Kan ju uppdatera tråden såhär en dryg månad efter köp.
Danska fröken har hittills levt upp till både förväntningar och det som sas av säljaren.
Hon är gudasnäll att hantera. Man får ta på henne överallt utan minsta min, hon var snäll med hovslagaren, snäll att spola/spraya/etc. Inga som helst problem i hanteringen. Mycket nerv men "gör inget" ens om hon blir rädd mer än blir spänd och står ut med det otäcka (som att matten råkar duscha vatten i öronen på henne när huvudet duschas).
Min hariga gamla mamma har utan minsta problem tagit in/ut/etc när jag jobbat. Hästraringen kände mor var rädd, och sänkte huvudet för att mamma skulle gå på grimman osv. (Sån service får inte jag
)
Jättesnäll med veterinären, att sticka osv. Och sjukt lättmutad med godis
I ridningen så är hon som utlovat och förväntat förutom att hon är mer osäker än förväntat själv ute i skogen. Just skog (inne i skogen) verkar hemskt läskigt. Sen har hon testat mig litegrann men inga stora grejer. Det enda eg "problem" vi har är att hon har otroligt svårt att stå stilla, både när jag sitter upp och när jag vill stå still på uteritt. OM det finns en människa i närheten går det hur bra som helst stå still. Så jag kopplar det till osäkerhet ute.
Även när hon testar eller är galet taggad så hon gör egentligen inget dumt utan är snäll då med. Som värst har hon gjort lite levader och bockat lite när hon tyckte allt var läskigt och ville hem, och jag höll i och hon blev arg ovanpå stressad. Det är dock en dam som det tom står i kontraktet "Känslig att rida!" så det är inget som jag ser som någon överraskning etc.
Går fram på alla underlag inklusive vatten, och jag har råkat välta en trappstege PÅ henne när jag satt upp utan att hon rörde ett öra..
Kan vara rätt dryg att fånga i hagen, å andra sidan är det lite olika dag till dag och jag fick heller inga utfästelser om det. Men allt jag frågade om eller fick info om verkar so far stämma fint.
Så, jag har inte lastat henne (hon tog med sig lite ringorm i inflyttningspresent så vi är rätt isolerade) och jag kan ju inte svära på det inte finns någon dold läskig skada. Har heller inte ridit i trafik.
Men - ingen skillnad mot att ha köpt en svenskfödd känns det som. Och inga ev farhågor om att importer är knepig i hantering etc besannades.