Kom att tänka på den här tråden
Jag följer en tjej på instagram som rider sin häst i halsring, ibland utan ens det. Det ser trevligt och bra ut. Hästen är lydig, avspänd, tjejen rider fint och följsamt. Verkligen inget nämnvärt att klaga på. Häst och ryttare är harmoniska, Hästen en 'vanlig hobbyhäst/ponny skulle man nog kunna benämna det. Den går i en trevlig form.
Men,
Hästen hamnar ibland bakom lod..
Inte alltid och inte mycket men det händer.
Det gör den både när den arbetar lös eller med ryttare. Barbacka med eller utan halsring.
Den väljer helt själv sin huvudplacering.
Trots då att den jobbar fint, kroppen hänger med sas. Den ser absolut inte svag ut, och den verkar välskolad.
Det är en sån där sak i diskussionen om bakom lod som gör att det Kanske inte ÄR helt okomplicerat?
En häst som väljer (något) bakom lod utan en ryttare som 'dragit/ridit den dit'?
Är det här en engångshäst som gör så?
Är det fel även när hästen väljer själv?
Är det alltid svartvitt?
Ja, jag är nyfiken av mej
Diskussionen som jag uppfattar den, handlar inte om att hästen aldrig får hamna bakom lod, med eller utan ryttare, med eller utan huvudlag. Diskussionen handlar främst om bakom-lod ridning som norm, som en specifik form som vissa menar hästen har antingen för att den inte "orkar" annat, eller för att man anser det finnas fördelar (medvetet) med denna form som ett träningsupplägg.
En häst som rids
utan tyglar är troligen också riden
med tyglar, och har då lärt in en massa tekniker som den anammar även utan tyglar.
MEN att tillfälligt här och där hamna bakom lod är inget jätteproblem, med eller utan tyglar, det är bara fel form, fel hållning, som ger sämre balans. Felaktiga former och hållningar rider vi med till och från hela tiden, det är en del av processen, poängen är bara att identifiera dessa former som just felaktiga och därför motverka dom, inte hävda att dom är OK och/eller att hästen har god balans och form ändå.
Så frågan är, hästen du hänvisar till, hur rids den med tyglar? Hur långa stunder och i vilka situationer har den huvudet bakom lod utan tyglar?
Även min häst hamnar bakom lod ibland, inget jag gör stort väsen av, men jag identifierar det som ett fel och försöker hitta tekniker (även vad gäller min egen inverkan) som förändrar hästens behov av att dra in nosen. Just för att jag vet att det påverkar hans förmåga till balans och korrekt hållning i övrigt. Samma gäller ju alla andra felaktiga former som uppstår.
Det jag kan tänka mig med hästen du refererar till är att när den backar (ryggar) och/eller bromsar/stannar/stoppar då drar den in nosen? Men förmodligen händer det inte i rörelse framåt?
Det kan bero på flera saker, tex så när den lärts in att backa/stanna/bromsa så har någon dragit i tyglar/rep, eller viftat med händer/spö framför nosen/huvudet på hästen, så att hästen förknippar den rörelsen/momentet med just att dra in nosen.
Eller, vilket kanske är mest troligt, när den backar/stannar/bromsar så genom att sänka huvudet och dra in nosen så hamnar vikten på framdelen och hästen undviker att "sätta sig" och vinkla om bak. Ett vanligt fel och som inte är korrekt utförd ryggning/bromsning/avsaktning. Men för ett otränat öga kan det se väldigt harmoniskt ut, i synnerhet när det inte finns några tyglar.
Därför använder jag tyglar när jag lär in såna saker, för att hjälpa hästen till korrekt hållning och form från början, hellre utföra det korrekt, än upprepat felaktigt, bara för att det ändå verkar funka (= hästen ryggar/stannar/bromsar tex).
Så nej, bakom lod är inte komplicerat. Liksom över lod inte är det heller. Det är väldigt enkelt. Genom att identifiera det för vad det är så ökar möjligheterna för oss att hjälpa hästen till mer korrekt arbete under bättre förutsättningar.