Jag är med på hur du menar, tycker nog ändå att intensivkurserna är ett problem. Trots att jag också tog min jägarexamen genom en intensivkurs
Problemen uppstår när det är någon utan förkunskaper om skog, jakt och vilt som går kurserna, inte när de som redan har lite erfarenhet och bra mentorer går dem.
Absolut är det så att det borde vara förkunskaper inom skog, jakt och vilt. Men det gäller ju också för terminskurserna. Det rör sig om exakt samma utbildning och ungefär lika många timmar.
Sen kan det ju finnas olika typer av kursledare som gör det där lilla extra och då är det ju superbra!
Jag hade för några veckor sen med mig ung kille som gästjägare och vi skulle jaga rådjur på en mindre mark. Han hade bara med sig ett klass ett kulvapen så han skulle få sitta i torn för att då få möjlighet till säkra skott med kulfång i backen. Efter en stund så smäller det rejält tre smällar och jag får veta att han skjutit ett kid. Kul! Så jag går till tornet för att hjälpa honom men han fanns inte där utan på en åker en bit därifrån utan kulfång och med hus på andra sidan. Riktigt superläskigt men det gick bra. På de tre skotten var det en bom, ett vomskott och en nog träff. Kulan var en rejält snabb 3006 och hade trasat sönder det mesta. Aja efter att ha kontrollerat så ingen var skadad på andra sidan åkern och förklarat lite varför man inte gör så. Så tog vi reda på djuret och han hade inte en susning om vad man skulle göra. Visst första rådjuret men man tycker att efter att ha gått en långkurs i jägarexamen borde man ha ett hum iaf. Killen har annars varit med ut på fågeljakter och harjakter med laget tidigare och det har gått bra.
Nu har ju dylikt hänt annars också med andra personer. Vi hade till och med gubbe i laget som kallades för skräcken pga att han tog svåra och farliga skott, han var också väldigt vimsig och gjorde lite som han ville. Han var ledare i många år för en studiecirkel i jägarexamen.
Så jag tror inte alls på att terminskurs skulle vara bättre som så. Det som skulle göra dem bättre är väl då att ledaren är väldigt duktig och lär ut mer än att bara följa boken. Det kostar nog absolut mer och kräver mer tid per vecka men det skulle absolut vara bättre. De små förkunskaperna man får om jakt, skog och vilt med en terminskurs är ju detsamma som en intensivkurs. Man gör ju exakt samma sak. Läser ett kapitel, svarar på frågor och sen klart till nästa vecka och nästa kapitel.
Många tar ju även terminskurserna för att de är billigare och knappt går dit för att de egentligen inte är så mycket mer intresserade av annat än licenserna.
Jag tänker att är man beredd att hosta upp 12-16000kr på en kurs för att sedan lägga mycket pengar på vapen och licensavgifter så vill man nog verkligen klara det.
Det är ju lite som att köra bil och ta körkort och det kan man ju göra antingen som terminskurs eller intensivkurs och det är ju bra mycket farligare än vapen och jakt. Enligt mig blir man en god bilförare och medtrafikant med erfarenhet och i trafiken, det finns inga riktiga mellanting där. Enda klarar du det eller så gör du det inte. Har du väl fått körkortet så har du samma förutsättningar oavsett.