Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka egenskaper söker ni hos en hund?
jag vill ha en lätt hund, i perioder mår jag ganska taskigt och orkar inte gå jättepromenader eller träna en massa. Hunden ska inte må dåligt över det. Jag vill ha en hund som vill sammarbeta med mig, jag tycker om att träna! men eftersom jag samtidigt inte har några större planer på att tävla eller träna på hög nivå så räcker det ju att hunden tycker det är roligt, alltså inte en alltför ointresserad eller självständigt hund. Ingen jakt
Vad använder ni hunden till?
sällskap, träning av diverse, gillar lydnad, tricks och lite agility på sommaren.
Hur mycket erfarenhet hade ni innan ni skaffade hund?
Ganska lite egentligen, hade tränat andras hundar innan och sådär. Men jag var så inställd på att ha hund så det kändes naturligt när jag väl fick chansen.
Gör ni allt ni tänkte med hunden eller har ni bytt inriktning?
Inte med hund nr 1, hund 2 är egentligen mer av det jag letade efter, men kräver också betydligt mer! det gör mig inget, men det kan bli problem om jag är dålig längre perioder. Jag är ganska lat i grunden, så att hunden säger jag vill! får mig att göra saker, det är definitivt bra. Men som sagt är man i en dålig period så lider jag för att jag inte kan ge hunden allt jag vill, och hunden tycker jag är sämst för att jag inte ger honom allt han vill ha.
Jag tycker man ska fundera lite över tidsaspekten också. Om man tex gillar lydnad, är det på planet "träna lite lydnad då och då, kanske en tävling någon gång i framtiden" eller är det flera gånger i veckan, i kanske 10 år? det är nog lätt att få för sig att bara för att man gillar något så vill man ha en hund som "tål" det, sen inser man att hunden vill betydligt mer än man själv vill efter 1-2 år
Vad har ni för ras?
Nej det är inte en rasvaltråd
Utan mer en om hur man väljer hund.
Vad använder ni hunden till?
Hur mycket erfarenhet hade ni innan ni skaffade hund?
Gör ni allt ni tänkte med hunden eller har ni bytt inriktning?
Vad har ni för ras?
Jag sa till uppfödaren att jag ville ha en hund med mycket energi. Det roliga är att det finns ett ordspråk som säger "Var försiktig med vad du önskar dig, du kan råka få det".![]()
Det är meningen att det blir en affenpinscher/tysk spets.Nej det är inte en rasvaltråd
Utan mer en om hur man väljer hund.
Älskar sin familj, gå bra med andra hundar helst, glad, lätt lärd men inte för lätt lärd, stor hund i litet format, gilla att arbeta, gilla skogs promenader och vilja vara med nästan överallt men endå självständig.
Vad ska ni använda hunden till?
Lydnad, agility på låg nivå, sällskap på promenader, i stallet och mysa i soffan. Jag funderar även på att gå kurs i spårning till hösten om jag hittar någon lagom nära.
Hur mycket erfarenhet har ni innan ni
skaffar hund?
Mycket, är uppvuxen med hundar av alla de raser från tibetansk spanniel till jakthundar.
Köpte min första egna valp när jag var 15 år. Valde då inte enklaste rasen, men det slutade bra.
Gör ni allt ni tänkte med hunden eller har ni
bytt inriktning?
Det vet jag inte riktigt än, hämtar hunden inom kort. Men om vi går kurs i spårning så har jag ju ändrat lite på det iaf för det hade jag ingen tanke på när jag valde honom.
Vad har ni för ras?
Jag fick en vild dåre, som vill vara så nära mig att hon säkert skulle krypa in under skinnet på mig när vi ska sova om hon bara kunde. Hon har en sjuhelsikes massa åsikter, är aldrig rädd för något och ser hela världen som en stor lekplats![]()
Det låter precis som min italienare och även lilla whippethuliganen. Det är exakt så jag vill att en hund ska vara. Visst är det lite jobbigt de första åren, men jag tycker att man får igen det tusenfalt när de blir äldre.