Det här med pengar

Det jag vill säga är att allting är inte svart /vitt.
Inget är svart eller vitt. :) Framförallt inte på individnivå!

Men övergripande kan man ha funderingar. Jag ser hur en av mina arbetkamrater varje vecka köper något från Piccaboo, som finns alldeles intill jobbet. För att det är "fint" och billigt. Hon är inte ensam. Om det inte fanns människor som hon, så skulle "prylaffärer" inte finnas.

På min lilla ort fanns ett tag flera affärer som sålde "chabby chic"-prylar. Någon måste ju köpa prylarna? Även om affärerna inte blev så väldigt långlivade. Få av sakerna där var bruksföremål.

Så sant!

Jag fascineras av tråden som handlar om att man har för mycekt saker. Personerna som har för mycket saker har ju oftast själva skaffat dem. Det är väl bara att låta bli? Eller?
Det är mitt nyårslöfte att Konsumera mindre. Jag GILLAR att shoppa och får någon slags kick, men det går fort över till dåligt samvete , både slöseri på miljön och pengar. Men det är inte helt lätt att sluta heller, jag går igång på reklam och extrapris osv.. men det går nog om man ger sig fan på det!

Det är mitt nyårslöfte att Konsumera mindre. Jag GILLAR att shoppa och får någon slags kick, men det går fort över till dåligt samvete , både slöseri på miljön och pengar. Men det är inte helt lätt att sluta heller, jag går igång på reklam och extrapris osv.. men det går nog om man ger sig fan på det!
Det liknar ju på något sätt ett missbruk? En kick som efteråt ger olust?

Jag tror att väldigt många får den där shoppingkicken. Men kommer olusten för många, eller fortsätter de flesta tycka att de köpt bra grejor?
Jag kan få den också. Men oftast för riktigt bra bruksföremål eller sådant jag längtat efter länge och till slut får möjlighet att köpa.
(sorry nu blev det OT igen)

Det liknar ju på något sätt ett missbruk? En kick som efteråt ger olust?

Jag tror att väldigt många får den där shoppingkicken. Men kommer olusten för många, eller fortsätter de flesta tycka att de köpt bra grejor?
Jag kan få den också. Men oftast för riktigt bra bruksföremål eller sådant jag längtat efter länge och till slut får möjlighet att köpa.
(sorry nu blev det OT igen)
Absolut! Grejen är att jag ganska. Tas har blivit medveten om konsumtion mot miljö men fortfarande går igång på rea :p jag har inga problem att köpa sånt jag behöver, men jag hade till exempel handlat på HM på black friday, när jag fick hem det rannsakade jag mig och skickade tillbaka nästan allt.

Men att jag har köpt nya ridbyxor, ett nytt innetäcke till hästen då hon nött ut det gamla efter fem år, det känns som väl spenderade pengar. :)

Förstår du hur jag menar? :D

Jag äter vegetariskt/veganskt.
Undviker okynnesshopping, och köper gärna kläder på second hand.
Köper inte nytt (ex teknikprylar) innan det jag har gått sönder.
Bor billigt i liten hyresrätt.
Har inga barn.
Köper gärna storpack toapapper/disktrasor/diskmedel och sådant på typ Ö&B.
Fast summa dras varje månad till sparkonto som jag försöker att inte röra i onödan.

Men visst kan det kännas frustrerande med ekonomin ändå ibland. Särskilt när det kommer oväntade utgifter som tar ett ordentligt bett ur sparkapitalet. Men som anställd med heltidslön kan jag inte klaga.

Däremot har jag vänner med bostadsrätter som är skitstressade nu över eventuell ränteförändring. Har du ensam en månadskostnad för boendet på 10-12 000 finns inte mycket spelrum för inkomstförändringar.

Jag sitter själv med 9500 per månad till boendet. Då är det förvisso en hyresrätt, så inga ovälkomna överraskningar. Men det är klart att det känns.

