Det här med innertygeln!

M

Miska

Vill först säga att jag inte har råd att rida för tränare nu så det tipset är lönlöst;)

Vart jag än läser och vem jag än pratar med så är det ett himla prat om att man inte får hänga i innertygeln och att stödet ska ligga på yttertygeln. Jag VET att jag är väldigt bra på att hänga i inner, men frågan är vad jag ska göra för att sluta!!??

Och sen att stödet ska ligga i ytter,,, hur funkar det? Alltså om jag går i en högervolt, då ska inner (vänster) kunna vara lös och ytter (höger) ha stöd, så längt är jag med:angel: MEN om jag har stödet på höger och släpper vänster så går min häst utåtställd på volten.... Nån som förstår vad jag menar:confused:;) Ååååhhhh jag fattar inte!!!!

Pretty please kom med några snälla förklaringar eller råd till mig:bow:

Sv: Det här med innertygeln!

har exakt samma problem, det du nämde om utåtställning på volt, speciellt i vänster varv eftersom min häst vant sig vid att endast ha stöd på vänster tygel, vilket varv man än går i. Fick lära om henne, nämligen hade ingen aning om detta prat om stöd på ytter innan. Grejjen är, tänk att du går på en volt. ha yttertygeln rätt spänd, led lite lätt med inner och tryck hästen utåt. försök få känslan av att du får ihop hästen in i din ytterhand liksom. du måste även lära dej att vara väldigt flexibel i din innerhand, då du ska kunna släppa efter, lirka leda, lossa osv, med en alltid lika fast yttertygel. när du sedan ska över i andra varvet, tänk till en början att du rider ett "S" över medellinjen. du håller först kvar ställningen i gamla varvet, och håller kvar hästen "i din ytterhand", sedan ställer du om och direkt tar du ett något fastare tag i den nya yttertygeln och trycker ut hästen mot denna nya yttersidan. det är väldigt svårt att skriva ner hur jag tänker, men sammanfatta det såhär; vad du än gör, försök att ha din yttertygel så sträckt och stadig som möjligt för att häste ska kunna ha kvar en stadig, rund form. om du inte fattade ett smack, kan du smicka ett pm till mej :)

Alltså, när du går i höger varv är allti höger sida innåt, alltså innersida. Tvärtom för vänster!
Hästen ska vara lösgjord i innersidan och det är svårt för en häst att vara lösgjord om ryttaren sitter och håller hela tiden i innertygeln.
Man kan sitta och "rucka" på tygeln om man vet att man har en tendens att "låsa" sig i just den handen.
Sen till det här med just begreppena stöd och eftergift.
Stöd behöver inte betyda att man ska ha en ordentligt sträckt tygel, det där får man anpassa till just den hästen som man rider.
Eftergiften brukar vara mest missförstådd. En eftergift behöver inte vara så att tygeln hänger så att man inte har en kontakt med hästens mun. Den sortens eftergift ser man nästan aldrig och det är bara få som klarar av att behärska den.
En eftergift ska hästen göra sig förtjänt av. Alltså, man ber hästen att böja sig innåt, när den gör det kommer en liten eftergift. Så fort hästen försöker gå ifrån den här innåtställningen så ska en liten påminnelse komma i form av en kramning eller ett "drag" i tygeln (beror helt på hästen och hur den lyssnar) och när du får respons ska hästen också ha sin respons i form av eftergiften. Eftergiften ska hästen belöna, eftergiften ska komma och gå när hästen behöver den respektive inte är förtjänt av den.
För att kunna behålla innerställningen och få till en trevlig form så får ju ytterhanden inte vara för hårt hållen. Det gäller även här att handen inte är fastlåst (även fast stödet kommer härifrån) utan att den är rörbar.
Iallafall, ska försöka sammanfatta litegrand:
* Hästen kan komma att söka sig utåt med huvudet men då ska en påminnelse komma i form av ett tygeltag med innerhanden.
* Eftergiften ska hästen ha när den förtjänar den.
* Vill hästen gå in med bogarna och kroppen när du tar med innnertygeln får du försöka ha ett samspel mellan innerskänkeln och yttertygeln för att tvinga hon/han ut på spåret igen.
* Yttertygeln ska vara den "fasta" tygeln utan att vara låst.
* Ingen "Jätte-lös-tygel-eftergift" på inner handen eftersom du då inte känner på en gång då hästen tappar formen.

Vet inte riktigt om jag fick med allt men du får väl fråga om det är något du undrar över. :)

Och alla glömmer SKÄNKLARNA!!!!
Du måste hålla mot med ytter skänkel så intebaken kommer ut.. man rider sedan oftast höger skänkel mot vänster tygel osv.. för att rama in hästen.
När du plockar i höger tygel, dvs inner om du rider på höger volt, så måste du jobba med vänster skänkel, då får hästen bakbenet mer under sig!

Det är först när hästen är helt och ärligt eftergiven som du kan lätta helt i inner utan att tappa ställningen. I annat fall går den ofta imot det ställande 'tygeltaget' med spänning som följd.
När jag 'lösgör' en häst jobbar jag med inner skänkel mot ytter tygel.
Säg att jag rider i vänter varv med höger som ytter. Då jobbar jag med ställning/böjning med vänster skänkel utöver sitsen. Hästen ska ju formas i bålen runt skänkeln och det kan inte handen uppnå!

Om jag ska försöka mig på ett konkret tips så behåll en jämn kontakt med ytter tygel och ställ bara hästen lite i nacken med inner tygel. Inner skänkel drivande mot stödet på ytter tygel. Skänkelvikning och öppna är andra övningar där du får inner som drivande automatiskt för att få till flyttningen.

Om du har svårt att inte bli hängande i inner så börja med att tänka om vid förhållningar. Gör halvhalterna på ytter tygel ex. Bara för att du ska bli medveten om vad du gör med respektive hand och därmed senare kunna lära om att inte hänga i inner.

Hoppas du förstår något av mitt svamlande:angel:
Lycka till!

Tyvärr är det enda rejäla tipset rid för en tränare. Ingen här kan se vad du gör och rätta dig när du gör fel. Du har problem med grundridning och ta tag i det med tränarhjälp innan du kan gå vidare.

Okidoki.

Det är alltid fel att hänga i tygeln, oavsett om det är innertygel eller innertygel. Att hänga i tygeln är att hålla för hårt i den, helt enkelt.

Det betyder dock inte att det är fel att använda innertygeln. Genom att använda innertygeln talar du om för hästen att du vill att den ska mjukna i sin innersida.

Att ha stöd i yttertygeln betyder inte att yttertygeln ska vara kortare än innertygeln. Det betyder att man ska rida hästen så att den sträcker ut yttersidan och möter bettet med sin mun. Man ska ha en lätt kontakt med yttersidan hela tiden, men uppmuntra hästen att sträcka fram yttersidan genom att vara mjuk och lyhörd i handen och vara beredd att följa med framåt när hästen söker sig framåt med sin mun.

Testa den här övningen: Sätt dig till häst, och ta tyglarna med tummarna uppåt, håll händerna rätt lågt (så det blir bekvämt) och ca 30 cm isär. Ta ett spö eller en pinne och lägg den mjukt mellan tummarna och pekfingrarna så att det blir som ett cykelstyre. Testa att rida så och styra omkring lite granna.

När du vill svänga så kommer din innerhand och inneraxel att gå tillbaka och ge hästens mun en impuls att den ska mjukna i innersidan. Samtidigt kommer din ytterhand och ytteraxel att gå fram och tillåta hästen att sträcka ut sin yttersida. Då kommer du i bästa fall att ha lika mycket kontakt på båda tyglarna, och det är precis det som man vill ha när man rider!

Övningen hjälper dig dessutom att hålla axlarna i samma höjd och inte vika dig i sidorna, vilket hjälper till att få dina vikthjälper rätt!

Oj såg nu att jag blandat ihop höger/vänster inner/ytter!! Hoppas ni förstår ändå;-) Innner är sidan hästen är böjd åt och inget annat....

Om hästen går i rätt form ska man kunna släppa på både ytter och innertygeln, var för sig eller samtidigt om man vill, och hästn ska ändå gå kvar böjd och ställd. Då har man ridit med sitsen och inte bara hand och skänkel.

För att få en häst som är böjd måste man ge plats på yttersidan, hur ska hästen annars kunna länga den sidan? En böjd länger ju utsidan och kortar insidan. Då kan man inte ha en för kort yttertygel eller för stum ytterhand. Svea hade en väldigt bra övning för att hitta rätt rörelse i kroppen.

Tack för era svar!

Jag ska försöka tänka på allt ni har skrivit nästa gång jag rider:-)

En fråga till: Hur ska jag lära om en häst som tyvärr har lärt sig att hänga på inner för att jag hänger i inner? Han bli utåtställd så fort jag lättar på inner och ibland känns det som att jag inte kan lätta på inner alls.....Usch vilken värdelös ryttare jag är.....

Tyvärr är det enda rejäla tipset rid för en tränare. Ingen här kan se vad du gör och rätta dig när du gör fel. Du har problem med grundridning och ta tag i det med tränarhjälp innan du kan gå vidare.

Men snälla, du såg väll vad jag skrev??? Eller samlar du inlägg bara???

Klart att tränare är bäst, men när jag skriver att jag inte har råd!!! Jag hade väldigt gärna ridit för tränare OM jag hade RÅD...

Du kanske kan fråga en hästkunnig kompis om hon vill kika på dig då du rider? Det är ju bättre än ingenting...

Ja, och mitt svara är att du aldrig kan få rätt hjälp via nätet från folk som inte ens sett dig rida. Inte då du behöver hjälp med ett så grundläggande problem som detta. Alla gör vi fel på olika sätt och att känna på sig var ditt problem är via de rader du skrivit är rejält vanskligt. Missförstår du eller den som svarar får du kanske ett större fel som hänger med istället föe den hjälp du vill ha. Just eftersom det är ett problem i grunden.

kl.

Den här tråden var bra, har själv lite samma problem.

Jag skrev bara för att kunna hitta tråden igen. :angel:

Tycker fortfarande att du ska ta kontakt med en frivillig kompis som kan titta på dig och komma med förslag. Eller så tar du hjälp av vem som helst egentligen och ber dom filma ditt ridpass så att du kan titta efteråt för att själv se vad som skulle kunna bli bättre!

Suck...... Är det här ett forum som är till för frågor kanske? Varför ska du ens lägga dig i? Jag har aldrig bett någon att lösa mina ridproblem, jag ville bara ha lite tips och råd och har du inte det till mig så kan du lika gärna hålla dig utanför hellre än att leka nån forumpolis. Har jag inte råd så har jag inte råd och då måste jag väl för fan kunna få fråga här.
Det här var första gången jag frågade något här OCH sista gången......

Äsch, ta inte åt dig så mycket. Ut och testa de tips du har fått i stället, och kom sedan tillbaka och rapportera.

ta och öva på de tips du fått.

Ett annat tips är att du tar och läser en bra bok som beskriver detta, tex boken Ridlära, och även ser några pedagogiska filmer om grundläggande ridning.

Glöm inte heller att du alldrig kan få din häst eftergiven i innersidan om du inte kan samordna dina hjälper dvs även skänkelhjälper och kontrollera dina vikthjälper.

Att du ska ha ett stöd på yttertygeln betyder inte att du ska var hård och bära runt hästen på yttertygeln utan det är just vad det heter, ett stöd, en sträck ej glappande tygel med ett sug framåt utan att hänga.

Om hästen ställer sig utåt när du lättar på innerhanden så håller du förhårt i yttertygeln och har för lite innerskänkel och du kanske även sitter snett i sadeln. Då är den inte eftergiven.

Lycka till!

Skänkeln ska alltid forma hästen. Inte tygeln.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 707
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar