Det här med pengar

MissFideli

Trådstartare
Mat vill man ju helst köpa så man vet att djuren har haft det så bra som möjligt. Helst från gårdsslakterier och liknande. Vilket ju så klart blir mycket dyrare än att köpa importerat. Eller så vill man såklart köpa mat där man vet att våra svenska bönder får så mycket det går för det dom säljer. Vilket innebär dyrare.
Saker vill man helst köpa från ställen där de är tillverkade under kända förhållanden (dvs utan gift och med skäliga löner) vilket så klart gör att priserna på sådana blir högre än för de som inte bryr sig om sina underleverantörer.
Andra saker vill man ju helst ska hålla en bra kvalitet, vilket såklart också gör det dyrare. Och man får skylla sig själv i allas ögon om man köper billigare.
Hyran blir hög eftersom hyresvärden såklart måste kunna gå med vinst.

Utöver det ska man helst spara ihop till 3 månadslöner på kontot, samtidigt som arbetsgivaren håller ens lön på minimum. Och då tjänar jag i grundlön inte direkt dåligt.

Det känns lite som att det blir för dyrt att leva?

Maten kan jag inte göra nått åt av personliga skäl.

Men det var mest en reflektion, köper man inte rätt saker så får man skit av andra. Och av förklarliga skäl är ju rätt saker oftast dyrare.

Maten kan jag inte göra nått åt av personliga skäl.

Men det var mest en reflektion, köper man inte rätt saker så får man skit av andra. Och av förklarliga skäl är ju rätt saker oftast dyrare.

Personligen skiter jag fullständigt i vad andra tycker då jag inte sitter på obegränsat med pengar.

När det kom till mat köpte jag storpack och skar upp i mindre portioner och frös in. Lagade mat till mig själv och hade matlåda så även om jag köpte närproducerat/svenskt så sparade jag pengar genom att inte äta ute varje dag.

Saker/kläder/hästgrejer köpte jag med kvalitet/dyrare men det höll ju längre också. Slutade köpa 'massa onödigt skit' till hästen utan bara när jag verkligen behövde något.

Jag kunde ändå spara flera tusen i månaden även efter betalat av avgifter och lån på bil/bostadsrätt och jag hade verkligen ingen superlön även om den inte var dålig heller

Fast vad har "andra" att göra med vad du äter eller har på dig eller vilka prylar du har? Tror att jag inte riktigt förstår frågeställningen. Menar du att folk gnäller om du inte har t ex senaste modet i kläd/prylväg? Jag hade nog kontrat med "varför skulle jag köpa X bara för att?". Vad gäller mat håller jag med övriga. Mindre/inget kött, köp regionalt och efter säsong. Jag tjänar riktigt lite pengar, men gillar som tur är rotfrukter och potatis. ;)

Jag förstår nog inte heller problemet. Jag bryr mig inte om vad andra säger om vad jag köper. Jag försöker hålla nere konsumtionen till ett minimum och köper helst begagnat. Jag jobbar bara 60 % av olika anledningar så jag tjänar inte många kronor alls.Jag kan inte heller spara några större summor tyvärr men mina barn saknar inget och jag har till och med en gammal bil som håller än.

Mat vill man ju helst köpa så man vet att djuren har haft det så bra som möjligt. Helst från gårdsslakterier och liknande. Vilket ju så klart blir mycket dyrare än att köpa importerat. Eller så vill man såklart köpa mat där man vet att våra svenska bönder får så mycket det går för det dom säljer. Vilket innebär dyrare.
Saker vill man helst köpa från ställen där de är tillverkade under kända förhållanden (dvs utan gift och med skäliga löner) vilket så klart gör att priserna på sådana blir högre än för de som inte bryr sig om sina underleverantörer.
Andra saker vill man ju helst ska hålla en bra kvalitet, vilket såklart också gör det dyrare. Och man får skylla sig själv i allas ögon om man köper billigare.

Utöver det ska man helst spara ihop till 3 månadslöner på kontot, samtidigt som arbetsgivaren håller ens lön på minimum. Och då tjänar jag i grundlön inte direkt dåligt.

Frågeställningen är alltså egentligen vad andra har för åsiker om ditt leverne? Vad man enligt andra "bör"?

Att leva gott och göra smarta klimatval handlar inte om pengar. Det handlar verkligen bara om val.

Om du har en bra lön är du oerhört priviligierad.
Alla vill vi ha mer pengar. Både den riktigt fattiga och även den rika. Det finns få som har nog med pengar.

Mycket vill ha mer. Är det inte detta som ditt inlägg handlar om?

Jag har levt på i stort sett ingenting. Det gick utmärkt.
Nu har jag en helt normal lön. Det går bra.
Men min noja över pengar och ekonomi är den samma. "Tänk om... "

Fast alltså, köper man bra grejer behöver man mer sällan köpa nytt, alltså sparar man på det även om det för stunden är dyrare, men det håller längre. När jag slutade med billigare hundmat så blev det bara runt 300kr dyrare i månaden och det var det värt då hunden mår bättre och tycker om sin mat. Jag fick bara helt enkelt dra in på lite till mig själv som att tex inte köpa en redbull varje dag.

Tror man måste kunna skilja på vad man måste ha och vad man vill ha i livet. Prioritera rätt helt enkelt om man vill kunna spara något. Det är inte svårare än så egentligen. Men ofta blir det ju så att ju mer pengar man får in desto mera gör man av med. Man börjar leva efter sina tillgångar vilket ju är hyfsat naturligt.

Största insatsen vi kan göra är att konsumera mindre.

Jag är jätteförbannad på att jag tvingades köpa ny mobiltelefon nu, för att bankID slutar stödja det operativsystem som min "gamla"(tre år) körde. Det vill säga jag måste lägga ut massa pengar på att köpa en teknikpryl med allt det innebär av gruvdrift osv, fast jag redan har en fullt fungerande sen innan. För att det är en nödvändighet för mig att kunna sköta betalningar och bankäranden via mobilen.

När jag gnäller över detta så svarar jättemånga "Ja men om den är SÅ gammal så var det väl ändå dags att köpa en ny?"

Vi har vant oss till en helt absurd konsumtionsnivå, något som vi MÅSTE förändra.

Jag äter vegetariskt/veganskt.
Undviker okynnesshopping, och köper gärna kläder på second hand.
Köper inte nytt (ex teknikprylar) innan det jag har gått sönder.
Bor billigt i liten hyresrätt.
Har inga barn.
Köper gärna storpack toapapper/disktrasor/diskmedel och sådant på typ Ö&B.
Fast summa dras varje månad till sparkonto som jag försöker att inte röra i onödan.

Men visst kan det kännas frustrerande med ekonomin ändå ibland. Särskilt när det kommer oväntade utgifter som tar ett ordentligt bett ur sparkapitalet. Men som anställd med heltidslön kan jag inte klaga.

Däremot har jag vänner med bostadsrätter som är skitstressade nu över eventuell ränteförändring. Har du ensam en månadskostnad för boendet på 10-12 000 finns inte mycket spelrum för inkomstförändringar.

Fast alltså, köper man bra grejer behöver man mer sällan köpa nytt, alltså sparar man på det även om det för stunden är dyrare, men det håller längre. När jag slutade med billigare hundmat så blev det bara runt 300kr dyrare i månaden och det var det värt då hunden mår bättre och tycker om sin mat. Jag fick bara helt enkelt dra in på lite till mig själv som att tex inte köpa en redbull varje dag.

Tror man måste kunna skilja på vad man måste ha och vad man vill ha i livet. Prioritera rätt helt enkelt om man vill kunna spara något. Det är inte svårare än så egentligen. Men ofta blir det ju så att ju mer pengar man får in desto mera gör man av med. Man börjar leva efter sina tillgångar vilket ju är hyfsat naturligt.

Tänker så också, prioriteringar. Jag vill äta bra producerad och näringsrik mat. Min plan för nästa år är att äta mestadels veganskt, och vill jag unna mig kött så blir det en dyr bit från viltdisken eller någon gård i närheten.

Gällande kläder så har jag turen att uppskatta en klassisk look. Det innebär att mina kläder inte går ur tiden särskilt snabbt. Jag har exempelvis en svart dubbelknäppt ullkappa med guldknappar som är inne på sitt sjätte år nu.

Min stora utmaning är fest och resor vs. sparande. Eftersom nästa år blir ett spar-år så har jag bestämt mig för att sluta köpa drinkar och bara köpa vin, öl eller cider ute. Inte köpa vickning ute utan se till att jag har det hemma. Inte ta taxi, jag bor trots allt 4 tunnelbanestationer från där vi brukar vara ute. Resa i sommar blir antingen Sydostasien, Bulgarien eller Ungern så jag inte behöver spendera allt för mycket pengar på semestern. Håller jag mina prioriteringar bör jag kunna spara 2,5 månadslön under nästa år :)

Största insatsen vi kan göra är att konsumera mindre.

Jag är jätteförbannad på att jag tvingades köpa ny mobiltelefon nu, för att bankID slutar stödja det operativsystem som min "gamla"(tre år) körde. Det vill säga jag måste lägga ut massa pengar på att köpa en teknikpryl med allt det innebär av gruvdrift osv, fast jag redan har en fullt fungerande sen innan. För att det är en nödvändighet för mig att kunna sköta betalningar och bankäranden via mobilen.

När jag gnäller över detta så svarar jättemånga "Ja men om den är SÅ gammal så var det väl ändå dags att köpa en ny?"

Vi har vant oss till en helt absurd konsumtionsnivå, något som vi MÅSTE förändra.
Håller så mycket med om detta. :up:

För att inte tala om aspekten om hur exkluderande det blir för folk som inte har överskottet att köpa dessa onödiga nya prylar så ofta - för att få tillgång till fundamentala samhällsfunktioner som t.ex. att betala räkningar

Okej, detta blev inte alls som jag tänkt mig. Nu börjar vissa hitta på saker om mig och tråden och sånt går jag inte med på.

Jag känner att jag uppenbarligen inte kan få fram hur jag menar och då är det ingen idé att försöka.

Okej, detta blev inte alls som jag tänkt mig. Nu börjar vissa hitta på saker om mig och tråden och sånt går jag inte med på.

Jag känner att jag uppenbarligen inte kan få fram hur jag menar och då är det ingen idé att försöka.

Jag förstår hur du menar. När man väl ska köpa något så ska det vara rättvisebehandlat på alla plan - rätt kött, rätt kläder, rätt bil m.m.

Och nej, alla har inte råd med det så man får köpa det man prioriterar mest och tänka att man bidrar så gott man kan.
Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve