Det här med människovärde

Hermelin

Trådstartare
Inspirerad av diskussionen i vad gör vi. Det här med människovärde är en intressant diskussion. Vad är människovärde? Är vi olika värda? Är ett barn värt mer än en massmördare? Är massmördaren plötsligt mer värd om hen har botemedlet mot cancer?

Naturligtvis kommer jag att rädda de jag känner först ur ett brinnande hus. Det är inte mycket till diskussion där. Men bör räddningstjänsten göra ett val baserat på människors olika värde?

Är du mer värd än mig? Är jag mer värd än hon som snattar på Ica i Kiruna?

Enligt mig så är ju människovärdet inte beroende på vem du är eller vad du gör. Oavsett vad du gör så är du människa och därför har ett okränkbart värde.

Dock så skulle jag, som de flesta tror jag, rädda mina nära och kära först. Men om de är säkra så barn först och sen whomever jag kan rädda.

Sedan ska man också tänka på närhetsprincipen. Att människor räddar de som står dem närmast, dvs familj, sedan släktingar, vänner (beroende lite på förhållanden och närheten).

Det är därför vi bryr oss mer om Ukrainska flyktingar än de från Syrien och ännu mer Sudan som inte uppmärksammas öht trots att det där just nu pågår ett folkmord värre än i Gaza.

Enligt mig så är ju människovärdet inte beroende på vem du är eller vad du gör. Oavsett vad du gör så är du människa och därför har ett okränkbart värde.

Dock så skulle jag, som de flesta tror jag, rädda mina nära och kära först. Men om de är säkra så barn först och sen whomever jag kan rädda.
Kan utveckla mina tankar lite nu när Marodören sover en stund.

Jag anser ju som nämnt ovan att alla har ett lika stort människovärde som inte är avhängigt etik, moral, social standard eller hudfärg eller whatever. Dock så kan ju mitt privata tyckande om enskilda individer falla från ena ytterligheten av rent och skärt hat till den andra ytterligheten av den renaste, ljuvaste kärleken. Men det påverkar ju knappast deras värde som människor.

Ta Kukaset som exempel (minns ni honom förresten?) hans människovärde är ju samma som alla andras men jag som individ skulle ju inte pissa på honom om han så stod i lågor framför mig...

Kan utveckla mina tankar lite nu när Marodören sover en stund.

Jag anser ju som nämnt ovan att alla har ett lika stort människovärde som inte är avhängigt etik, moral, social standard eller hudfärg eller whatever. Dock så kan ju mitt privata tyckande om enskilda individer falla från ena ytterligheten av rent och skärt hat till den andra ytterligheten av den renaste, ljuvaste kärleken. Men det påverkar ju knappast deras värde som människor.

Ta Kukaset som exempel (minns ni honom förresten?) hans människovärde är ju samma som alla andras men jag som individ skulle ju inte pissa på honom om han så stod i lågor framför mig...

Exakt så! Det är skillnad på att ogilla någon (eller för den delen hata någon) och att anse att de inte har något värde som människa.

Människovärde är det värde som var och en har i egenskap av att man är en människa.
Det är alltså något som per definition är lika för alla.

Att man sedan tilldelar olika personer en massa andra individuella värden har inte med det att göra. Det värde som någon tillmäts av andra skäl, t.ex. relationer som att de är min vän/granne, eller för vad de åstadkommit, är något annat än det som ryms inom begreppet människovärde. De kommer från att det är andra saker som värderas än faktumet att de är en människa.

Att man i vissa sammanhang gör prioriteringar (exempelvis utifrån chansen att överleva i de fall tid eller resurser inte gör det möjligt att ge alla samma hjälp) handlar inte om att det är individernas värde som man rangordnar. I alla fall om det görs utifrån sakliga och rationella kriterier.

Samma människovärde. Oavsett vem man är och vad man gjort. Självklart räddar jag mina barn först, men detta handlar för mig om att vi har rätt till lika vård, behandling inför lagen, att dödsstraff inte ska finnas osv. Mördar du någon ska du straffas men ditt människovärde är okränkbart eftersom motsatsen leder till en hemsk värld, vilket vi sett hända. Duterte lät mörda de han ansåg vara mindre värda. Och det finns ju fler exempel på sånt.

Precis! Men om nu människor har olika värden, borde inte räddningstjänsten då först rädda de som är värda mer?
Hur tänkte du det ska vara möjligt? Ska de knacka på och fråga om ålder och yrke? Behöver räddningstjänsten evakuera och hjälpa ska de ju gå efter mest skadad/i nöd först.

Precis! Men om nu människor har olika värden, borde inte räddningstjänsten då först rädda de som är värda mer?
Ska man då alltid vara dömd till det illa man en gång gjort elelr kan man göra bot och bättring? Vad händer om man i 20 års åldern betett sig riktigt jädrans illa och sedan i resten av livet bara gjort gott och så ska man värderas i slutet av livet när man är närmare 100. Vad ska man dömas efter? Vem ska avgöra? Vad ska vara värst? ÄR många små hemska saker värre än en hemsk stor sak eller tvärtom?

Tycker det väcker rätt många fler frågor än svar faktiskt.

Ska det för övrigt diskuterad av personalen innan man agerar?

Inspirerad av diskussionen i vad gör vi. Det här med människovärde är en intressant diskussion. Vad är människovärde? Är vi olika värda? Är ett barn värt mer än en massmördare? Är massmördaren plötsligt mer värd om hen har botemedlet mot cancer?

Naturligtvis kommer jag att rädda de jag känner först ur ett brinnande hus. Det är inte mycket till diskussion där. Men bör räddningstjänsten göra ett val baserat på människors olika värde?

Är du mer värd än mig? Är jag mer värd än hon som snattar på Ica i Kiruna?

Det är skillnad på värde och värdighet. Mina barn och min familj är mer värd än någon annan, men bara för mig. Att du inte är lika mycket värd som mina barn betyder dock inte att du inte ska behandlas värdigt.

Självfallet ska inte räddningstjänsten göra en värdebaserad bedömning av om någon ska räddas eller räddas före någon annan. Deras bedömning ska grundas på chans, risk och möjlighet.

Ett extremt exempel är Nazister som mördade judar och andra de ansåg var untermenschen som inte hade något existensberättigande.

Något som tagits upp i västvärlden är hur mycket resurser ska vården lägga på människor 86+ som med stor sannolikhet kommer att dö av andra orsaker inom en relativt kort framtid. Dvs att man sätter in palliativ vård istället.

Ett extremt exempel är Nazister som mördade judar och andra de ansåg var untermenschen som inte hade något existensberättigande.

Något som tagits upp i västvärlden är hur mycket resurser ska vården lägga på människor 86+ som med stor sannolikhet kommer att dö av andra orsaker inom en relativt kort framtid. Dvs att man sätter in palliativ vård istället.

Jag tycker ju det kan vara oetiskt att inte låta folk bli gamla och dö, så att säga. Vi är ibland för bra på att behandla sjuka, liksom att jag inte anser att det är etiskt att rädda extremt för tidigt födda bara för att man kan.

Samma värde. Alltid och överallt.

Att jag sedan antagligen räddar mina nära och kära först, har inte med skillnad i människovärde att göra, utan handlar om andra saker. Och vi talar ju då också om situationer där vi inte kan göra helt rätt, dvs vi kan inte rädda alla först.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
1 922
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 856
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder
  • Bildtråd
Tillbaka