Just kött behöver inte bli dyrare bara för att det är närproducerat. Vi köpte en halv levande kulting, sambons syster skötte om den och slaktade den, sen betalade vi vad fodret kostat. Det blev billigare än att köpa från affären. Nu förstår ju jag att inte alla bor på landet och har den möjligheten, men det finns fortfarande bönder som säljer köttlådor på liknande sätt, det brukar inte vara så dyrt räknat per kilo. Och så behöver man ju faktiskt inte äta kött varje dag.

Jag har dessutom fått upp ögonen för grönsaksodling hemma i trädgården, riktigt roligt och man vet precis vad det är man stoppar i sig.

Köper hellre kvalitet än billigt för det blir billigare i längden.

Köper gärna begagnat om det jag söker finns att få tag på. Förstår inte alls de som köper splirrans nya bilar men som inte är rika:confused:

Å kläder, ja.. är inte ett dugg modeintresserad och skiter fullständigt i vad folk tycker om det!

3 månadslöner sparade, vad har du fått det ifrån?

Just kött behöver inte bli dyrare bara för att det är närproducerat. Vi köpte en halv levande kulting, sambons syster skötte om den och slaktade den, sen betalade vi vad fodret kostat. Det blev billigare än att köpa från affären. Nu förstår ju jag att inte alla bor på landet och har den möjligheten, men det finns fortfarande bönder som säljer köttlådor på liknande sätt, det brukar inte vara så dyrt räknat per kilo. Och så behöver man ju faktiskt inte äta kött varje dag.

Jag har dessutom fått upp ögonen för grönsaksodling hemma i trädgården, riktigt roligt och man vet precis vad det är man stoppar i sig.

Köper hellre kvalitet än billigt för det blir billigare i längden.

Köper gärna begagnat om det jag söker finns att få tag på. Förstår inte alls de som köper splirrans nya bilar men som inte är rika:confused:

Å kläder, ja.. är inte ett dugg modeintresserad och skiter fullständigt i vad folk tycker om det!

3 månadslöner sparade, vad har du fått det ifrån?

Jag har tyvärr bara en liten frys, så kan inte köpa mycket åt gången. Har tittat på det.
Angående bil så är min ny. Eller ja, jag köpte den när den var 4 månader gammal. Nu är det ingen fancy bil, liten och billig att äga. Anledningen till att jag började köpa nytt var helt enkelt för att gamla bilar inte går att lita på och kan dra iväg alldeles för mycket i trasigheter. Så det var helt enkelt en trygghetsgrej.
Jag läser ofta om att folk anser man ska ha 1-3 månadslöner på ett sparkonto.

Jag sitter själv med 9500 per månad till boendet. Då är det förvisso en hyresrätt, så inga ovälkomna överraskningar. Men det är klart att det känns.
Det är en svettig jävla hyra du har på en person. Jag betalar 7000 och tycker att det är mycket.

Du kan inte tänka dig att bo mindre/längre ut/äldre? Det skulle förmodligen göra underverk med din ekonomi om du fick loss ett par-tre tusen i hyra.

Ja, med liten frys blir det svårt att göra så.

Tycker att det räcker att man gör så gott man kan med de förutsättningar man har, det ska man vara nöjd med.:heart Man kan inte jämföra sig med alla andra hela tiden, då blir man ju knäpp!

Har lite samma problem som @MissFideli dvs liten frys, storstad (innan Bollnäs då) och begränsade förvaringsmöjligheter och därmed ingen möjlighet att köpa storpack, tyvärr. Just nu är frysen så full att jag slängt ut en del på balkongen - kan fö inte rekommenderas när det töar och man glömt en fläsklägg ute. Det är en stor svart kråka som är otroligt intresserad av balkongen plötsligt, till kattens stora förnöjelse och förstod inte varför förrän idag. Förbaskade icke-Bollnäs vinter :meh:

