Men om hästen vägrar att gå där då? Min har aldrig dragits ihop utan han är bekväm med att krulla och det är hans sätt att lösa sina problem, när han inte löser dem genom att ställa sig på bakbenen och jag föredrar lågt krullande framför tvåbent alla dagar i veckan.
Angående att lång och låg flyttar vikten bakåt så har vi lite olika åsikt om det. Lång och låg kan aldrig ge en vikt bakåt det är fysiskt omöjligt. Lång och låg kan bygga för att flytta vikt bakåt, inget annat.
Om man ser på film två av ryttaren ovan så jobbas det ju på att få till lång och låg istället för kort och krull även om man inte är framme där än. Om metoden som används är den bästa vill jag dock låta vara osagt men att på en sådan häst klanka på att den krullar utan att ge förslag på hur man löser det (och inte bara vad man ska uppnå) är för mig bara läktarrytteri.
Alla hästar är olika, en del protesterar genom att bli heta och dra iväg och blir hårda och "trycker på", en del blir heta och krullar ihop sig och drar sig undan, andra blir sega om tröga ovilliga till arbete, ytterligare andra verkar inte alls bekommas av något utan bara "lullar på" oavsett hantering eller grundförutsättning.
Oavsett hästtyp krävs vissa grunder:
* Harmoni
* Samspel och kommunikation
* Balans
När dessa grunder finns blir den heta som trycker på, mjuk och harmonisk, den som krullar ihop sig slappnar av och "sträcker på sig" med energi och arbetslust, den sega och tröga får mer energi och arbetslust och den som bara nöjt "lullar på" kommer till bättre arbete och börjar utvecklas.
Det är omöjligt att i detalj ge förslag på hur man löser ett problem om man inte vet vad som orsakar problemet, då kan man bara komma med generella råd.
MEN oftast saknas dessa grunder, eller någon av dom, vilket leder till problem som ryttaren försöker lösa genom efterkonstruktioner som tex "tryck på" och "håll emot" och nöter runt så i hopp om att vinna dragkampen. Tyvärr så inser inte alla vikten av en god grund. Först när en god grund finns kan det verkliga arbetet börja och först då kan man också förvänta sig att kontakt med tyglarna kommer fungera optimalt. Börjar man i fel ände får man problem, problem som man sen får jobba med under lååång lååång tid om man inte ändrar taktik.
Jag vet inte vem som påstår att lång och låg flyttar vikten bakåt, men stretching har inget med flytta vikt att göra, det handlar bara om en stunds vila från arbetet och tom lite avlastning från vikten bak.