Det här med vagn (igen)

Sv: Det här med vagn (igen)

Svarar er alla!

Tack för alla svar och tips.

Min slutsats blir att jag vill ha en vagn som är:
Lika stabil som UJ att köra på grusväg
Lika låg vikt som EL Cangaroo City
Vändbar sittdel som Teutonia Spirit S3
:D
Om jag ringer till samtliga tillverkare, tror ni att de kan hjälpa mig då? ;)

Svarar er alla!

Tack för alla svar och tips.

Min slutsats blir att jag vill ha en vagn som är:
Lika stabil som UJ att köra på grusväg
Lika låg vikt som EL Cangaroo City
Vändbar sittdel som Teutonia Spirit S3
:D
Om jag ringer till samtliga tillverkare, tror ni att de kan hjälpa mig då? ;)

:D Ja, det var just det... Och anledningen till att det inte finns är att det tydligen verkar omöjligt att få ihop den kombinationen (möjligheten att vända sittdelen gör antagligen att chassit måste se ut på ett visst sätt vad gäller tyngdfördelningen och då kostar det i vikt...).

Själv funderar jag på om man inte kunde ha någon slags sits. Typ Phil& Teds syskonsists, men man sätter den i stora sätet så att bebisen sitter rättvänd. Hajar någon hur jag menar?

De väger ju inte så många kilo första tiden och då skulle man vinna några månader till på att sitta vänd mot den som kör.

Nej nej jag tar det inte alls personligen, som jag skrev smaken är som baken och vad jag ogillar med ett vagnmärke kanske någon annan gillar osv :)

Vad bra!

Att man byter till sittdel efter 3 månader kan ju inte bero på längden i dom flesta fall tycker man?

Jag har bara gått på vad andra sagt... Kom t.o.m att tänka på att det var den infon (att liggdelen är liten) vi fick från barnvagnsaffären också. De hade slutat sälja UJ till fördel för Easy Walker just för att UJ liggdel var så liten.
Nu har jag en lång tjej (64 cm vid 3 månader), men jag upplever faktiskt att hon snart växt ur min first wheel (som är ca 79 cm även den som yttermått, man får tänka på att det är yttermått de anger). Man vill ju att barnet inte ska ligga och gnugga huvud och fötter.

Okej, jag ville bara påpeka att om UJ;n är extremt liten så finns det dom liggdelar som är mindre och jag har aldrig upplevt vår liggdel som liten :)

Det var inget personligt alls, men eftersom dom flesta liggdelar jag har kikat på ligger därikring så...

Mayday:

Lova att du hör av dig om du hittar den vagnen :D

Ja det kanske vore en idé.

Vi har haft Ellas babyskydd i sittdelen ( är det ungefär så du menar ? ) när vi gått från vår parkering till lägenheten, då har vi ställt den så hon är vänd mot oss.

Ja precis samma princip! Vår son vägrade att ligga efter ca 4 månaders ålder, det var ju bara att glömma...

Vi har kikat lite på swiften, men den känns mer som en stadsvagn ändå eftersom hjulen är mindre.
Jag uppfattade även ligg/sittdelen som "trängre/mindre"?

Men bor man i stan, åker mycket komunalt och ska ta sig in i trånga utrymmen (små hissar) är ju swiften absolut att föredra framför urban jungle.

Enligt tillverkaren väger både Urban Junge och swift 9,5 kg ( sittdelen )

Jag skulle nog inte säga att hjulen är så mycket mindre. De är absolut inte så små så det stör. Sen är det klart att sittdelen är mindre, det är ju en mindre vagn :) Dessutom är liggdelen ganska märkbart mindre än vanliga urban jungle eftersom det är syskondelen vi har monterat på. Detta är något som tillverkaren inte rekommenderat men som funkar med lite pill.

Vad gäller vikten finns ingen info på Mountain Buggys hemsida men vad jag kan få fram ser det ut så här (hämtat från Familjetorget.se):

Single Urban Jungle
Fakta:
- Höjd: 100 cm
- Bredd: 68 cm
- Längd: 114 cm
- Vikt: 11 kg
- Höjd ihopfälld: 21,5 cm
- Längd ihopfälld: 103,5 cm
- Bredd ihopfälld: 68,5 cm

Mountain Buggy Swift
Fakta:
- Bredd: 64 cm
- Längd: 112 cm
- Vikt: 9,5 kg
- Längd ihopfälld: 96,5 cm
- Bredd ihopfälld: 64 cm

Mountain Buggy Terrain (den med tre fasta hjul) väger oxå den 9,5 kg

Sen med liggdel på blir ju Swiften ytterligare lite lättare eftersom den är mindre än Urban junglen.
Single Urban Jungle 4,3 kg
Mountain Buggy Swift ca 2kg
OBS att ovanstående är googleuppgifter och inte tillverkarens.

Mvh Miks

kn:

Hur gamla brukar de vara när de växer ur liggdelen ungefär. (dvs när de skulle bli tvungna att åka framåtvända i en trehjulig vagn)

Beror nog helt på barnet. Hur stor unge man har och om det är en som är nöjd med att ligga på rygg. Skulle nog säga max 6 månader. Urban-vagnarna kan man sedan ha i liggande läge i sittdelen. Jag har planer på att stoppa ner åkpåsen i sittdelen och ha liggande när sonen tycker det blir för trångt i liggdelen.

Sen den där debatten om att man inte ska ha barnen framåtvända i vagnen när de är små. Varför är det ingen som reagerar på att små knoddar hänger i bärsele framåtvända i affärerna? Sorry inte meningen att kapa tråden.