Visst, jag har också fallit för retail therapy även om jag i perioder/år i princip inte köper någonting nytt alls. Vissa saker våndas jag över i månader, som tex att köpa en ny mikro. Det tog över ett år efter att min gamla gick sönder och behövdes lite pepp av @athena_arabians för att jag till sist gjorde slag i saken. Och mikron är verkligen något jag tidigare använt flitigt. Däremot kan jag ibland bli lite galen. Tex eftersom jag firar jul hemma ville jag ha en liten minigran till mig och katten. En plast sådan. Sagt och gjort. Men nej sedan 'måste' jag köpa till separat julgransljus, kulor, glitter osv. Så typiskt mig. Det bara ska vara rätt och då bryr jag mig inte om hur mycket det kostar. Sedan finns det livsfarliga affärer som jag behöver undvika. Clas Ohlson älskar jag och varje gång jag går in dit, även om jag vet den exakta enda prylen jag ska ha så slutar det alltid med att jag kommer ut med en massa annat. :nailbiting:

Det är en svettig jävla hyra du har på en person. Jag betalar 7000 och tycker att det är mycket.

Du kan inte tänka dig att bo mindre/längre ut/äldre? Det skulle förmodligen göra underverk med din ekonomi om du fick loss ett par-tre tusen i hyra.

Valmöjligheterna är inte stora någonstans. Många av de billigare hyresrätterna renoveras upp och får hyror i klass med nybyggen. Sen jobbar jag jäkligt off, Vaxholm är vackert men ligger på sidan av. Så flytta från Täby skulle ge längre åktider till jobbet. Jag hoppa ju kunna köpa hus nästa år och hamnar då väldigt tokigt till mot jobbet, men hoppas kunna sänka boendekostnaden så pass mycket att jag ändå tjänar på det. Och i lugn och ro kan börja prata med andra operatörer.

Jag handlar inte så mycket av värde, dvs kläder och liknande. Nu senaste året har jag haft en hel del veterinärkostnader, men jag hoppas efter ett återbesök i februari att det ska lugna sig ett tag.

Nu kommer jag dessutom att sluta på mitt extrajobb, så nu blir det verkligen att försöka minska ner för att ändå kunna spara till huset. Dock ger det mig mer tid till promenader (gratis) och att försöka laga mat själv. Förhoppningsvis blir personalläget på jobbet så dåligt igen att man kan jobba lite extra där istället :cool:

Nästa år ska jag göra ett aktivt försök till mindre konsumtion av nödiga prylar. Ska tänka efter en extra gång innan jag köper något, såväl mat som kläder och annat.

Jag har avsagt mig julklappar detta året och folk har faktiskt lyssnat!
Å barnen har vi minskat till ca hälften. Nästa år satsar vi på ännu mindre. Då är dom så stora att dom dessutom kommer uppskatta att få en upplevelse istället för prylar :)
Vill verkligen förändra hela familjens köpebeteende lite till så ska ge det en rejäl satsning :)

Vi kör nått liknande med syskonbarnen. De får saker som de behöver och som vi vet kommer användas. Yngsta som är 3,5år älskar gunghästen som är 25+ men som gett upp nu, så hon får en ny. Men vi undviker köpa dockor, bilar och den typen av leksaker för dels så har de redan mycket sådant och sen är det roligare att ge dom en upplevelse, vilket de uppskattar också.

Sen brukar jag köpa begagnade kläder och uteställ. Alla parter blir nöja, min plånbok, säljaren och barnen som ska använda det :banana:

Rent krasst är det inte speciellt bra för ekonomin att ha många djur. Tyvärr.
Boendet i storstadsregionerna är inte alls en rolig puck. Jag har löst det med inneboende, eftersom ett singelhushåll är så mycket dyrare att dra runt.

En extra frys för att kunna bunkra när det är billigt är ett klassiskt studentknep. Det mesta går att lösa, men det kräver ju en del jobb.

Att "bara ha" tror jag faktiskt är en situation som är få förunnade, men det är lätt att glömma eftersom man inte ser vad andra prioriterar bort. Vi har också tagit en hög konsumtionsnivå för given. Min farmor hade aldrig drömt om att köpa läsk annat än till stora högtider, och söndagssteken var just söndagsstek, inte fina styckningsdetaljer varje dag...

Jag tror att jag förstår hur du menar. Klart att man vill göra "allt rätt". För djuren, miljön osv. Det behöver ju inte handla om att andra har åsikter som att man tar in information och att det ÄR svårt att göra allt rätt.
Jag tror man får försöka göra så gott man kan, och sen hitta ett lugn i att det är gott nog. Göra genomtänkta val som man sen kan stå för. Inte för andra, utan mot sig själv.

Eftersom jag startade den tråden..

Mina samlartendenser kom från min uppväxt. Vi hade dåligt med pengar, vi barn gick aldrig hungriga men ibland var det inte mer än så. Mina föräldrar sparade på allt, kunde ju vara bra att ha ifall något gick att laga med prylen och man skulle inte öska.
Mina föräldrar har till exempel alla sina barns kläder sparade sen vi var små.

Så jag fick med mig det tänket när jag flyttade. Man gör sig helt enkelt inte av med saker. Och absolut inte saker man fått av någon.

Sen skaffade jag mig hästar, utrustning böts ut, det mesta behölls ändå. Bra att ha..
Jag såg till att ha allt jag behövde i min lägenhet.
Sen flyttade jag ihop med min man, vi slängde inget utan hade dubbelt av mycket.
Släktingar dog, arveprylar. Etc
Sen har jag även tröstshoppat pga sjukdom, och det tog tid med KBT att inse det.

Det blev alltså mycket prylar tillslut när allt spars och inget försvinner.
Det fungerade bra i ett stort hus men sen flyttade vi till ett betydligt mindre och här märks varenda pryl. Jag mådde inte bra av att ha det så.

Jag har börjat bryta mig loss från mitt prylbehov/beroende. Mycket tack vare just den tråden!
Det tar lång tid att ändra på invanda mönster som präglat ens uppväxt. Men jag börjar få ordning på det.
I år får mina barn varsin julklapp av mig, inget mer.

Det jag vill säga är att allting är inte svart /vitt.

Det där har jag funderat en del på. Att självmant välja att ha minimalt med prylar och inte spara på " bra att ha-grejer" kräver nästan ett välfyllt bankkonto så att man kan köpa det som fattas när/om det behövs.

Till ts; Sluta bry dig så mycket om vad andra tycker. I olika ekonomiska lägen har man möjlighet att gör olika val och prioriteringar. Numera unnar jag mig själv att köpa närodlat och ekologiskt, som student med häst köpte jag den absolut billigaste maten för att ha råd med hovslagare.

Ang mat och vissa saker kan jag tipsa om Reko som finns runt om i landet. Reko
är alltid närproducerat, oftast billigare kg-pris och ibland möjlighet att beställa precis så mycket man vill ha. Jag har tex lagat kaningryta för 6 personer, riktig lyxmat, för ca 200kr totalt inkl tillbehör. Strutskött, betor, korv mm finns där man kan fråga om slakt, transporter och innehåll.

Ang mat och vissa saker kan jag tipsa om Reko som finns runt om i landet. Reko
är alltid närproducerat, oftast billigare kg-pris och ibland möjlighet att beställa precis så mycket man vill ha. Jag har tex lagat kaningryta för 6 personer, riktig lyxmat, för ca 200kr totalt inkl tillbehör. Strutskött, betor, korv mm finns där man kan fråga om slakt, transporter och innehåll.

Jag har tittat på Reko, men backat på priset. 3 ggr så dyrt än vanlig, så jag har inte köpt kyckling alls.

Ett par billiga laxbitar, vitvins sås, ett par potatisar , grönsaker och en flaska vitt vin (- det som gick åt till såsen) 2 pers ca 70:- Billigt ? men gött :) ..julmaten blir vi serverade i morgon...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve