Det här med motion

Sv: Det här med motion

En liten fråga är vad som räknas som motion? Att man går ut de dagliga promenaderna eller att man direkt tränar kroppen/knoppen? Jag anser mig ha vanliga promenader där hundarna är mycket aktiva, att gå på asfalt i koppel existerar bara när vi inte är på hemmaplan. Vi jagar oxå med våra hundar vilket innebär MYCKET motion.

Hur och hur ofta motionerar ni era hundar?
1. Vanliga promenader, hundarna är lösa och far runt som idioter i skogen. Allt från 20min till 2timmar beroende på tid/dag.
2. Ridturer, hundarna springer med lösa, skillnaden från vanlig promenad är att medeltempot/sträckan är högre/längre iom att jag får fyra ben ist för två.
3. Aktiva promenader, hundarna lösa såklart, tränar ex. spår, apport (mark+vatten) och lydnad.
4. Löpträning, med fyrhjuling. Medeltempot ligger runt 10-15km/h hundarna springer med både på väg och kors o tvärs i skogen.
5. Russelln, Jakt som drivande rådjurshund. Golden är apportör på fågeljakterna, inte så mkt motion för kroppen -men för knoppen.

Hur ofta; de vanligapromenaderna blir ju minst en om dagen, oftast två. Ridturer tar vi väl ca 2-3ggr/v som de får följa med på. Aktiva promenader blir tyvärr färre på vintern eftersom vi oftast är båda när vi tränar och det blir mörkt så fort om kvällarna. Sommartid så blir det nog 2-3ggr/v. Löpträning kanske 1g/v? Ibland mer, väldigt enkelt sätt att dränera energi *latmask* :angel: Praktisk jakt sköter russelln även om de båda ibland får upp rådjur på hemmaplan och driver på egen hand. Höst/vinter blir det rådjursjakt/fågeljakt iaf varannan helg.

Vad har ni för hund?
En JRTC-russel och en jaktgolden.
Ålder?
3år och 2år.

Hur är era hundar i psyke och temperament?
Mycket aktiva och har stort behov av att röra sig. Men med tanke på hur mycket vi motionerar så är de väldigt lugna mellan passen. Russelln är väldigt enveten och gör ofta som det passar henne själv, medan Golden har stor will to please och gärna vill ha mer aktivitet från mig på promenaderna. Båda har stark jaktlust, russelln vill helst döda men golden hon mer flummar runt och vill leka. Hon har givetvis oxå en stark vilja att bära/hämta vilket vi såklart utnyttjar på fågeljakterna.

Hur pass motionskrävande är dem?
Som sagt, mycket... Att gå i koppel på vanliga promenader ger inte våra hundar något speciellt, vi tvåbeningar är för långsamma. Möjligtvis kanske om man gick en tre-fyra timmar? Men de kan oxå ligga hela dagarna när jag t.ex. har jobbat natt och sover dagtid.

Ännu så länge så är det mest ganska korta promenader och lek i trädgården eller i skogen.

Vad har ni för hund?
Pinscherhane

Ålder?
Strax över 4,5 månader

Rolig, lite kaxig och superkelig :D

Inte alls ännu så länge. Han ligger helst av allt i sängen under täcket så mycket som möjligt. :D
Men så småningom kommer han nog kräva ganska mycket motion och stimulans, det är ju en aktiv ras.

Oftast en mer än en promenad om dagen? Ja det hoppas jag ;)

haha jadå:D

Var dock rätt stressad när jag skrev första inlägget därför blev det lite luddigt.
Men självklart får hon den motion och aktivering hon behöver:)

Hund/ålder:
En cocker pojke på 3 år och en husky korsning på snart 8 år.

Temperament:
Cockern är lugn och fin inomhus och utomhus vill man ibland bara dräpa han! Han har raketbränsle i röven! Lyssnar bra men springer fort... Kräver regelbunden motion. Husky damen kallas även för "Världens slöaste draghund" och vill inte röra sig mer än nödvändigt. Hon tycker om att vara ute men känner inte att hon behöver anstränga sig...

Motionskrävande?:
Cockern- extremt! Blir prillig i huvet om man slarvar för mkt. Huskyn behöver röra sig för att inte bli allt för rund och go. Cockern älskar att följa med och rida. Det gör huskyn oxå men hon lessnar även efter en stund. Vi försöker gå på skogs promenad varje dag i minst en timme. Sedan är vi i stallet ca 3 timmar per dag oxå...

Senast ändrad av en moderator:

En promenad på ca 40min-1 timme och så är hon med i stallet några dagar i veckan och springe lös.

Vad har ni för hund?
Amstaff

Ålder?
7 månader

Helt underbar, kanonpsyke och väldigt lugn och förståndig dam. :love:

Inte alls speciellt krävande, kräver inte alls lika mkt motion som vi räknat med. Däremot aktiverar vi henne mkt inne, gömmer godis, leker och tuggar ben. Har precis haft avslutning på valpkursen (fick pris för den som utvecklats mest *skryt* ;)) men vi ska börja igen i vår, blir en dag i veckan. Annars sover hon mest, är en riktig sjusovare och hatar tidiga mornar. :D

"KL"

Oftast 4 promenader/dag. Promenerar 2-3gg ca 30min/tur och sen 1-2 längre promenader lös promenad på 1-2h i skogen.

Vad har ni för hund?
Scäfer/Siberian husky

Ålder?
7 månader

FRAMÅT, :smirk:lite skygg mot nya människor och hundar, men dem han känner hoppar han gärna på och vill busa med :smirk:

VÄLDIGT krävande, t.o.m valptränaren sa att jag måste se honom som vuxen och låta honom springa lös MINST 2h dag, och jag som lade hästarna på hyllan för att jag tyckte att jag inte skulle hinna med jobb, studier och häst. Och så skaffar jag en hund som kräver mer tid än en häst :angel:

Vad har ni för hund?

Ålder?

ca 3 gånger om dagen med minst 1 gång med ryggsäck...och därimellan i stora trädgården
Vad har ni för hund?
4-vägskorsning: briad/mellansnauser, leonberger/new foundland
Ålder?
2 år i februari 2008
lugn, lättlärd, lite vaktig, energisk
inte direkt motionskrävande, men han tycker om att jobba med skallen och älskar att bada och springa lös......

<B>Hur och hur ofta motionerar ni era hundar?<B>
Våra hundar ställer sig vid dörren när de vill gå ut, då släpper jag ut dom när de vill in är de på dörren, det kan vara allt mellan 10min till 3timmar beroende på vad de hittar på utomhus. Dock inte valpåen hon orkar inte tycker hon. Sen är de med oss ute på gården när vi grejar, ibland följer de stora med när jag rider. Vi är ute nästan hela dagarna och grejar och busar.

<B>Vad har ni för hund?</B>
Två grand danois,hane och tik En cavaliervalp

Ålder?
Grandisarna är 2år och valpen ett havlår

<B>Hur är era hundar i psyke och temperament?</B>
hanen är framåt och älskar allt och alla, tiken är mer avvantande mot nya människor till en början. Valpen äölskar också alla.

<B>Hur pass motionskrävande är dem?</B>
de anpassar sig, de älskar att vara ute och motionera men älskar lika mycket att ligga inne framför kamin och njuta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 062
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka