Det här med pengar

Mat vill man ju helst köpa så man vet att djuren har haft det så bra som möjligt. Helst från gårdsslakterier och liknande. Vilket ju så klart blir mycket dyrare än att köpa importerat. Eller så vill man såklart köpa mat där man vet att våra svenska bönder får så mycket det går för det dom säljer. Vilket innebär dyrare.
Saker vill man helst köpa från ställen där de är tillverkade under kända förhållanden (dvs utan gift och med skäliga löner) vilket så klart gör att priserna på sådana blir högre än för de som inte bryr sig om sina underleverantörer.
Andra saker vill man ju helst ska hålla en bra kvalitet, vilket såklart också gör det dyrare. Och man får skylla sig själv i allas ögon om man köper billigare.
Hyran blir hög eftersom hyresvärden såklart måste kunna gå med vinst.

Utöver det ska man helst spara ihop till 3 månadslöner på kontot, samtidigt som arbetsgivaren håller ens lön på minimum. Och då tjänar jag i grundlön inte direkt dåligt.

Det känns lite som att det blir för dyrt att leva?

Jag tänker att det blir precis vad man gör det till. Personligen gör jag så gott jag kan, om andra sedan har synpunkter på hur jag prioriterar så är det deras problem. Det bekommer mig inte, jag känner mig trygg i mina prioriteringar och vad jag gör/inte gör. Har väldigt låga levnadsomkostnader men unnar mig istället lyx i form av resor, restaurangbesök, presenter, upplevelser etc. Säkert onödigt enligt många, men helt rätt för mig. :)

Frågeställningen är alltså egentligen vad andra har för åsiker om ditt leverne? Vad man enligt andra "bör"?

Att leva gott och göra smarta klimatval handlar inte om pengar. Det handlar verkligen bara om val.

Om du har en bra lön är du oerhört priviligierad.
Alla vill vi ha mer pengar. Både den riktigt fattiga och även den rika. Det finns få som har nog med pengar.

Mycket vill ha mer. Är det inte detta som ditt inlägg handlar om?

Jag har levt på i stort sett ingenting. Det gick utmärkt.
Nu har jag en helt normal lön. Det går bra.
Men min noja över pengar och ekonomi är den samma. "Tänk om... "

Nu går jag lite off topic här, så hoppas att det är okej.. :angel: men jag tycker att det här är så himla intressant! Nu lever jag i och för sig ett privilegierat liv och har bra med pengar, men det finns många i min närhet som har ännu mer och i samhället i stort så upplever jag det precis som du - mycket vill ha mer.

Jag vet dock inte om jag vill ha mer? Det är klart, om jag bara fick pengarna skulle jag ta emot dom och bli glad, men så funkar det ju inte. Om jag ska få mer pengar måste jag offra något - tid med familjen (som jag istället får lägga på jobb), det jag väljer att spendera pengar på (för att istället spara) eller trygghet (för att i företagande som jag håller på med är ofta hög avkastning = hög risk. Inte alltid, men för egen del skulle jag behöva ta större risk om jag vill tjäna ännu mer). Inget av det här är jag beredd att betala/offra bara för att få mer pengar.

Jag upplever att pengar är värt riktigt mycket upp till en viss gräns. När man sedan når den avtar värdet av ännu mer pengar drastiskt. För vad ska man göra med pengarna? Jag har dom saker jag vill ha, jag gör dom saker jag vill, jag reser så mycket som mitt liv i övrigt tillåter, jag äter den mat jag vill. Jag skänker redan till välgörenhet men det skulle jag såklart kunna öka om jag hade mer pengar, men det är väl det då som jag kan se att dom skulle gå till.

Men som sagt, det här är hur jag ser på det. Är relativt ensam i min umgängeskrets om det, även dom som har en månadslön på 90 000 vill ha mer.

Tror man måste kunna skilja på vad man måste ha och vad man vill ha i livet. Prioritera rätt helt enkelt om man vill kunna spara något. Det är inte svårare än så egentligen. Men ofta blir det ju så att ju mer pengar man får in desto mera gör man av med. Man börjar leva efter sina tillgångar vilket ju är hyfsat naturligt.

Precis så har jag upplevt det också under mitt liv. Man har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter den summan som kommer in varje månad, utan att det egentligen "känns" så mycket. Man kan leva lika bra på lite som på mycket. Bäst effekt ekonomiskt får man ju när man lever som at man har lite när man har mycket, i alla fall om man håller igen på sånt som ändå inte betyder något. Jag skulle kunna köpa en take away kaffe och en dricka på macken varje dag. Det blir vadå, 45 kr? x 30 = 1350 kr. Jag skulle lätt kunna ha det som vana men det skulle egentligen inte höja min livskvalité. Samma sak med att äta lunch ute. Här kostar det ca 100 kr. Jag skulle kunna göra det varje vardag, då skulle det kosta mig ungefär 2000 kr. Nu har jag istället matlådor där jag har räknat ut att snittpriset per låda är ungefär 10-15 kr, vilket på en månad blir 300 kr. Jag tycker att jag äter godare och bättre mat.

Så, summa sumarum, med relativt små förändringar i mitt vardagsliv skulle jag kunna göra av med 3050 kr mer i månaden. Nu sparar jag istället dom pengarna.

Precis så har jag upplevt det också under mitt liv. Man har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter den summan som kommer in varje månad, utan att det egentligen "känns" så mycket. Man kan leva lika bra på lite som på mycket. Bäst effekt ekonomiskt får man ju när man lever som at man har lite när man har mycket, i alla fall om man håller igen på sånt som ändå inte betyder något. Jag skulle kunna köpa en take away kaffe och en dricka på macken varje dag. Det blir vadå, 45 kr? x 30 = 1350 kr. Jag skulle lätt kunna ha det som vana men det skulle egentligen inte höja min livskvalité. Samma sak med att äta lunch ute. Här kostar det ca 100 kr. Jag skulle kunna göra det varje vardag, då skulle det kosta mig ungefär 2000 kr. Nu har jag istället matlådor där jag har räknat ut att snittpriset per låda är ungefär 10-15 kr, vilket på en månad blir 300 kr. Jag tycker att jag äter godare och bättre mat.

Så, summa sumarum, med relativt små förändringar i mitt vardagsliv skulle jag kunna göra av med 3050 kr mer i månaden. Nu sparar jag istället dom pengarna.
Jag håller med dig! Det som skulle göra störst avtryck i min ekonomi vore nog att sluta köpa godis/fika på universitetet /macken.

Tyvärr har min fd HV som jag hyrde av i andra hand kvar sin soffa, annars hade jag kunnat ställa byrån i sovrummet och ha en frys i hallen. Hon är tyvärr död och döttrarna bor en bra bit bort. Vill inte bråka så den får stå kvar så länge. Men när den är borta köper jag gärna en liten frys. Hade faktiskt en för en herrans massa år sedan när jag bodde på 31 kvadrat men eftersom det bara fanns ett frysfack var den nödvändig. Soffan kommer inte försvinna på ett tag så möjligtvis om det blir av på sommarrea.

Det liknar ju på något sätt ett missbruk? En kick som efteråt ger olust?

Jag tror att väldigt många får den där shoppingkicken. Men kommer olusten för många, eller fortsätter de flesta tycka att de köpt bra grejor?
Jag kan få den också. Men oftast för riktigt bra bruksföremål eller sådant jag längtat efter länge och till slut får möjlighet att köpa.
(sorry nu blev det OT igen)

Jag får också ofta shoppingkick men aldrig olust eller ångest, just för att mina köp är väl genomtänkta och bra, dvs jag köper aldrig något jag inte behöver, jag har lagt tid på att researcha, köper ofta på rea (eller begagnat) och jag köper aldrig något jag inte har råd med.

Just kött behöver inte bli dyrare bara för att det är närproducerat. Vi köpte en halv levande kulting, sambons syster skötte om den och slaktade den, sen betalade vi vad fodret kostat. Det blev billigare än att köpa från affären. Nu förstår ju jag att inte alla bor på landet och har den möjligheten, men det finns fortfarande bönder som säljer köttlådor på liknande sätt, det brukar inte vara så dyrt räknat per kilo. Och så behöver man ju faktiskt inte äta kött varje dag.

Vi köpte nyss ett halvt lamm direkt från bonden, det blev extremt billigt. Är inte dom finare delarna, men gör man långkok på det så blir det jättegott! Det brukar generellt sätt vara väldigt prisvärt att köpa kött direkt från bönderna precis som du är inne på, det är när man ska köpa närproducerat i matbutiken och ett led till ska ha tjänat (oskäligt) mycket på det som det blir dyrt. :)

Nu har ju de flesta listat ut att det var reko ringar jag menade men skriver ändå lite mer för att förtydliga.

Reko sker via Facebook, vissa kan man inte hitta enkelt pga de är dåligt namnsatta tyvärr. Här kan man hitta de större ringarna, sedan får man vara lite påhittig när man söker. https://rekoringar.wordpress.com/ringar/

Varje ring har en utlämningsplats, datum och tid. Allt beställs i trådar i rekoringen. Det som är beställt är köpt, oftast kan man prata med säljaren om man är ute i god tid om ,an av någon orsak ångrar sig. Vissa rekoringar går på varje vecka, på fast veckodag, andra varannan vecka, vissa en gång i månaden. Man köper direkt av producent och varan måste göras/odlas/tillverkas/uppfödas på gården och den platsen ska vara sk lokal. Dvs inte för långt ifrån utlämningsplatsen.

Vad detta gör är att konsumenter får en chans att köpa direkt utan mellanhänder varor. Detta ger billigare pris, bättre vinst och större kundkrets. Ju stabilare ring, ju mer varor.

Krav på att det ska vara lagligt, tex skatteregler ska uppfyllas på producenter. Däremot finns inget krav på omsättning eller storlek. Tex en hobby-chiliodlare kan få komma med som producent och säja sitt överskott, precis som uppfödare till kronfågel kan få sälja direkt i ringen. Inga krav om ekologiskt, så är det viktigt - fråga.

Hoppas jag får med fler runt om i landet, detta är så bra!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?