Sv: Det här med vagn (igen)
Det låter ju jättebra, tack för svar! Jag ska leta upp en sådan helt enkelt och köra med mjuklift i.
Är det ngt speciellt med olika årgångar? vilket år är din ifrån? Tar den upp mycket plats i bagaget på bilen? (har ingen jättebil direkt, men ganska bra med bagageutrymme för att vara golfklass)
Jag är inte heller en skogssmygare, jag tänkte mest rulla omkring på asfalt och typ elljusspår i skogen, ingen terrängkörning på skogsstigar. Om jag tänkte göra ngt sådant så kanske en bärsjal blir bra om barnet skulle acceptera det.
Hur långt före köper man normalt vagn? Själv hade jag gissat på veckan före det är beräknat, men det låter som att folk har lite större framförhållning här.
Du frågade inte mig, men jag har skrivit om min Spirit tidigare i tråden...
Jag har en 07:a. Brukar vara lite uppgraderingar (ibland utseende och ibland förbättringar. Men funktionellt tror jag inte det ska spela så stor roll, titta snarare på skick. Jag tycker att kvalitén är sådär... (fast jag tror inte sämre än andra märken direkt?!).
En sak tycker jag man ska kolla på om man köper begagnat - det har nämligen blivit väldigt vanligt att köpa vagnar från Tyskland och de vagnarna saknar två saker jämfört med de svensksålda:
* Urramlingsskydd. Dvs att ryggstödet de 10-15 cm längst upp går att ställa i 90 grader mot övriga ryggstödet. Gör att barnet inte kan halka ur framåt (t.ex om du går i en brant backe).
* Hantag anpassat för svenskt klimat. De har använt någon annan plast eller nåt som ska klara de temperaturväxlingar vi har i Sverige (komma in från minusgrader t.ex).
Jag tycker vagnen tar mycket plats ihopfälld. Vi har två bilar, den mindre är en Audi A3 (räknas väl som halvkombi) och där måste vi ta av hjulen för att den ska gå in. Det är förvisso enkelt att ta av dem, men blir ändå ganska meckigt...
Någon frågade om den är lättvält och det är den absolut inte!! Men en trehjulig vagn är lite ostadigare om man går i brant sidlutning, men hur ofta gör man det?
Sen skrev någon om varukorgen och jag skriver under på att den är svår att komma åt om man inte har barnet framåtvänt och sittande (men det går!).
Vi beställde vår vagn många månader innan BF, men det var ju ett par månaders leveranstid också. Om jag skulle köpa begagnad och var lite kräsen och så skulle jag absolut vara ute i ganska god tid, men man ska samtidigt veta att det inte är säkert man kommer ut på första promenaden jättetidigt (man kan ha ganska ont att gå), men vi har använt vår vagn inomhus jättemycket också - perfekt med hjulskydd och sen rullar man med sig bebisen var man än är i huset...