Jag hittar just nu inte någon tillgänglig info som källa att lägga in, men jag är säker på att jag i tidigare diskussioner har lagt in detta, så jag vet att det finns. Annars kan jag varmt rekommendera Gillian Higgins dvd:er och/eller böcker.
Hur som så kan man ganska enkelt ändå själv konstatera detta om man har lite allmänbildning och förstår sambandet mellan konstruktion och tyngdkraft. Konstruktionen är huvudet och dess form (stort tungt med massan i mitten), tillsammans med halskotorna (smala, ringlande, "långt band") som huvudet är kopplat till. Huvudet är dessutom endast fäst till detta med ligament och muskler.
När huvudet är i lod och "hänger" i konstruktionen, då hamnar nosen något framför lodplan tack vare formen med massan i mitten, då hänger huvudet där med minsta möjliga belastning för senor, ligament och muskler. Den här konstruktionen finns där för att just hjälpa hästen slippa kämpa mot tyngdkraften dygnet runt. Om du tänkt på det så ofta när hästar står och sover, då hänger huvudet i lod.
Men drar hästen in nosen bakom lod (eller för den delen lyfter upp "över lod"), då försvinner den "självbärande" balansen och hästen måste med muskler motverka tyngdkraften för att hålla kvar huvudet där.
En annan effekt av bakom lod (och även över lod) är att nacken blir låst i konstruktionen, de finns några "pinnar" som sticker ut på sidorna där skallen fäster mot atlaskotan, dessa låser huvudet (när hästen är bakom eller över lod) så hästen KAN inte vrida och ställa huvudet i sidled. Det mesta av hästens "böjning" sker då i basen av halsen, eller mitten av halsen. Kotan
efter altlaskotan har dock en viss förmåga att vrida i sidled och det är den som hästen i denna "låsta" position försöker använda för att vrida på huvudet om ryttaren får för sig att be om det. Men den är ganska begränsad i sitt rörelseomfång.
Så låsningen, eller den fixerade formen, bakom lod, är komplicerad. Det är nånting man bör undvika (som alla fel och missar) men framför allt inte öva på. Det är helt enkelt ingen bra arbetsform.
Här är en "printscreen" från en av Gillian Higgins dvd:er som jag har här hemma som åskådliggör lite grann det jag försöker visa.
Visa bifogad fil 38492