Det här med oregelbunden träning

Nikki o Fabian

Trådstartare
*Vad anser ni är oregelbunden träning?
*Tar en häst skada av att vila två dagar på raken?/ha två vilodagar per vecka?
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

*Vad anser ni är oregelbunden träning?
- Ska man träna hårt tycker jag att man ska träna regelbundet.

*Tar en häst skada av att vila två dagar på raken?/ha två vilodagar per vecka?
- I perioder tror jag att det kan vara bra för en häst att vila två dagar på raken/flera dagar i veckan. Framför allt när man håller på att lär in något nytt. Hästen får då en chans att samla tankarna och ta det till sig. Sen beror det ju väldigt mycket på individen hur den ska motioneras. Jag har en pigg häst som mår bäst av att gå mycket och få någon lugnare dag ibland, medan min kompis häst nästan måste vila två dagar i veckan för att orka med de hårda träningarna.
Individanpassning är viktigast av allt enligt mig. :)
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Det beror heöt på vad du menar me oregelbunden träning, att skritta i skgen två-tre dagar i veckan i flera veckor och sedan få för sig att träan ett hårt pass för tränare är väl inte det mest lyckade.
Inget att rekomendera.

Men nej en häst tar inte skada av att ha två vilodagar per vecka inte heller att de "sitter ihop".
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Kan ju svara själv.

Oregelbunden träning för mej är när hästen får stå var o varannan dag och när den väl går så är den ute o galloperas mycket, hoppas mycket osv.
Eller att hästen får stå ex tre dagar för matte/husse jobbar o har inte tid, sen kommer tiden till helgen o då är det ut i skogen på långturer, träning på volten osv.

Jag fick jätte dåligt samvete idag när jag lät Fabbe vila med tanke på att jag redan idag vet att jag inte kommer hinna motionera honom imorgon.
Så tanken slog mej, kommer han må dåligt av att vila två dagar på raken????:crazy:

Nu tänker jag inte på hans huvud utan mer på benen, muskler osv. Kan man köra/rida som vanligt efter två dagars vila eller bör man ta ett skritt pass ut i skogen?

Har alltid sett till att han ska gå 6 dagar/vecka med varrierande arbete, men nu på senare tid har det blivit två vilodagar ibland pga mitt(inte ointresse) men det blir lite "tråkigt" i längden att alltid vara ute i skogen. Förut kunde man ju rida till ridhuset eller vara på volten, sen hade jag Martin som red en dag/vecka.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

jag tror att hästen mår dåligt av att stå hela veckorna o flåridas på helgerna.
Men jag tror inte de mår dåligt av att stå två dagar i rad, Totte gör det ganska ofta pga av mitt jobb, ibland börjar jag 07.30 dag ett o slutar 20.00 dag två, omöjligt att rida då.
Jag försöker rida två dagar sen en vilo dag för att han ska hinna återhämta sig ordentligt.
När han stått två dagar rider jag lite enklare dag tre ett normalt/lite hårdare pass dag tre o vila igen dag 4
fyra.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Våra hästar som jag tycker tränas regelbundet, tränas max varannan dag + tävlingar.
Några tränas endast tre dagar/v.
Har aldrig varit för att träna varje dag. Däremot kan jag lägga in en dag mellan träningarna med att skritta ut en sväng i skogen, men det klassar jag inte som träning.

Våra hästar fungerar fint på det, och vi har inte speciellt mkt skador. Alltså inte flera än vad som är normalt för våran gren.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Våra hästar som jag tycker tränas regelbundet, tränas max varannan dag + tävlingar.
Några tränas endast tre dagar/v.
Har aldrig varit för att träna varje dag. Däremot kan jag lägga in en dag mellan träningarna med att skritta ut en sväng i skogen, men det klassar jag inte som träning.

Våra hästar fungerar fint på det, och vi har inte speciellt mkt skador. Alltså inte flera än vad som är normalt för våran gren.

Det är ju oxå en viktig del kom jag på, att berätta vad träning är för dej/din häst.

När jag säger träning o det gäller Fabbe så har vi inga tävlings ambitioner och vi ska köra mer än rida. Vårat ändå mål är väl att köra brölopp o liknande någon dag. Så våran träning består mycket utav psykträning/miljöträning, och att få till bra flås och en stark häst i kroppen som ska klara av att dra tungt i vilken miljö som helst.

Prata med en i stallet idag om det o hon tog upp sitt fullblods liv när hon tränades för galoppen, då kunde dom trava konstant i 50 min:eek: Snacka om vältränad.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

jag tror att hästen mår dåligt av att stå hela veckorna o flåridas på helgerna.
Men jag tror inte de mår dåligt av att stå två dagar i rad, Totte gör det ganska ofta pga av mitt jobb, ibland börjar jag 07.30 dag ett o slutar 20.00 dag två, omöjligt att rida då.
Jag försöker rida två dagar sen en vilo dag för att han ska hinna återhämta sig ordentligt.
När han stått två dagar rider jag lite enklare dag tre ett normalt/lite hårdare pass dag fyra o vila igen dag fem

var tvungen att ändra lite, jag kan ju inte stava :o
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Det är när man låter hästen stå tre-fyra dagar, sen flårider i två, låter dom stå igen osv....

Att ge hästen många vilodagar är bara bra. Men man kan ju inte rida skiten ur den dom dager man rider...

Min häst rids inte varje dag, men försöker att inte låta honom vila mer än två dagar i rad. Ofta så rider jag i två eller max tre dagar, sen vilar han en el två.. Hästen bygger jättebra musklar med varannandags träning.

Rider dressyr och jobbar mest i skritt efter vilodagar, eller så rider jag ut i skogen och skrittar och travar lite.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

jag gör ungefär som dig..

Min pålle behöver vara igång för att inte bli knäpp, men han behöver samtidigt vila med jämna mellanrum (ca var 3:e-4:e dag) för att han skall hänga med i utbildningen..

Provade ett tag med att "bara" ha en vilodag i veckan och alltid samma, och det resluterade i en övertränad häst som var konvalecent i 2 månader...

För mig är det viktigt att se till individen. Med denna pålle är vi inne i en utvecklingsfas. Hittar knappar, styrka och steg i trappan som vi inte ens varit i närheten av tidigare.. Och på grund av det har jag ändrat hans vilodagar så att det funkar för pållen, samt att jag har ändrat hela sättet att rida. Skrittar tex alltid ut minst 1 dag i veckan. Bara skritt. Sen när jag rider dressyr så kan det tex räcka med 30 min för att få ut resultat, och då rider jag ut en sväng efter det...

Med min förra pålle var det möjligt att rida 6-7 dagar i veckan utan problem. Eller ha dressyrpassen i 1.5 timme.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Oregelbunden träning för mej är när hästen får stå var o varannan dag och när den väl går så är den ute o galloperas mycket, hoppas mycket

Nu tänker jag inte på hans huvud utan mer på benen, muskler osv. Kan man köra/rida som vanligt efter två dagars vila eller bör man ta ett skritt pass ut i skogen?

Fast jag anser att man många gånger bara bör rida varannan dag, just för att kroppen och musklerna skall ha tid att återhämta sig.

Efter 2 dagars vila tycker jag gott man kan rida som vanligt. Efter hårdare ansträning behövs det enl. mig iaf 2 dagar innan musklerna är helt återhämtade. Naturligtvis ska hästen gå i hagen så mkt som det bara är möjligt (helst dygnet runt, -lösdrift) hela tiden. Skrittpromenader i skogen är också bra.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Fast jag anser att man många gånger bara bör rida varannan dag, just för att kroppen och musklerna skall ha tid att återhämta sig.

Efter 2 dagars vila tycker jag gott man kan rida som vanligt. Efter hårdare ansträning behövs det enl. mig iaf 2 dagar innan musklerna är helt återhämtade. Naturligtvis ska hästen gå i hagen så mkt som det bara är möjligt (helst dygnet runt, -lösdrift) hela tiden. Skrittpromenader i skogen är också bra.

Det är inte bara enligt dig att muskler ska återhämta sig 48 timmar, det är fakta och gäller även människor. När man tränar hårt bryter man ner musklerna och "tvingar" dem att bygga upp sig igen. Därför behöver de tid emellan, annars bryter man bara ner. Däremot delar jag inte din uppfattning om att man bara ska rida varannan dag. Om man kör hård styrke- eller konditionsträning är det bra att skritta/vila för att musklerna ska bygga upp sig, men annars behöver de inte den vilan.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

nej, jag tror absolut inte att en hast tar skada av att sta i tva dagar, speciellt inte om den far ga i hagen o rora lite pa sig.

tank dig sjalv - om du tranar regelbundet ar det bra att ha lediga dagar for att lata kroppen vila, men du reglerar arbetet beroende pa hur arbetet sett ut dagarna innan/efter.

sjalv sa rider jag en hast dar jag forsoker komma fram till vad som ar bra for den. det ar ett relativt underligt musklat fullblodssto pa 10-11ar. hon ar typ felvand ;) dvs underhals, mage o mkt muskler pa baken, men knappt nagra alls pa overdelen av hals, rygg, rumpa o definitivt ingen overlinje att tala om. daremot har hon kondition sa det racker o blir over.

sa hon behovs ridas nastan varje dag, annars blir hon antingen total-loj o gar o snubblar eller ser spoken o hoppar omkring. men iomed att hon inte ar sa valmusklad vill jag ta det lite piano for att inte fa nagon sorts overanstrangning, utan ge henne tid att bygga muskler o bli stark. (vi har knappt nagon uteridning har, o inga klattringsmojligheter att komma med).

om hon har statt en dag tar jag det forsiktigt med hur jag rider o inte sa mycket galopp men garna en hel del trav, jobbar i stadig, lugn trav i form, nastan lite unghastridning (hon ar lite stelare i hoger bak sa vanstergaloppen kan bli lite miffad ibland, darfor prioriterar jag att hasten ar jamn o rak o jag skippar galoppen and att den forsatter sig i en sned form pga mindre styrka i galoppen i ena varvet). har jag ridit hart en dag jobbar jag mycket i skritt nasta, men mer rorelser, flyttningar et c.

detta gor jag mycket for att hon i borjan visade rejal stelhet i hoger bak (hogt upp) dagen efter hart arbete. nu borjar det bli battre och hon visar bara pyttelite dagen efter hart arbete, nagot som forsvinner nar hon varmt upp och ar helt borta nasta dag.

sa bara man ar lyhord till hur mycket hasten har abetat och anpassar ridningen darefter sa (hoppas jag) tror jag bara de mar bra av att sta en dag eller tva.

o, vad langt det blev (jag har uppenbarligen trakigt pa jobbet! ;) )

ps (hasten blivit undersokt av vet, kiropraktor, fatt sadeln fixad o ska ha tandlakare i december som sista grej pa checklistan - hon ar frisk o far komplimanger for att hon ror sig trevligt, daremot har hon inte blivit riden i en konsekvent valarbetande form det senaste aret)
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

på min praktik (en av sveriges ledande travtränare) så tränades hästarna måndag, onsdag, fredag +/- snabbjobb på banan och träning.

de flesta tränades alltså 3 dagar och vilade 4. antingen kördes de lite långsamare på slingan i 20 minuter, eller så går de olika backheat som varar ca 1 timma - 1½.

de har många bra elithästar..

och hästarna orkar otroligt mkt, är vältränade och mår alldeles utmärkt! :)
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Det är ju oxå en viktig del kom jag på, att berätta vad träning är för dej/din häst.

När jag säger träning o det gäller Fabbe så har vi inga tävlings ambitioner och vi ska köra mer än rida. Vårat ändå mål är väl att köra brölopp o liknande någon dag. Så våran träning består mycket utav psykträning/miljöträning, och att få till bra flås och en stark häst i kroppen som ska klara av att dra tungt i vilken miljö som helst.

Prata med en i stallet idag om det o hon tog upp sitt fullblods liv när hon tränades för galoppen, då kunde dom trava konstant i 50 min:eek: Snacka om vältränad.

Det är ju helt rätt tänkt. Jag tycker ingen häst tar skada av att bli riden/körd varje dag, om man kräver därefter.
Men våra ska prestera och då kan man inte "slita" på dem varje dag. Dels med risk för att trötta ut dem psykiskt och dels för att man inte vill ha slit skador på dem.
Man ser tyvärr för många som kommer hem efter en träning och det inte gått bra.... så tränar man mera och hårdare, men det är inte alltid det är det som behövs.

Vet om en tränare (trav då) som åkte runt till många av dessa som tränar livet ur sina hästar. Han köpte dem och släppte dem i hagen. Satte sig i köksfönstret å drack kaffe i princip... När han såg att de sprang runt i hagen med svansen rätt upp så anmälde han...

Men det finns ju oxå dem som annser att en häst inte ska springa i hagen... så springer de i hagen, betyder det dåligt tränat...
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Kan bara hålla med de flesta här. Är westernryttare som tränar för tävling. Blir ofta långa och hårda pass ca 3 ggr i veckan + någon mer stilla promenad/tömkörning/longering 1 gång i veckan. Resten är vila på stora hagar i minst 12 timmar/dag. Man ska tänka på att fördela passen jämt över veckan och efter riktigt tuffa pass våga låta hästen hämta sig i 48 timmar= två dygn...dock kan man promenera med hästen vid handen eller skritta en tur uppsuttet men inte göra nåt krävande för bäst återhämtning.;)

...eh, förlåt...jag lånade knappen:o
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med oregelbunden träning

Däremot delar jag inte din uppfattning om att man bara ska rida varannan dag. Om man kör hård styrke- eller konditionsträning är det bra att skritta/vila för att musklerna ska bygga upp sig, men annars behöver de inte den vilan.

:) Som jag skrev: skrittpromenader i skogen är också bra...
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

jag har en 5 åring som står under utbildning han ride rja max 4 ggr i vekcna alltså får han rättså ofta stå två dar på raken de tror jak an vara bra för dom få fundera lite osv...
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

ojdå och här jag sitter med dåligt sammvete då min häst står två dagar:crazy: :crazy:.

fast jag försökaer variera träningen såå mycket som möjligt med hjälp av tömmkörning ibland hoppning dressyr arbete och ibland får hon skritta runt med ungarna på ryggen
i moder natur
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Skada av att vila? har aldrig varit med om att en häst mår dåligt eller skulle få fysiska problem bara för att den vilar :p min häst vilar ofta två dagar på raden. Hon mår prima.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp