Det här med placebo

mandalaki

Trådstartare
Jag har dessvärre ingen vass diskussionsvinkel - tycker bara att det här med placebo är så intressant.

I dag läste jag i tidningen om en studie som också beskrivs här: https://www.carlbring.se/ssri-halverad-effekt-social-angest/

Deltagarna hade social ångest. De delades in i två grupper som båda fick medicinera med SSRI. Den ena gruppen fick veta att de fick SSRI, den andra att de fick placebo. I första gruppen fick 50 procent av personerna mindre ångest - i placebogruppen blev bara 14 procent bättre. Men - i själva verket hade alltså båda grupperna fått samma medicin. Det där om placebo var lögn.

Visst är det intressant?

Att placebo har effekt är någon som forskarna måste ta hänsyn till när det gäller läkemedelstester.
Men ändock intressant när det görs studier som visar HUR stor effekten kan vara.
Ja, det är väl pga det första där som man testar nya läkemedel med en kontrollgrupp, och att ingen av grupperna (eller forskarna) får veta vilken av grupperna som får placebo.

Ja, jag tycker också att det är jätteintressant.

För många år sedan när jag muttrade över hur dyrt Imigran var sa min neurolog ”jag tror att det kan finnas en placeboeffekt med priset, lägger man så mycket pengar på en medicin så ska den minsann hjälpa”. :D

Jag har dessvärre ingen vass diskussionsvinkel - tycker bara att det här med placebo är så intressant.

I dag läste jag i tidningen om en studie som också beskrivs här: https://www.carlbring.se/ssri-halverad-effekt-social-angest/

Deltagarna hade social ångest. De delades in i två grupper som båda fick medicinera med SSRI. Den ena gruppen fick veta att de fick SSRI, den andra att de fick placebo. I första gruppen fick 50 procent av personerna mindre ångest - i placebogruppen blev bara 14 procent bättre. Men - i själva verket hade alltså båda grupperna fått samma medicin. Det där om placebo var lögn.

Visst är det intressant?

Visst är det intressant?
Nocebo

Just SSRI verkar ju i hög grad bygga på placebo, om man får tro en del kritiker. Bland dem även någon forskare på området, tror jag.

Inte mig emot! Sockerpiller plus placeboeffekt bör ju vara fritt från skadliga bieffekter.

Jag äter SSRI. Jag mår väldigt mycket bättre. Om det är placeboeffekt spelar ju inte så stor roll. Ångest och symtom på ångest är ju liksom samma sak. Det vore ju värre om man pga placeboeffekt inte kände tex sitt magknip, och sen tex dog av cancer eller brusten blindtarm eller nåt.

Just SSRI verkar ju i hög grad bygga på placebo, om man får tro en del kritiker. Bland dem även någon forskare på området, tror jag.

Inte mig emot! Sockerpiller plus placeboeffekt bör ju vara fritt från skadliga bieffekter.

Jag äter SSRI. Jag mår väldigt mycket bättre. Om det är placeboeffekt spelar ju inte så stor roll. Ångest och symtom på ångest är ju liksom samma sak. Det vore ju värre om man pga placeboeffekt inte kände tex sitt magknip, och sen tex dog av cancer eller brusten blindtarm eller nåt.
Ja, eller som det sägs i @landsbygdsbo s klipp - om man går miste om bra verksamma mediciner för att man stoppar i sig något med placeboeffekt. Den tenderar oftast minska över tid.

Fast det här är intressant. Ett placebo-bieffekt test gjordes nyligen i USA. Där man gett 300 barn vaccin, och 300 barn hade fått placebo och sedan skulle föräldrarna rapportera in biverkningarna av 'vaccinet'. Större del av föräldrarna till de barn som fått placebo rapporterade in biverkningar, även sådana som feber, än föräldrar till de som fått det riktiga vaccinet.

Fast det här är intressant. Ett placebo-bieffekt test gjordes nyligen i USA. Där man gett 300 barn vaccin, och 300 barn hade fått placebo och sedan skulle föräldrarna rapportera in biverkningarna av 'vaccinet'. Större del av föräldrarna till de barn som fått placebo rapporterade in biverkningar, även sådana som feber, än föräldrar till de som fått det riktiga vaccinet.
Då kan man undra om personalen som gav vaccinet visste vilket som var äkta och vilket som var placebo. Kanske betonade de omedvetet biverkningar mer om de visste att det var placebo, alltså att de omedvetet skulle kompensera för sin kunskap.
Men men, man brukar ju undvika att personalen har kunskap om vilka som får den äkta medicinen.

Låter inte det som en knepig studie etiskt sett? Vaccin borde väl barn få om de verkligen behöver det mot någon smitta.

Visst är det intressant?
Jag tycker att det är jätteintressant. Vad jag undrar är om det finns någon forskning på vilka som är känsliga för placebo?

Ja men vilka kategorier skulle vara relevanta här?

Ok, editerat.

Relevans verkar kunna finnas i kategorier av tex åldersgrupper:
https://www.nature.com/articles/pr201366#are-placebo-responses-different-between-children-and-adults

Även möjliga skillnader i kön är studerat (om än ingen skillnad verkar ha funnits i den studien):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4405389/

Här fanns män ha större placeborespons:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21217098

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 938
Senast: Aroma
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 120
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar