Jag tycker som många andra att man måste skilja på förälskelse och kärlek. Nyförälskelse är mycket hormoner och biologiskt som händer i kroppen. Kärlek är det som kommer efter. Det är jätteviktigt att förstå att olika människor definierar och värderar kärlek olika. Därför finns det inget enkelt svar på varför folk "tappar känslor". Det låter för mig spontant som att din syster ex vill vara nykär. Han gillar väl när allt är intensivt och positivt, man blir liksom lite blind för verkligheten, ser bara alla bra saker. När den intensiva känslan börjar falna så uppstår ingen kärlek utan det blir bara tomt, då vill han vidare till nästa för att hitta det igen. Alternativt så uppstår någon form av kärlek men han är inte intresserad av den känslan, utan bara känslan av nyförälskelse. Jag har träffat några sådana människor i mitt liv.
Min personliga syn på det är att förälskad kan man bli i princip i vem som helst, kär är svårare. Kärlek som finns där efter en förälskelse har lagt sig bygger på mer än hormoner, det bygger på att man faktiskt gillar personen, känner personen, tycker om att umgås med personen, har roligt med personen, känner samhörighet med personen. Jag tror inte man tappar känslor (förutsatt att det är kärlek, inte förälskelse) över en dag, det sker över tid. Det är jättesvårt att vara kär i någon där man tex. har svårt att umgås, kanske gillar man att göra helt olika saker eller så spenderar man ingen eller väldigt lite tid tillsammans. Det är jättesvårt att vara kär i någon som vill leva ett helt annat liv än vad man själv vill, där man har väldigt få eller inga gemensamma punkter. Självklart kan man vara olika - men man måste hitta någon form av gemensamhet.
Sen kan kärlek (i en kärleksrelation pratar jag främst om nu) vara svårt för vissa. Det finns människor som inte vill ha/kan ta emot kärlek, på ett omedvetet eller medvetet plan. Jag själv har kämpat jättemycket med det, jag har så länge jag kan minnas haft svårt att ha nära relationer med människor. Det har gjort att kärlek och den närhet en seriös kärleksrelation kräver har känts överväldigande skrämmande, nästan omöjligt. Den skräcken har många gånger för mig helt överskuggat alla andra känslor, så det kan kännas som att jag helt plötsligt tappat alla typer av känslor för personen. Så det kan finnas många anledningar till att kärlek inte består eller uppstår.