Jag håller med dig, jag rehabiliterar också med dressyrarbete. Men håller med
@kökshäxan att en friare form är att föredra och att dressyrarbete bör utföras i den formen också. Det är detta mixtrande och fixerande på huvud och hals som skapar problem för hästen. För även om det har stor betydelse, så bör hästen få friheten att hitta dit själv, med lite hjälp av ryttaren via övningar, inte med inverkan på huvudpositionen och halshållningen.
Konsten är att få hästen i harmoni med ryttaren och rörelsen. Att aktivera "flyktmekanismen" utan att hästen försöker "fly". Inga konstlade huvudpositioner/halshållningar i världen kan påverka detta, bara dölja, det sitter i hästens huvud och instinkter. Konsten är att bemästra detta och få den att inte vilja "fly" men ändå vara redo.
Det är det jag menar med att huvudpositionen är kvittot på att allt annat är på plats, ALLT annat, inte bara mekaniken. Och att detta kvitto är just ett kvitto, och inte en mekanik i sig som det går att mixtra med.
Men när dressyrtävlingsvärlden har fått för sig att hästen då är "stressad" ja, då kommer man aldrig dit.