Sryoqwe
Trådstartare
Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får begränsad fri tillgång (ett antal fodringar, men de får äta upp innan de får nytt för att förhindra spill) på hö, men jag har i nuläget ingen analys på det och vet inte om jag kommer kunna få det heller. Om analys finns så brukar det heller inte ingå mineraler i någon vidare detalj, på dem jag har sett. Vi har selenfattiga marker, men behöver man ge extra selen om hästarna har fina hovar, hårrem och tagel? Nu får den som finns hemma ett färdigt pelleterat mineralfoder, jag behöver dock kolla upp det bättre.
Ena hästen har eksem. Jag tänkte testa bovete samt att täcka framåt våren, tror inte att jag får på ett nu. Någon som har erfarenhet av detta? Läste någonstans att man ska ge en halv deciliter per dag, är det en bra utgångspunkt? Hästen är en ettårig islandshäst, så inte särskilt stor. Han är svart utan något vitt så förhoppningsvis blir inte fotosensibilitet ett problem, blir det så får jag såklart tänka om. Något annat som jag bör tänka på? Träningen och hovarna har jag hyfsat bra koll på
Ena hästen har eksem. Jag tänkte testa bovete samt att täcka framåt våren, tror inte att jag får på ett nu. Någon som har erfarenhet av detta? Läste någonstans att man ska ge en halv deciliter per dag, är det en bra utgångspunkt? Hästen är en ettårig islandshäst, så inte särskilt stor. Han är svart utan något vitt så förhoppningsvis blir inte fotosensibilitet ett problem, blir det så får jag såklart tänka om. Något annat som jag bör tänka på? Träningen och hovarna har jag hyfsat bra koll på