Jag också. Jag ”känner av” alkoholfritt öl. Superfånigt.Jag tänker vidare på amfetaminet ... jag är rätt övertygad om att jag skulle kunna dricka mig full på alkoholfritt om jag trodde att det var alkohol som vanligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag också. Jag ”känner av” alkoholfritt öl. Superfånigt.Jag tänker vidare på amfetaminet ... jag är rätt övertygad om att jag skulle kunna dricka mig full på alkoholfritt om jag trodde att det var alkohol som vanligt.
Jag tänker vidare på amfetaminet ... jag är rätt övertygad om att jag skulle kunna dricka mig full på alkoholfritt om jag trodde att det var alkohol som vanligt.
Jag tycker inte att det låter så konstigt, eftersom de fick placeboeffekt förklarad för sig innan. Det måste ha gett dem positiva förväntningar.En mindre portugisisk studie har visat att placebo som smärtstillande inte bara fungerar på personer med smärtproblematik utan att det även fungerar när försökspersonerna är medvetna om att de får placebo. Svindlande!!
Absolut måste de ha fått det, men de är ändå medvetna om att pillrena de tar rent medicinskt är verkningslösa, de har ingen tro på någon effekt utöver placeboeffekten och ändå känner många att smärtan minskar. Jag tycker det är superhäftigt.Jag tycker inte att det låter så konstigt, eftersom de fick placeboeffekt förklarad för sig innan. Det måste ha gett dem positiva förväntningar.
Ja, det stod i artikeln att de fick placeboeffekten förklarad för sig innanAbsolut måste de ha fått det, men de är ändå medvetna om att pillrena de tar rent medicinskt är verkningslösa, de har ingen tro på någon effekt utöver placeboeffekten och ändå känner många att smärtan minskar. Jag tycker det är superhäftigt.
Fick någon verkligen igenom den studien? Den känns inte som om den håller i ett etiskt perspektiv.En mig närstående fick vara med i en studie. Det gällde en ny sorts cancermedicin för en ovanlig sorts ryggcancer. Det var "sista chansen" att hitta något som hjälpte mot sjukdomen för min närstående.
Hen blev MYCKET upprörd när det senare visade sig att hen hade hamnat i kontrollgruppen som inte fick den verksamma substansen.
Men ännu något senare avbröts hela försöket eftersom den som fått den verksamma substansen visade sig dö i betydligt HÖGRE omfattning än de i kontrollgruppen och det var ju inte riktigt tanken ...
Så min närstående hade tydligen fått vinstlotten, trots allt .
Hen kände sig dock lite på bättringsvägen och hoppfull medan försöket pågick, ända tills hen fick reda på att hen tillhörde kontrollgruppen.
Fick någon verkligen igenom den studien? Den känns inte som om den håller i ett etiskt perspektiv.
Det görs ju studier även med svårt cancersjuka. En anhörig till en anhörig fick testa ett nytt preparat mot sin lungcancer. Det förlängde antagligen hens liv med minst något år, i början verkade det väldigt lovande eftersom metastaser försvann.Vad ska jag svara på det? Uppenbarligen måste de ha fått det eftersom den (började) genomföras. Min närstående stod på rätt hårt för att få delta eftersom hen ansåg det vara "sista chansen". Så de testade tydligen på folk som inte hade så mycket annat att hoppas på. Och det verkade väldigt lovande innan. (min närstående har förmåga att bedöma den saken)
Jag tycker inte att det är så konstigt om man får testa lite "mer" på personer som ändå är döende. Min kusin resonerade som att hon inte hade något att förlora och inget att vara rädd för, under sin sista tid med cancer.Vad ska jag svara på det? Uppenbarligen måste de ha fått det eftersom den (började) genomföras. Min närstående stod på rätt hårt för att få delta eftersom hen ansåg det vara "sista chansen". Så de testade tydligen på folk som inte hade så mycket annat att hoppas på. Och det verkade väldigt lovande innan. (min närstående har förmåga att bedöma den saken)
Jag tycker inte att det är så konstigt om man får testa lite "mer" på personer som ändå är döende. Min kusin resonerade som att hon inte hade något att förlora och inget att vara rädd för, under sin sista tid med cancer.
Att man får testa en medicin ser jag inte som konstigt. Däremot att man får undanhålla behandling (till exempel ge placebo) tycker jag är märkligt. Etiskt sett.Vad ska jag svara på det? Uppenbarligen måste de ha fått det eftersom den (började) genomföras. Min närstående stod på rätt hårt för att få delta eftersom hen ansåg det vara "sista chansen". Så de testade tydligen på folk som inte hade så mycket annat att hoppas på. Och det verkade väldigt lovande innan. (min närstående har förmåga att bedöma den saken)
Fast man undanhåller ju inte en fungerande behandling. Det är ju en test och en jämförelsegrupp måste ju finnas för att kunna utvärdera behandlingen.Att man får testa en medicin ser jag inte som konstigt. Däremot att man får undanhålla behandling (till exempel ge placebo) tycker jag är märkligt. Etiskt sett.
Det finns studier (eller om det bara varit en studie) som man fått avbryta i förväg då effekten av medicinen varit så effektiv att det inte ansetts etiskt försvarsbart att fortsätta ge sockerpiller till kontrollgruppen. Om jag inte minns helt fel var det någon bröstcancer medicin eller något sådant.Att man får testa en medicin ser jag inte som konstigt. Däremot att man får undanhålla behandling (till exempel ge placebo) tycker jag är märkligt. Etiskt sett.
Jag måste bara få skriva att jag ändå tycker att det är fantastiskt med människor som resonerar så, ALL heder till dessa!Jag tycker inte att det är så konstigt om man får testa lite "mer" på personer som ändå är döende. Min kusin resonerade som att hon inte hade något att förlora och inget att vara rädd för, under sin sista tid med cancer.
Ja, det har jag också läst. Även en del bromsmediciner mot aids har haft liknande grejer kring sig. (Har glömt detaljerna.)Det finns studier (eller om det bara varit en studie) som man fått avbryta i förväg då effekten av medicinen varit så effektiv att det inte ansetts etiskt försvarsbart att fortsätta ge sockerpiller till kontrollgruppen. Om jag inte minns helt fel var det någon bröstcancer medicin eller något sådant.
Den kusinen gick inte av för hackor, kan jag berätta. Jag liksom fryser nu när du skrev så. Tack!Jag måste bara få skriva att jag ändå tycker att det är fantastiskt med människor som resonerar så, ALL heder till dessa!
Fast man testar en behandling som man tror ska hjälpa den del av patienterna som får den.Fast man undanhåller ju inte en fungerande behandling. Det är ju en test och en jämförelsegrupp måste ju finnas för att kunna utvärdera behandlingen.
Man hoppas ja men man vet inte. Det är ju just därför den måste provas. Jag har själv varit med i liknande studier när jag var väldigt sjuk och inte hade något att hoppas på och att de testerna kan göras är en förutsättning för att kunna få fram behandlingar som fungerar. Allt som man hoppas på fungerar ju inte så det kan vara precis lika illa att få den verksamma behandlingen. Den man tror kan hjälpa kan ju också stjälpa.Fast man testar en behandling som man tror ska hjälpa den del av patienterna som får den.