Det här med pengar

Det finns med all säkerhet en massa matproducenter som skulle gå med i en, bara att starta! Jag har kontaktet i södra Dalarna om ni vill h tips.

Jag har totalförbud på att dra igång minsta lilla projekt för tillfället, min hjärna är en smula trasig. Men jag ska sprida ordet vidare till andra som kan vara intresserade!

Fast 5 mil är ju ingenting? Det handlar ju inte om varor som man handlar varenda dag och dessutom gör man ju upp om köpet direkt med producenten, så leveransstället kanske blir närmare än så.

Leveranstället verkar vara det som är 5 mil bort. Nej, kan man köpa ordentliga mängder i taget är det inget. Men att åka 10 mil för 1 kg kött är ganska långt. I mina ögon.

Leveranstället verkar vara det som är 5 mil bort. Nej, kan man köpa ordentliga mängder i taget är det inget. Men att åka 10 mil för 1 kg kött är ganska långt. I mina ögon.

Om du bara kan köpa så lite är det långt, ja. Jag förstod det som om du hade åtminstone lite frysutrymme och då brukar man ju kunna köpa på sig några kg. Vi köper färskfoder till hundarna ca 5 mil bort, blir ca en gång i månaden. Då försöker vi passa på att synka med andra ärenden som kan uträttas där samtidigt. Men du har själv bäst koll på vad som är möjligt för dig. Om jag vore dig skulle jag ändå gå med i gruppen för REKO-ringen, det kan ju vara så att någon producent finns mycket närmare dig och du kan köpa direkt därifrån.

Om du bara kan köpa så lite är det långt, ja. Jag förstod det som om du hade åtminstone lite frysutrymme och då brukar man ju kunna köpa på sig några kg. Vi köper färskfoder till hundarna ca 5 mil bort, blir ca en gång i månaden. Då försöker vi passa på att synka med andra ärenden som kan uträttas där samtidigt. Men du har själv bäst koll på vad som är möjligt för dig. Om jag vore dig skulle jag ändå gå med i gruppen för REKO-ringen, det kan ju vara så att någon producent finns mycket närmare dig och du kan köpa direkt därifrån.

Eftersom det ska få plats matlådor också, så är utrymmet väldigt begränsat. 9 matlådor tar upp 2/3 av utrymmet i min frys. Så gott om plats är det ont om. Lagar man mat som "vanligt" folk hade det kanske gått. Men det gör inte jag.

Senast ändrad:
Eftersom det ska få plats matlådor också, så är utrymmet väldigt begränsat. 9 matlådor tar upp 2/3 av utrymmet i min frys. Så gott om plats är det ont om. Lagar man mat som "vanligt" folk hade det kanske gått. Men det gör inte jag.
Har du möjlighet - eller lust - att skaffa en ytterigare frys?

Det skulle antagligen spara en hel del pengar för dig?

Senast ändrad:
Har du möjlighet - eller lust - att skaffa en ytterigare frys?

Det skulel antagligen spara en hel del pengar för dig?

Det finns ingen plats. Får jag mitt hus nångång ska jag ha en ordentlig frys, ingen sån där halva som jag har nu.
Men de här moderna lägenheterna med kök längs ena kortsidan i samma rum som vardagsrummet ger inte mycket utrymme.

Senast ändrad:
Det finns ingen plats. Får jag mitt hus nångång ska jag ha en ordentlig frys, ingen sån där halva som jag har nu.
Men de här moderna lägenheterna med kök längs ena kortsidan i samma rum som vardagsrummet ger inte mycket utrymme.

Vi har ställt extra-frysen i garderoben. I förra lägenheten var den skrivbord (med en bänkskiva över och barstol till). Det sparar mycket tid och pengar (och irritation över att orka tänka ut mat trötta dagar) om man lagar storkok till lådor istället för att laga mat varje dag.

Vi har ställt extra-frysen i garderoben. I förra lägenheten var den skrivbord (med en bänkskiva över och barstol till). Det sparar mycket tid och pengar (och irritation över att orka tänka ut mat trötta dagar) om man lagar storkok till lådor istället för att laga mat varje dag.
Så gjorde jag med- använde frysen som bord. Att leva utan frys är ju helt hopplöst.

Jag förstår hur du menar. När man väl ska köpa något så ska det vara rättvisebehandlat på alla plan - rätt kött, rätt kläder, rätt bil m.m.

Och nej, alla har inte råd med det så man får köpa det man prioriterar mest och tänka att man bidrar så gott man kan.
Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.
Precis.
När Vi är färdiga med huset ska vi köpa en frysbox och då har vi möjlighet att köpa en halv gris och liknande direkt från bonden.
Så är läget inte nu utan vi får prioritera vilket innebär extra fokus på ägg och mjölk samt att kött åtminstone ska vara svenskt.

Ja, så fort jag får en bättre yta så blir det en större frys.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?