Det här med registrering i Jordbruksverket!

F

Filippan83

Hur viktigt är det egentligen? Och varför ska man göra det? Finns det egentligen någon anledning?
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Det är lag på det. Anledningen är att man skall kunna koppla en viss ägare till en viss hund när hunden inte sköts ordentligt.
PL
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Jo, men förutom att det är lag på det. Är det till någon nytta för oss hundägare som sköter oss? Hindras jag ifrån att göra något med min hund, tex utställningar om jag inte är medlem i Jordbruksverket?
Är ju medlem i SKK, tycker egentligen att det räcker.
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Nej, du hindras inte från nånting, men du begår ett lagbrott.
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Du betalar ju inte för ett medlemsskap utan helt enkelt för att jordbruksverket skall registrera din hunds och dina uppgifter. :angel:
Om själva registret fyller sin funktion eller inte, det har ältats mycket bl a mellan SKK och jordbruksverket.
SKK driver ju fortfarande sitt register och vi som uppfödare får betala 75:- per valp till det registret. Man kommer inte undan för summan läggs på när man hämtar ut registreringsbevisen till valpkullen. Och sedan skall varje hundägare betala till ytterligare ett register hos jordbruksverket. :cool: :crazy: Lite kaka på kaka kan man tycka :crazy:
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Hur viktigt är det egentligen? Och varför ska man göra det? Finns det egentligen någon anledning?

om du har en blandras alt en oreg. hund så finns dina personuppgifter endast registrerade på jordbruksverket. Det kan ju vara bra om hunden kommer kommer bort. Jag skulle kunna tänka mig att polisen kontaktar registret och kollar ägaruppgifterna genom chippet/tatueringen. Men det är kanske ett önsketänkande att myndighetern samarbetar så. Någon som är helsäker på saken:idea:
 
Sv: Det här med registrering i Jordbruksverket!

Saxat från jordbruksverkets hemsida:

Användning av registret:
Påträffas en hund som saknar märkning eller som inte är registrerad i hundregistret får polisen omhänderta hunden om den utgör eller kan komma att utgöra en fara för människor eller andra djur. Om ingen ägare hör av sig inom sju dagar får polisen besluta att hunden ska säljas, skänkas bort eller avlivas. Innan avlivning sker ska yttrande inhämtas från veterinär, om det inte finns särskilda skäl att avliva hunden omedelbart.
Enligt lagen ska polismyndigheter, länsstyrelser, kommunerna, Djurskyddsmyndigheten, Jordbruksverket samt Tullverket ha direkt åtkomst till registret. Tillgång får berörda intressenter genom att kontakta Jordbruksverket, Centrala hundregistret, 826 84 Söderhamn.

(samt: )

Lagen om hundmärkning
Riksdagen har beslutat att alla hundar ska vara märkta och ägarregistrerade. Lagen gäller från den 1 januari 2001.
Lagen omfattar alla hundar, som vistas stadigvarande i landet. Bakgrunden till lagen är det tilltagande problemet med aggressiva och farliga hundar. Lagen innebär att en hundägare ska låta märka sin hund så att den kan identifieras. Hundägaren ska också registrera sitt ägarskap i ett för landet centralt register. Undantagna från lagen är hundar födda innan den 1 januari 1993.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 143
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 147
Senast: Vovve
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan år 2021 ska alla platser där hästar finns registreras hos Jordbruksverket. Men trots att det är tre år sedan de nya reglerna...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp