Det här med röstdeltagande...

Hoppelhase

Trådstartare
Hur tror du valresultatet hade sett ut om alla röstberättigade faktiskt röstade? Även om vi har ett högt valdeltagande i Sverige rör det sig ju ändå om MÅNGA personer som inte röstar (fler än som röstar på SD...). Vilka är det som inte röstar? Varför röstar de inte? Hur tror du att man kan öka röstdeltagandet?

Trots svagheterna med internetröstning känns det bara som en tidsfråga innan det införs (försök på g till nästa val), hur ser du på det? Fördelar? Risker? Kommer det göra att fler röstar?

Tror många som inte röstar är sådana som är helt ointresserade och dåligt insatta som lite 'struntar' i det, kan även vara sådana som är gamla/sjuka osv som inte har något bud som röstar åt dem. Även en klick med de som 'jag hann inte/hittade inte röstkortet/hittade inte till vallokalen/var bortrest' etc.

Om jag får vara riktigt kategorisk och lite stereotyp skulle jag gissa på två huvudsakliga kategorier.

- Invandrare som av olika skäl inte kommit in i det svenska samhället alternativ inte känner sig som en del av samhället. När jag tittar på en del invandrartäta förorter till Stockholm ligger röstdeltagandet på 50-60 %

- Människor som besitter en hel del missnöje och politikerförakt och som inte röstar eftersom "alla politiker är lika dåliga". Ännu har de ännu inte kommit på att det är då man får engagera sig själv.

Den första gruppen skulle nog minska SD:s inflytande, den andra skulle nog öka det.

Eller så är man som min allmänt förvirrade make som av någon konstig anledning trodde att vallokalen var öppen till 22. Första gången han får rösta i Sverige, han hade läst på och slutligen bestämt sig för vad han skulle rösta på. Han tycker det är oerhört viktigt att rösta så var väldigt arg på sig själv när jag påpekade klockan 20 att vallokalen precis stängt.

Men jag gissar att han är ett undantag.

Om jag tittar på de jag känner som inte röstar (det är tack och lov ett väldigt snävt urval) så är det en blandning av att de inte är nöjda med utbudet och inte orkar bry sig. De känner helt enkelt att deras röst inte spelar tillräckligt stor roll. Om de kommer iväg till vallokalen så röstar de blankt. Men de prioriterar inte att få in sin röst och de är inte politiskt intresserade på ett sätt som gör att de engagerar sig i nationell politik.

Helt klart tror jag att de som inte röstar känner sig väldigt utanför det politiska systemet. Att de inte har någon makt som räknas. Jag antar att det hänger ihop med att känna sig som att man existerar lite i marginalen - att man är väldigt annorlunda jämfört med de flesta andra i det svenska samhället.

Det bästa vore ju om ALLA engagerade sig och röstade.
Frågan nu är om nu dessa 17% som inte röstade ändå ansåg att alla politiker är idioter, jag bryr mig inte... etc så kanske det var lika bra att de INTE röstade? Känns som att risken är stor att dessa hade lagt sin röst på tex SD.
Sen är det naturligtvis ett STORT problem att en del av befolkningen inte tycker att det är viktigt att rösta i ett demokratiskt val!

De i min personliga närhet som jag vet inte har röstat har stått över pga sjukdom. Inte bara för själva utförandet som ju går att göra med bud, utan för att sjukdomen varit så svår att personen inte har kunnat engagera sig alls.

Eller så är man som min allmänt förvirrade make som av någon konstig anledning trodde att vallokalen var öppen till 22.

Jag gjorde precis tvärtom. :D Var ute i sista sekunden och visste knappt om jag skulle hinna då jag fått för mig att de stängde kl 19, blev himla lättad när jag insåg att det var en hel timme till!

Om jag tittar på de jag känner som inte röstar (det är tack och lov ett väldigt snävt urval) så är det en blandning av att de inte är nöjda med utbudet och inte orkar bry sig. De känner helt enkelt att deras röst inte spelar tillräckligt stor roll. Om de kommer iväg till vallokalen så röstar de blankt. Men de prioriterar inte att få in sin röst och de är inte politiskt intresserade på ett sätt som gör att de engagerar sig i nationell politik.

Helt klart tror jag att de som inte röstar känner sig väldigt utanför det politiska systemet. Att de inte har någon makt som räknas. Jag antar att det hänger ihop med att känna sig som att man existerar lite i marginalen - att man är väldigt annorlunda jämfört med de flesta andra i det svenska samhället.

Det resonemanget känner jag igen, "vad spelar MIN röst för roll", "äsch orkar inte, det förändrar ändå ingenting" osv. Vet inte om din sista mening gäller för dem jag tänker på dock, jag tror snarare att de ser sig som väldigt representativa för det svenska samhället "VI VANLIGA svenskar har ändå inget att säga till om" (fast det är ju ett slags marginalisering förstås).

Att rösta blankt är ju också en grej för sig... liksom så rätt fast ändå så fel. :cool: Det visar ju att någon är tillräckligt engagerad för att vilja göra sin röst hörd och det visar ett missnöje, men samtidigt så är det helt bortkastat för det bidrar inte till någon slags förändring överhuvudtaget. Finns det siffror på hur många som röstar blankt tro? Eller klumpas de bara ihop med alla ogiltiga röster?

Frågan nu är om nu dessa 17% som inte röstade ändå ansåg att alla politiker är idioter, jag bryr mig inte... etc så kanske det var lika bra att de INTE röstade? Känns som att risken är stor att dessa hade lagt sin röst på tex SD.

Jo, så kan det ju också vara. Jag tänkte först tvärtom, att tänk vad mycket mindre inflytande SD hade fått om alla som inte röstade hade lagt en röst på vilket parti som helst utom dem. Men det hade förstås kunnat bli så att de fick 13% till istället. :crazy:

Fast jag har hört uppgivenhet åt andra hållet också, alltså folk som inte tycker det är någon mening att rösta för SD kommer ändå in, allt kommer ändå gå utför osv. Jag förstår känslan men att pga det inte bry sig alls blir ju så fel!

De i min personliga närhet som jag vet inte har röstat har stått över pga sjukdom. Inte bara för själva utförandet som ju går att göra med bud, utan för att sjukdomen varit så svår att personen inte har kunnat engagera sig alls.

Det låter i alla fall som en av få legitima anledningar till att inte rösta!

I vissa länder har de röstplikt. T.ex Belgien. Där kan man få fängelse och förlora sina medborgerliga rättigheter om man inte röstar. :(

Så i dina ögon MÅSTE man rösta, enda anledningen att slippa är att vara sjuk så att man inte KAN rösta?

Är det inte ok att besluta själv om man vill rösta eller inte?

Det är okej att inte rösta så till vida att det inte är olagligt, man har en rösträtt och inte en röstplikt. Men jag tycker det är slött att inte lägga en kort stund vart fjärde år (!) på att påverka kommun, stat och landsting.

Det får du lov att tycka. Och jag var en latmask som den här gången inte röstade, trots att jag gjort det de andra gångerna sedan jag blev 18.

Men lika mycket som man får bestämma vilket parti man vill lägga sin röst på så får man bestämma OM man vill rösta.

Det är dock klumpigt att stoppa in ickeröstarna i samma fack som SD. Jag tror inte alls att ickeröstarna är SDare som inte orkade gå och rösta. Snarare tror jag att man inte är insatt eller om man inte vet vad man ska rösta på.

Jag skulle inte lägga min röst på SD i alla fall, definitivt inte.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 973
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar