkert skulle krypa in under skinnet på mig när vi ska sova om hon bara kunde. Hon har en sjuhelsikes massa åsikter, är aldrig rädd för något och ser hela världen som en stor lekplats :p

Det låter precis som min italienare och även lilla whippethuliganen. Det är exakt så jag vill att en hund ska vara. Visst är det lite jobbigt de första åren, men jag tycker att man får igen det tusenfalt när de blir äldre.

Det låter precis som min italienare och även lilla whippethuliganen. Det är exakt så jag vill att en hund ska vara. Visst är det lite jobbigt de första åren, men jag tycker att man får igen det tusenfalt när de blir äldre.

"Lite jobbigt"? Wahidah har tuggat sig igenom sina första två år och har fått agera skräckexempel för halva buke för hur det kan gå :o Soffor, säng, blommor, stolar, golv, väggar, golvlister, kläder.. ALLT!
Sedan har hon (visserligen mycket mitt fel osv) inte börjat gå att lämna ensam ordentligt förrän nu - när hon är snart 3 år :p

Jo, det där tuggandet som Wahidah ägnade sig åt kan man ju förstås vara utan. :p Italienaren hade några perioder där hon orsakade rätt stor förödelse, men man glömmer ju bort det där efter ett tag som tur är.

Det har varit olika saker alla tre gångerna jag har köpt hund. Livet förändras. Vår första hund valdes mycket utifrån barnen samtidigt som den också skulle fungera för det jag ville. Vår andra hund var en vuxen omplacering som kom in i familjen i en väldigt jobbig period och då sökte jag framför allt en individ av rätt ålder och storlek som kunde flytta rakt in utan strul. Hade inte funderat så mycket på egenskaper utan tänkte att vi tar det som det blir. Nr tre är första gången jag kan välja ras utifrån mig och vad jag vill ha utan så mycket hänsyn till andra och då blev det en vallhund som jag hoppas ska bli bra.

Använder och använder. Jag har inte behov av en arbetande hund på det sättet utan jag försöker ge varje individ utlopp för sina egna intressen. Mitt intresse är att vara ute mycket och jag gillar att träna mina hundar men eftersom de inte har varit träningsintresserade i lika hög grad hoppas jag nu på nr 3 och hoppas att han ska ha samma intressen som jag. Med nr 2 är det långa promenader och så lite krav som möjligt, då är han en lycklig hund. Nr 1 tränade vi lydnad, spår och trix med förr i världen men nu är han gammal och ska snart få somna in.

Jag är född med ett mycket stort djurintresse och har alltid läst om och umgåtts med andras hundar innan jag vid 35 års ålder fick chansen att skaffa min första egna. Jag har också två barn och jobbat med projektledning vilket också är en bra förberedelse för hundlivet. Sen får man ju erfarenhet efterhand som man lever med hund och lär sig tillsammans.

Har bytt inriktning med nr 1 eftersom han aldrig riktigt hade arbetsviljan, istället blev det mer häst i livet för mig. Nr 2 är och förblir en soffpotatis. Nr 3 är bara fem mån så där får vi se hur det blir.

Vad har ni för ras?

En löwchen och två blandraser. Nr 2 är gatukorsning och nr 3 korsning mellan beauceron och lapsk vallhund så där hoppas jag den blir typ som en lite mindre beauceron.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 246
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka