Det här med oregelbunden träning

Sv: Det här med oregelbunden träning

Min häst vilar mellan 1-2 dagar/vecka, lite beroende på hur hon går under veckan. Hårdare träning, så vilar hon ibland 2 dagar(inte efter varann). Var tredje helg jobbar jag värsta skiftet både lördag och söndag. Planerar då ridningen så att gott kan vila både lördag och söndag. Har då inte märkt att hon far illa utav det.=)
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Oregelbundet är ju en deifnieringsfråga. Mulle rids i perioder två-tre dagar i raken o en vilodag sedan rids han ett par dagar igen. Ibland, när jag har fullt upp och vädret är skit rids han var tredje dag, när vi bygger upp efter en sådan period så rider vi varannan dag.
Bäst muskler tycker jag att varannandagsträningen ger, ibland rider jag dock tätare, dels kanske för att vädret är bra och tiden finns, ibland för att det behövs för diciplin eller liknande.
Vi är ett hobbyekipage med dressyrinriktning, hoppar ytterst lite. Han är sällan ens svettig när vi har ridit, inte ens på träningar så bra grundkondis och bra musklad. Han har hittills inte verkat på dåligt av den här ridningen, tycker att han psykiskt mådde sämre när vi red i stort sett varje dag. Det var så jag blev lärd och inte förrens man bröt den trenden så såg man skillnad på hästen, som blev gladare, byggde mer muskler osv. Tur att man fortfarande kan lära sig och förändras!
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Jag undviker vila mer än 1 dag på raken (förutom unghästar). Mina får 1-2 vilodagar per vecka, med några dagars mellanrum.
 
Sv: Det här med oregelbunden träning

Min ponny mår bara bra utav att vila;)

Men det här med träning är en annan sak... :smirk:

Jag tränar hård allt för sällan, och det märker jag både på mig själv och på hästen.
Det var nu över en månad sen jag tränade för instruktör.
Och jag som brukar träna MINST varannan vecka... :angel:

Det som händer för min del är att det går bara sämre och sämre hela tiden.

Så om jag vill komma nånstans i vår ridning, så gäller det för mig att träna på hårt, ganska regelbundet iallafall...:banana:

/Picco:cool:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp