Det här med pengar

Jag skriver en del i den och för min del handlar det om att sälja sådant jag inte längre har nytta av tex barnkläder som är för små. Nödvändiga inköp (nya såväl som begagnade) och annat som blivit utbytt genom åren som andra kan ha nytta av. Inte att jag säljer av pga för mycket konsumtion utan att sälja och återbruka sådant andra har nytta av. Speciellt alla hästprylar som skulle bort efter jag sålde hästen. Det handlar ju inte alls om att jag hade för mycket prylar, bara prylar jag inte längre hade nytta av.
Andra som skriver i tråden kan jag inte svara för.

Jag skriver en del i den och för min del handlar det om att sälja sådant jag inte längre har nytta av tex barnkläder som är för små. Nödvändiga inköp (nya såväl som begagnade) och annat som blivit utbytt genom åren som andra kan ha nytta av. Inte att jag säljer av pga för mycket konsumtion utan att sälja och återbruka sådant andra har nytta av. Speciellt alla hästprylar som skulle bort efter jag sålde hästen. Det handlar ju inte alls om att jag hade för mycket prylar, bara prylar jag inte längre hade nytta av.
Andra som skriver i tråden kan jag inte svara för.
Det du gör är ju högst berömvärt. Klimartsmart om något :)

men grundfrågan - för mycket prylar - är för mig en smula fascinerande. Det jag funderat över är de som har skaffat sådant de inte behöver, bara för att de i köpögonblicket kände att de ville ha det. Skillnaden mellan "ha-begär" och verkliga behov.

Slut OT.

Håller med.

Undvika att köpa är ju basalt - som @Migo skriver. Samt sedan försöka så gott man kan att köpa rätt sas. EKO, KRAV, FAIRTRADE.

Julen är ju bara galen i sin konsumtionshets dessutom. Det ska vara såna enorma mängder, både mat och klappar.

Nästa år ska jag göra ett aktivt försök till mindre konsumtion av nödiga prylar. Ska tänka efter en extra gång innan jag köper något, såväl mat som kläder och annat.

Jag har avsagt mig julklappar detta året och folk har faktiskt lyssnat!
Å barnen har vi minskat till ca hälften. Nästa år satsar vi på ännu mindre. Då är dom så stora att dom dessutom kommer uppskatta att få en upplevelse istället för prylar :)
Vill verkligen förändra hela familjens köpebeteende lite till så ska ge det en rejäl satsning :)

Alla kan inge göra allt, men man kan ju prioritera för att göra så gott man kan. När det gäller kött så köper jag bara svenskt kött, och måste jag köpa i butik, så är väldigt ofta det finns kött med kort datum i butikerna, då passar jag på att köpa och frysa in det.

men grundfrågan - för mycket prylar - är för mig en smula fascinerande. Det jag funderat över är de som har skaffat sådant de inte behöver, bara för att de i köpögonblicket kände att de ville ha det. Skillnaden mellan "ha-begär" och verkliga behov.

Slut OT.

Men där håller jag med till fullo :)
Mina svärföräldrar och min mamma är experter på onödiga prylar. Svärföräldrarna mest genom att ge bort helt värdelösa julklappar som en 20 kronors väckarklocka, en ficklampa, häcksax m.m. som jag fått genom åren. Jag har absolut ingen nytta av sakerna så dom ligger i en låda i väntan på att tiden ska gå så jag kan ge till till någon som behöver det.
Likadant när dom är ute och reser så känner dom troligen sig skyldiga att ge turistprylar till oss och jag hatar dom :arghh:
Finns ingen nytta alls av dom!

Mamma är en samlare. Hennes lägenhet är i totalt kaos och hela lägenheten är så man får gå i gångar i mitten överallt så inget ska ramla omkull :crazy:
Dessutom har hon inte mindre än 3 (!!) extra förråd i huset som är fulla upp till taket med prylar. Tyvärr inser jag att det ligger mer än prylgalenhet där men vi får väl ta hand om all miljarder prylar i dödsboendet sen när det är dags. Fasar!! :crazy:

Jag förstår hur du menar. När man väl ska köpa något så ska det vara rättvisebehandlat på alla plan - rätt kött, rätt kläder, rätt bil m.m.

Och nej, alla har inte råd med det så man får köpa det man prioriterar mest och tänka att man bidrar så gott man kan.
Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.

Tack, precis så menade jag!

Jag kan absolut hålla med TS! För mig handlar det snarare om attityden bakom än själva utförandet. Det blir nästan en klassfråga när det gäller att konsumera ”rätt”. Ja, slår man ut över tid är det kanske bättre att köpa ett par kängor för 1500:- snarare än 500:-, men då gäller det också att man har den extra tusenlappen att lägga ut precis då.
Sen har inte alla möjlighet att spara varje månad, men då gäller det att hitta vad som passar en själv. Jag har gått ur flertalet ekonomi-grupper på Facebook där jargongen, kändes det som, var att de som inte kunde lägga undan summor till sparande varje månad som nuddade det jag får in på kontot var dåliga och måste ändra sin inställning. Gärna signerade hushåll med två välavlönade individer...
Jag tänker att alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Allt är inte inom vår kontroll, men lite är det. Köp alltid en vara ekologiskt (gärna bananer eller vindruvor som är hårt besprutade) och resten efter vad som passar ekonomin. Då har man börjat ett steg i rätt riktning och konsumerar med eftertanke :)

Alla kan inge göra allt, men man kan ju prioritera för att göra så gott man kan. När det gäller kött så köper jag bara svenskt kött, och måste jag köpa i butik, så är väldigt ofta det finns kött med kort datum i butikerna, då passar jag på att köpa och frysa in det.

Jag köper också alltid svenskt kött, men så får man reda på att svensk slakt kanske inte är så "snäll" som man trott och det blir ju en knäpp på näsan.

Jag köper också alltid svenskt kött, men så får man reda på att svensk slakt kanske inte är så "snäll" som man trott och det blir ju en knäpp på näsan.
Kan det vara så att du tolkar det som att andra har en massa åsikter om dig och dina inköp när de inte har det.

Som det här med svenskt kött. Det är ju skit att inte svensk djurhållning håller måttet, men jag tolkar det inte som "en knäpp på näsan".

Kan det vara så att du tolkar det som att andra har en massa åsikter om dig och dina inköp när de inte har det.

Som det här med svenskt kött. Det är ju skit att inte svensk djurhållning håller måttet, men jag tolkar det inte som "en knäpp på näsan".

Folk har ju det. Inte Alla, men ja, jag har väl en förmåga att försöka rätta mig efter andra åsikter. In absurdum.

Generellt tänker jag är mindre kött, köp mer begagnat och håll konsumtion på en låg nivå så blir det större möjlighet att spara och man kan slippa att köpa dålig kvalitet.
Men kött är ju "billigt" jämfört med mycket annan mat, inte minst färska grönsaker, förutom då potatis och vitkål (ungefär)!?
Fast det är klart om "kött" betyder enbart filé och liknande så är kilopriset högt.

En anledning till att köttkonsumtionen ökat, är sannolikt att den relativa kostnaden för kött (jämfört med andra livsmedel) har minskat sedan mitten av 1990-talet.

Ska man minska kostnaderna för mat, så är planering av maten, egen tillagning och minskat svinn de viktigaste faktorerna.
I planering ingår att skapa en balanserad kost över tid, så det har antagligen långsiktigt positiva hälsoeffekter också.

*kl*

Kläder är nog en kostnad där väldigt många skulle kunna spara pengar på att handla mindre "i mode", och mera i kvalitet, och slita ut kläderna istället.

Folk har ju det. Inte Alla, men ja, jag har väl en förmåga att försöka rätta mig efter andra åsikter. In absurdum.

Då kanske du skulle fråga dig själv varför det är så viktigt att du gör egna val baserat på vad andra tycker? :) Obs! Detta är inget påhopp! Försöker bara förstå. För att ta mig själv som exempel; jag jobbar i en ekologisk matbutik. Handlar oftast mina grönsaker där, ibland andra saker också. För att jag vill stötta lokala ekobönder osv. Men ibland är kassan skral, kanske var hästen hos veterinären eller vad som helst. Och då får jag väl handla på Lidl. Om någon skulle döma mig för det, är det den personens problem. Jag behöver inte redovisa min ekonomi för någon, tänket jag.

Samma med prylar. Jag hade länge velat ha ett särskilt schabrak till min häst, men kunde inte rättfärdiga för mig själv att lägga ut 70€ på det. Så jag köpte ett begagnat på eBay för 25€. På köpet hade det en roligare färg som inte tillverkas längre.

Men vad har den tråden med den här att göra?
Inget mer än att det för mig handlar om att se över sin konsumtion. Den tråden gör mig fundersam. Så jag nämnde den. Du ifrågasatte vad den tråden handlar om. Så jag förtydligade.

Ha-begär och behov är olika saker och när vi köper så kan vi göra val. Både jag och du.

I min värld handlar det mindre om hur mycket pengar man har, men mer om vilka val man gör.

Inget mer än att det för mig handlar om att se över sin konsumtion. Den tråden gör mig fundersam. Så jag nämnde den. Du ifrågasatte vad den tråden handlar om. Så jag förtydligade.

Ha-begär och behov är olika saker och när vi köper så kan vi göra val. Både jag och du.

I min värld handlar det mindre om hur mycket pengar man har, men mer om vilka val man gör.

Jag hade inte ens sett den tråden, så jag visste inte att det var nån annan tråd du menade. Därav missförståndet.

Då kanske du skulle fråga dig själv varför det är så viktigt att du gör egna val baserat på vad andra tycker? :) Obs! Detta är inget påhopp! Försöker bara förstå. För att ta mig själv som exempel; jag jobbar i en ekologisk matbutik. Handlar oftast mina grönsaker där, ibland andra saker också. För att jag vill stötta lokala ekobönder osv. Men ibland är kassan skral, kanske var hästen hos veterinären eller vad som helst. Och då får jag väl handla på Lidl. Om någon skulle döma mig för det, är det den personens problem. Jag behöver inte redovisa min ekonomi för någon, tänket jag.

Samma med prylar. Jag hade länge velat ha ett särskilt schabrak till min häst, men kunde inte rättfärdiga för mig själv att lägga ut 70€ på det. Så jag köpte ett begagnat på eBay för 25€. På köpet hade det en roligare färg som inte tillverkas längre.

Tyvärr är det usel självkänsla som gör att jag lyssnar för mycket på andra. Så du har förstås alldeles rätt i att det bästa är att inte bry sig. Om bad andra tycker alltså.

Slut OT.

Eftersom jag startade den tråden..

Mina samlartendenser kom från min uppväxt. Vi hade dåligt med pengar, vi barn gick aldrig hungriga men ibland var det inte mer än så. Mina föräldrar sparade på allt, kunde ju vara bra att ha ifall något gick att laga med prylen och man skulle inte öska.
Mina föräldrar har till exempel alla sina barns kläder sparade sen vi var små.

Så jag fick med mig det tänket när jag flyttade. Man gör sig helt enkelt inte av med saker. Och absolut inte saker man fått av någon.

Sen skaffade jag mig hästar, utrustning böts ut, det mesta behölls ändå. Bra att ha..
Jag såg till att ha allt jag behövde i min lägenhet.
Sen flyttade jag ihop med min man, vi slängde inget utan hade dubbelt av mycket.
Släktingar dog, arveprylar. Etc
Sen har jag även tröstshoppat pga sjukdom, och det tog tid med KBT att inse det.

Det blev alltså mycket prylar tillslut när allt spars och inget försvinner.
Det fungerade bra i ett stort hus men sen flyttade vi till ett betydligt mindre och här märks varenda pryl. Jag mådde inte bra av att ha det så.

Jag har börjat bryta mig loss från mitt prylbehov/beroende. Mycket tack vare just den tråden!
Det tar lång tid att ändra på invanda mönster som präglat ens uppväxt. Men jag börjar få ordning på det.
I år får mina barn varsin julklapp av mig, inget mer.

Det jag vill säga är att allting är inte svart /vitt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4