Mvh Miks

Sen den där debatten om att man inte ska ha barnen framåtvända i vagnen när de är små. Varför är det ingen som reagerar på att små knoddar hänger i bärsele framåtvända i affärerna? Sorry inte meningen att kapa tråden.

Mvh Miks

Det är det. Men då har man åtminstone mer kontakt med barnet än framåtvänd långt fram i vagnen.

*kl* I USA får man bara åka buss om man har "foldable stroller". Sist vi var där så hade vi en Inglesina paraplysulky modell rejälare, men den är vänd ifrån föraren.

Vårt barn var 9 månader och blev stressad av alla synintryck så vi fick pausa ofta och umgås. Jag tycker att man skall fundera innan man väljer en vagn som bara är framåtvänd för ett så litet barn.

Min dotter har precis blivit 6 månader gammal och jag har testat två vagnar än så länge. Båda var oanvända innan vi började använda dem.

Från början hade jag en Quinny Freestyle med dreami liggdel.
Underbar körkänsla och jag tog mig fram på riktigt dåliga stigar i skogen med den. Har två hundar som inte uppskattar promenader på asfaltsväg.

Sedan kom dagen då våran lilla Alva ville börja sitta upp 4 månader gammal.
Jag byte till sittdelen på Quinny men tyckte inte att hon satt så bra i den då hon fortfarande var så ostadig i kroppen. En annan nackdel var att sittdelen var så långt ner och jag ville ha henen högre upp som liggdelen.
Vi la ut en annons och fick vagnen såld för samma pris som vi gett för vagnen.

Den enda vagnen som vi kunde hitta som småbarn kunde sitta ngt upprätt i och på samma höjd som liggdelarna var BRIO Sing.
Jag har tonvis av folk i min omgivning som har denna vagn och är så nöjda. Nu i efterhand tror jag att dem så säger så eftersom dem skäms över sitt DÅLIGA val.
Man kan bara ta sig fram på asfalt. Vagnen är stum och tråkig. Nej fy jag saknar min Quinny.
Fördelarna är att Alva sitter bra i vagnen och på bra höjd, plus att man får plats med hur mkt som helst i korgen.

Men nu är vi på jakt efter en ny vagn igen.
Tar gärna emot tips. Den ska ta sig fram i snö och hon skall sitta vänd mot mig!

KL

Har googlat och googlat och hittat...

Britax Vigour 3+. Någon som vet något om den vagnen? Är visserligen inte jätte lätt men 10,6kg med sittdel får väl anses var ok. Har vändbar sittdel dessutom. Alla erfarenheter mottages tacksamt!

Nu har jag "testkört" en teutonia, spirit tror jag, trehjulig men barnet kan åka vänt mot föräldrarna även i sittdelen.

Är det ngn som haft den och var den bra eller dålig. Jag gillade "köregenskaperna" i affärer. Var inte tvungen att lyfta halva vagnen hela tiden för att kunna svänga (som kusinernas vagn). Däremot var den tydligen lite lättvält enl ägarna.

Så nu funderar jag på att köpa en sådan. Begagnad.

Men en fråga till, det verkar finnas två olika åksätt för en bebis. En i en lift som ligger i sittdelen (som mina vänner har det) det verkar bra. Och en variant med helt annan del som man sätter dit istället för sittdelen, en hård korg som ser ut som en klassisk barnvagnskorg. Tycker den första modellen med en lift i sittdelen verkar mer praktisk. Är det ngn som vet ngt om det?

Jag har en Teutonia Spirit, köpte den när dottern var 5 mån, så jag kan bara svara för hur det är med sittdelen. Jag är mycket nöjd med den och nu när andra barnet kommer i maj så kommer jag köpa till en mjuklift att ha i.
Jag går mest på asfalt med den, är ingen skogsmänniska :p

Fördelen som jag tycker är att dottern sitter bra i den, man kan ändra för benen och ha henne åt båda hållen. Vi har precis ändrat så nu sitter hon framåt, hon är 1,5 år. Sufletten kan du dra ner långt ifall det är störande med solen, t ex när barnet sover i vagnen. Framförallt är den smidig att köra.

Nackdelen är att när dottern satt vänd mot mig så är det lite knöligt att få in saker i varukorgen under, men får ta det från sidan, men nu när vi vänt sittdelen så är det inga problem.

Lättvält har jag aldrig upplevt den som.

Fråga gärna om du undrar över något :)

Fråga gärna om du undrar över något :)
Jag undrar hur den är på typ skogs- och traktorvägar. Såg att du mest går på asfalt, men ändå! ;) Jag kommer också mest att gå på asfalt, men då vi bor lite lantligt så vill jag verkligen veta hur den beter sig off road så att säga.

Det låter ju jättebra, tack för svar! Jag ska leta upp en sådan helt enkelt och köra med mjuklift i.

Är det ngt speciellt med olika årgångar? vilket år är din ifrån? Tar den upp mycket plats i bagaget på bilen? (har ingen jättebil direkt, men ganska bra med bagageutrymme för att vara golfklass)

Jag är inte heller en skogssmygare, jag tänkte mest rulla omkring på asfalt och typ elljusspår i skogen, ingen terrängkörning på skogsstigar. Om jag tänkte göra ngt sådant så kanske en bärsjal blir bra om barnet skulle acceptera det.

Hur långt före köper man normalt vagn? Själv hade jag gissat på veckan före det är beräknat, men det låter som att folk har lite större framförhållning här.

vi har en brio sing väger 5 kilo tror jag det var lätt snygg och smidig

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?