Det här med övergångar, övas det på det?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har i helgen tittat på x antal ritter i LB:1, ponnyklasser. De flesta av ponnyerna går i ändamålsenlig form och ser "trevliga" ut men så kommer det här med snett igenom i mellangalopp - övergång till arbetsgalopp och sedan trav. Nu är jag ingen domare, men i mina ögon gjorde de flesta inga som helst upptagningar utan det blev galopp-slängtrav + andra varianter. Övas det för lite på detta med upptagning innan hörnet?

Jag tyckte iaf att många av ryttarna skulle behöva rida med lite fler "nyanser" i sin ridning.

Sv: Det här med övergångar, övas det på det?

Det tycker jag är ett vanligt fel inte bara bland ponnyklasser, utan rakt igenom i lägre klasser, tror det är en kombination på för lite övning samt styrka, mina övergångar var för ett tag sedan katastrof men min tränare hade små käcka tips som gör att det i kombination med mer styrka har blivit mycket bättre.

Det tycker jag är ett vanligt fel inte bara bland ponnyklasser, utan rakt igenom i lägre klasser, tror det är en kombination på för lite övning samt styrka, mina övergångar var för ett tag sedan katastrof men min tränare hade små käcka tips som gör att det i kombination med mer styrka har blivit mycket bättre.

Vad var det för tips som tränaren kom med ???:bump:

Det är inte bättre på storhästarnas sida, snarare värre, ponnyryttarna rider över lag bättre än storhästryttarna i klasser från LC-LA.
Men visst slarvas det, eller så vet dom helt enkelt inte bättre/har kommit så pass långt att de kan använda större register av ponnyn. Själv hade jag ju inget väl än att rida så noga som det bara gick, har man en gångartslös ponny så har man och då plockar man mycket poäng på att rida riktigt bra vägar o.s.v.
Men i de lägre klasserna handlar det ju oftast om yngre barn som är orutinerade, mycket nervositet m.m.
Kan jämföra mina ritter jag har bandade, LA:1 i maj och LA:1 i september var som natt och dag t.ex., jag hade lärt mig att göra halvhalter på tävlingar och göra bra upptagningar m.m.

Jo, jag vet att det är barn ;) Knopp och kropp hänger ju inte alltid ihop, ridningen blir ju ibland därefter. Men jag blev förvånad över att inte fler rider mer nyanserat, de sitter fint och hästen går i form - men upptagningar var det inte många som gjorde.

Det är det inte många vuxna som gör heller, jag lovar att barnen på motsvarande nivå rider bättre. Det är som natt och dag att gå från ponny till storhäst :crazy:
På ponnytävlingar kan man på något vis se vilka som kommer vinna/placera sig, på storhäst så får man tydligen ha omslag och studs inblandat och tappa tyglarna i traven och ändå placera sig.
Gud så anti jag var ikväll, haha.

Kan inte annat än hålla med, våra storhästar placerar sig i LA-klasser på typ 55 % medan det krävs för 60 % för att placera sig på ponny :crazy:

Tävlat mkt lokalt på ponny och kan inte annat än hålla med. Många tränare "hoppar" över den biten (därför jag höll på att byta stup i kvarten) och verkar ha som mål att deras ponnyelever ska lära sig skänkelvikningar och förvänd galopp så fort hästen går i form. Alla mellanting glöms bort. Det blir ingen skillnad i ökningarna, vare sig i trav eller galopp. Vet inte hur det är på stor häst. Har inte tävlat min ännu.

Håller med Breccia om att det inte är bättre på häst sidan, snarare sämre. Tycker iofs att det är dålig standard överlag på tävlingar. Saker som form, lösgjordhet, övergångat etc har prioriterats bort och istället råder känslan av att "bara att få vara med är ju kul" :cool:

*knapplån*
Jag har inte påstått att de som rider häst är bättre på detta, men där har jag inte sett tillräckligt många ekipage för att uttala mig om standarden...Kanske alla borde lära sig rida mer nyanserat?

Nu tävlar jag inte ponny :D :angel: men jag kan lugnt säga att jag nog tränar för lite övergångar. Har blivit bättre på det dock.

Det är ju faktiskt svårt att rida bra korrekta övergångar och det krävs en del att få till, särskilt från galopp.

De flesta borde nog träna mer på det tror jag om jag ska vara ärlig.

Det bara trillade in i inlägget eftersom du specifikt skrev ponnyryttare, om du jämför med storhästekipagen på samma nivå kommer du förstå vad jag menar.

När jag var yngre och red B-ponny så var det inte mycket övning
på övergånger m.m.

Men nu när jag rider D-ponny så fick jag höra idag (ungefär)
"övergångar är guldvärt men just nu måste du vara kvar i samma
gångart längre och rida mer nyans skillnad i den."

Just för att det vi övat mest på har varit övergånger :p Så det har
blivit så att det blir lite missförstånd mellan mig och pållan nu när
vi ska börja samla och matte gör fel och så tror hon att det tex är
en övergång ner till trav. Men det blir bättre och bättre och hon
lyssnar verkligen tack vare övergångarna :bow:

Jag tror att det lätt blir så att folk satsar i mellangångarterna och sedan inte hinner ta tillbaka = orutin.

Håller med Breccia.
Det är ofta ett stort problem vilket är himla tråkigt eftersom övergångarna har en så viktig roll i utvecklingen. De bygger upp styrka på ett bra sätt, men sen är de inte alltid lätta att lära sig om inte hästen kan från början. Och att sen tränarna gärna hoppar över det tycker jag är riktigt dålig stil! Hur ska man klara av en bra förvänd galopp om man inte kan variera hästens tempo liksom?
Man blir ledsen ibland av att se sådant faktiskt :crazy: , inte för att hästen mår dåligt utan för att en så pass ansvarsfull person som en dressyrtränare ens kan tänka tanken att hoppa över en sådan stor grundsten..

Det är inte säkert att tränaren hoppat över det, men ryttaren kanske hoppar över såna "onödiga grundövningar" hemma. Känner jag igen själv, jag har tänkt "äsch det löser vi sen" och tränat på svårare rörelser, många gånger.

Som när man bygger hus och lämnar allt "småskräp" till sist och sen blir det aldrig av, för huset funkar ju ok ändå, men när man väl gör det så har det en ENORM betydelse för helhetsintrycket.

Övergångar är ju just ett sådant moment som visar om ridningen inne på banan inte fungerar som den ska. På LB-nivå är det fortfarande mga orutinerade ekipage som är ute och tävlar, och för dem brukar just övergångarna vara väldigt avslöjande. Vissa har problemet att hästen ligger på lite för mkt pga av att ryttaren är lite för passiv i ridningen inne på banan och för vissa fattas framåtbjudningen. Och vid bägge förhållandena så blir just övergångarna mkt svåra att få till...

Så att det är så dåligt på tävling tror jag inte beror på att det tränas för lite utan för att ryttaren inte riktigt har kommit till ridning ännu inne på banan.

För att sedan få till riktigt bra övergångar krävs det kanske mer träning överlag, men nu syftade jag på varför så mga gör "katastrof"övergångar.

Förlåt att jag flyter iväg lite här men för mig känns det hopplöst med övergångarna! Från trav till skritt blir det direkt tvärstopp nästan och det samma gäller galopp till trav.. jag blir galen.. provar hur mkt som helst att driva in i avsaktningen men det funkar bara inte, samma sak när man ska göra halt från skritt så tvärstannar hon direkt och slänger fram huvudet som en giraff. :crazy:
Vad ska man göra? :confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat