Det här med sönderavlade hundar...

Och_Aye

Trådstartare
Sitter och funderar lite, det finns ju en väldans massa raser som det har gått snett med när det gäller hälsan, alltifrån höftledsproblem till hudinfektioner och kejsarsnitt.

Men, min fråga lyder: Vilken eller vilka raser är egentligen minst sjuka, fysiskt? Är det så att dom som är billigast att försäkra är friskast överlag, eller finns det någon annan statistik på vilka som är medst "hållbara" i kroppen?

Sv: Det här med sönderavlade hundar...

De hundar som ligger i riskgrupp 1 är de friskaste och hållbaraste enligt de uppgifter som kommer in till försäkringsbolagen.

Har inte hela lista i skallen, men jag vet att följande av mina raser ligger där i grupp 1: Australisk terrier, Jämthund och Finsk Spets.

Border Collie ligger i riskgrupp 2 och lapskorna vet jag inte i vilken grupp de ligger. Har inte kollat det ännu.

Kan dock kolla upp det senare, när jag fått tillbaka telefonen efter stormen ;)

Kort skulle man kunna säga att det är raser som används för att jobba och inte som utställningsobjekt. Det finns en del raser som är mindre roliga att ställa ut, men som är mer roliga att jobba med (och då pratar jag inte "arbete" som det man gör på en appellplan). Där hittar du nog de friskaste raserna.

Mjaa. Du behöver inte laga telefonen, tror jag har ett eget såntdär papper någonstans :idea:

Det är ju konstigt att det ska vara så att dom raserna som inte är avlade för att ställas ut är friskare... TUR där att jag har en hund som inte passar sig på såna evenemang! :o

Hälsokraven från ägare och uppfödare är betydligt hårdare på arbetande hundar än på utställningshundar, så egentligen är det inte alls så märkligt..

Jag personligen ska inte laga telefonen.. Det får telebolaget göra ;)

Nej, det har du rätt i. :cool:
Men varför gör man egentligen så stor skillnad på hälsan på "arbetande" vs "snygga" hundar? Vem kom på det? :eek:

Om en arbetande hund inte håller måttet hälsomässigt och kroppsligen för det arbete den ska klara av att utföra, så avlas den inte vidare på = för inte sina "dåliga" gener vidare = i långa loppet efter många många års sådan avel = friskare och hållbarare ras.

Du är inte dum du. Så långt har jag inte ens tänkt! :o

Men, varför är inte friska utställningshundar viktiga? Okej att dom inte har något "behov" av att prestera bra, men ändå? Alla borde väl sträva efter friska OCH vackra hundar dårå?

Jo det är sant. För det finns ju faktist inget vackrare än en grym Bc in action! :d ;)

Jag föredrar nog

Cujo_3_2.jpg

Kirrin_2_2.jpg

Både vuxna och valpar in action på spår och ställande arbete :angel:

Haha okej då, det var också snyggt, fast när det gäller jakthundar har jag nog världens mest otränade öga :D

Vad är det för hund?

Översta är en jämthundsvalp på 4 månader, som är egen uppfödning och den undre bilden är en jämthundsvalp på 5 månader, som inte är egenuppfödd ;)

Ah, där ser du, jag hade gissat på gråhund eller något åt det hållet! Men dom var läckra.

De två, blev BIR & BIM på sin första utställning förra helgen och i höst ska de jagas in och förhoppningsvis gå (och klara) viltspårprov :banana:

Ohh vad flashigt, brains AND beauty alltså ;)
Kikade på din hemsida, himlans massa djur du har, och vilka bedårande valpar :love:

Jo, jag tycker ju det och jag lägger ner många timmar på hundarna på lydnadsträning, spår vallning, motion etc.

Det kräver en del även från familjen för att det ska fungera ;)

Ja det förstår jag, tålamod ifrån familjemedlemmarna är nog A och O :)

Själv har jag jättesvårt att förstå att mamma blir irreterad på mig för att jag inte kan prata och träna hund samtidigt, eller att hon blir upprörd för att hunden slänger sig raklång i krukväxterna, tacklar hennes hund eller slänger leksaker kring sig som hon snubblar på :o

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 370
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
18 663
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden